„Дянков връща 400 милиона", четем от първата страница на „Стандарт"
Симеон Дянков става Дядо Коледа за бизнеса.
Данъчните ще върнат ударно около 400 млн. лв. ДДС до края на годината. Добрата новина съобщи шефът на НАП Красимир Стефанов пред БНР. След разговор с вицепремиера е взето решение, че фирмите имат спешна нужда от свежи пари заради задълбочаващата се икономическа криза. Жестът ще бъде направен само за коректните данъкоплатци. Това дава шанс на много шефове на фирми да раздадат коледни премии или да върнат част от борчовете си.
И при двата варианта парите ще се завъртят в икономиката, коментират експерти. До края на ноември 2011 г. данъчните са събрали 11,4 млрд. лв., което е със 715 млн. лв. повече отколкото миналата година, съобщи още Стефанов.
Още от статията на „Стандарт"
„Управляващите пак счупиха рекорда за най-скъп път", разкрива от първата си страница „Сега"
Сериалът "златни пътища" в България продължава. Пътната агенция обяви, че търси строител на 3-километрова отсечка от Столичното околовръстно шосе в участък, познат като Западна тангента. Пределната цена е 74 милиона лева, което е 24.6 млн. лв. за километър. Това означава, че ако при събирането на офертите конкуренцията не свали цената драстично под определения таван, ще имаме пореден рекорд за най-скъпо пътно строителство.
При това обходът на София дори не е магистрала, а се води 4-лентов скоростен път. За сравнение, равните участъци на магистрала "Тракия" в момента се правят за по 4-5 млн. лева за километър. Южната дъга при Симеоново и "Младост" бе изпълнена за 16 млн. лв. за километър. При друга отсечка на околовръстното - при пътния възел Яна, километърът излезе под 10 млн. лв.
Пред в. "Сега" изпълнителният директор на Агенция "Пътна инфраструктура" Лазар Лазаров вчера оправда "златната" поръчка със сложността на проекта. Участъкът между магистрала "Люлин" и бул. "Сливница" ще бъде разширен и удължен до река Какач. Като част от проекта ще се изградят естакада и пътен възел при пресичането с бул. "Царица Йоанна", ще има кръгово движение, а основното трасе ще минава на друго ниво. Втора естакада ще се вдигне при пресичането на бул. "Сливница", обясни Лазаров.
Дори след тези разяснение цената от почти 25 млн. лв. на километър изглежда прекалено висока. При магистрала "Люлин", спрягана като изключително сложна, километърът излезе по 22 млн. лева. А там 19-километровото трасе включва 26 моста и 3 тунела. Вярно е, че сегашната поръчка включва и допълнително проектиране. Неговата тежест обаче не е особено голяма. За сравнение, наскоро бе проведен търг за проектант на цялата Западна дъга на софийското околовръстно и офертите бяха под 300 000 лева.
Още от статията на „Сега"
„И парите за магистралите през банката на приятелския кръг", разкрива в едно от водещите си заглавия „24 часа"
Корпоративна и търговска банка (КТБ) е гара разпределителна за по-голяма част от парите за обезщетения на собственици на отчуждени земи за строителство на магистралите в страната.
През сметките на КТБ са минали и средствата за строежа на южната дъга на Околовръстното шосе в София. "Корпорацията" на банкера Цветан Василев е новият приятелски кръг след залеза на "Мулти", "Орион" и "Олимп".
Нов бизнес кръг около банкера Цветан Василев завзема нови територии във всички сфери на икономиката в България, установи проверка на "168 часа" при свързаните с него и фирмите му лица.
Структурата, известна в бизнес средите като "Корпорацията", се превръща в приятелски монопол благодарение на близо милиард от парите на държавните предприятия, депозирани при неясни условия в КТБ. Търговия, туризъм, строителство, медии, недвижими имоти, индустрия, европроекти са само част от секторите, в които новият приятелски кръг около Цветан Василев има сериозни интереси.
Експанзията им започва след залеза на последния бизнес кръг, свързан тясно със законодателната, изпълнителната и съдебната власт - "Мултигруп". След убийството на боса Илия Павлов през 2003 година мулташкият бизнес се разпада на части, акционерите и семейството на бореца поделят останките и вече не са фактор в икономиката.
Веднага след това изгрява звездата на Цветан Василев като новия бос и любим банкер на всички правителства до днес.
Според анализатори на бизнес средата у нас е въпрос на време "Корпорацията" с лидер Цветан Василев да последва съдбата на "Мулти" с Илия Павлов, "Олимп" със Славчо Христов и "Орион" с Мирчо Спасов.
Най-характерната обща черта между тези групировки, освен че се ползват с подкрепата на политици, е, че имат банка, през която минават паричните потоци не без помощта на държавата. По времето на "Орион" това е Българска земеделска и промишлена банка.
Още от статията на „24 часа"
"Цветан Василев - господарят на ефира" е водещото заглавие на „Труд"
През 2008 г. малцина в България имат и най-бегла представа как ще изглежда телевизионният пазар, след като аналоговото ефирно излъчване спре и се премине към цифров сигнал. У нас компаниите нямат опит в тази област и естествено интересът към бъдещата пазарна ниша е от чужбина. Австрийската ORS е най-активна в опитите си да стъпи в България. Тя вече е изградила платформата за цифров тв пренос край Виена и е мажоритарен собственик на ORF (местният аналог на БНТ 1).
Изграждането на мултиплекс операторите може да стане по много технологии, но най-бързо, лесно и евтино национална мрежа може да се направи, ако се използват телевизионните кули на Национално управление "Радиотелевизионни станции" (НУРТС). По това време то все още е собственост на БТК ("Виваком").
ORS започва интензивни преговори с БТК за покупката на НУРТС. Те минават бързо и лесно. Българският телеком се опитва да капитализира активите на НУРТС - те са печеливши, но представляват несвойствен бизнес, в който са ангажирани над 2000 служители. По неофициална информация ORS и БТК си стискат ръцете при цена 80 млн. евро за близо 800-те тв кули в страната.
Сделката обаче среща неочакван отпор. Комисията за регулиране на съобщенията и председателят й Веселин Божков не дават разрешение за покупката на НУРТС, която е задължена да разпространява националната телевизия БНТ1. По това време регулаторът е под натиск, който все по-трудно може да се скрие.
През предишните 3-4 години вече е направена серия от сделки, с които е окрупнен пазарът на печатни издания. Главната роля в схемата е възложена на еволюиралия от царист в депесар младеж Делян Пеевски и майка му Ирена Кръстева, бивша шефка на тотото. Човекът в сянка зад зараждащия се медиен монопол е Цветан Василев. С финансовата подкрепа на неговата Корпоративна търговска банка групата стъпка по стъпка гради информационна империя. Купени са вестници, списания, разпространителски фирми, печатница. Естествената еволюция е да се сложи ръка и на телевизионния пренос.
Порочното зачатие
Планът да се завземе целият цифров ефир е замислен и осъществен с политическата подкрепа на управляващата коалиция БСП - ДПС. Именно тези две партии благославят Цветан Василев за бъдещия повелител на ефира.
Има обаче малък проблем. Въпреки временното замразяване на преговорите между БТК и ORS, австрийците не се отказват от участие в конкурсите за мултиплексите, което може да се окаже препъникамък за реализацията на схемата за ефирния монопол. Затова в конкурсите трябва да се запишат условия, които да извадят чуждата компания от играта. Брейнстормингът дава бърз резултат. На ORS им е намерена цаката - вкарано е изискването кандидатите за мултиплекси да нямат собствена тв програма. Колкото и странно да изглежда, точно по този текст на австрийците не им е разрешено да участват. Въпреки че телевизията им е на цели 1000 километра разстояние от северната българска граница.
Още от статията на „Труд"
„Столичната община пак се опитва да си върне гаража при НДК", разкрива от първата си страница „Капитал Daily"
Столична община ще направи пореден опит да си върне подземния гараж на ъгъла на булевардите "Витоша" и "България". Целта е да се подпише извънсъдебно споразумение с частното дружество, което е доизградило гаража - "Автопарк" ООД. Столичният кмет Йорданка Фандъкова предложи в преговорите за прекратяване на договора с частното дружество да участват и общински съветници.
Апетитният гараж
През 1994 г. общинското "Паркинги и гаражи" е апортирало гараж "Витоша" на 3 нива, който има площ от 13 250 кв. м, в смесено дружество, създадено по Закона за задълженията и договорите (ДЗЗД) - "Подземен гараж". По това време шеф на "паяците" е Георги Василев, който е бил и 3 мандата общински съветник от СДС. След сключването на договора той обяви, че е горд с него, защото това е първият подземен паркинг, построен от частни инвеститори, а и сделката е минала през Столичната общинска агенция за приватизация. През февруари 2005 г. Василев е убит в автомобила си "Ауди А6" с 2 куршума в главата.
Другият участник в смесеното дружество е "Автопарк" ООД, чийто управител по това време е Георги Зъбчев. Частната фирма е имала задължение да доизгради гаража, а смесеното дружество да го стопанисва 12 години, т.е. до 2006 г. Според публикация във в. "Дневник" от август 2004 г. в договора е записано, че в първите 4 години общината не трябва да получава дивидент, а средствата да отиват в резервния фонд на дружеството. Оказва се обаче, че и досега в общинското "Паркинги и гаражи", което вече се нарича "Център за градска мобилност", не е постъпил и лев.
"Паркинги и гаражи" не са получавали никакъв дивидент", обясни председателят на общинския съвет Андрей Иванов.
Безкрайният временен стопанин
Иванов обясни, че договорът за стопанисването с частната фирма е бил удължен заради направени допълнителни инвестиции. На 15 май тази година обаче "Автопарк" ООД е трябвало да освободи гаража. Управителят на "Център за градска мобилност" Марчело Доковски е започнал преговори за извънсъдебно уреждане на спора, но те са прекратени, защото той почина при пожар в дома си при опит да спаси своя син. Преговорите за извънсъдебното споразумение са подновени, но никой не може да каже докога ще продължат те. И така 7 месеца по-късно частната фирма продължава да стопанисва гаража и да прибира приходите от него - всъщност вече 17 години.
Още от статията на „Капитал Daily"
„Кризата намали рязко интереса към екзотични пътувания", пише на първа страница на „Класа"
Любителите на зимните спортове могат да се възползват от предложенията за екскурзии в германските Алпи, където цените започват от 180 евро и стигат до 780 евро на човек на ден, става ясно от офертите, публикувани в интернет страниците на различни хотели. Ски ваканция в тризвезден хотел в Алпите за пет нощувки на база All Inclusive и с включена ски карта излиза между 600 и 750 лв. на човек. За сравнение, почивка на Банско, отново в тризвезден хотел за пет нощувки, но без All Inclusive и без включена ски карта, струва 850 лв. на човек. Ако към тези пари се прибавят и разходите за храна и ски картата за периода на почивката, се оказва, че ще струва толкова, колкото и в курорт в Алпите.
Заради кризата интересът към по-екзотичните пътувания - круизи и почивка на слънчев остров, за Коледа и Нова година, е свит до минимум, разказаха представители на туристическите агенции пред „Класа". Круизите са с продължителност 8-12 дни, а цените са между 600 и 1100 евро на човек, но интерес към тях за новогодишните празници няма. Интерес няма и към предложенията да прекараме празниците в Доминиканската република, Сейшелските острови или Малдивите. Подобно преживяване струва повече от 2000 евро на човек за ден. Интерес обаче има към дестинации като Дубай и Израел, като дневните цени и за там започват от по 1000 евро на човек.
„Търсенето спрямо миналата година е доста по-слабо", каза Свидна Динева, управител на Loyal Travel. По думите й се търсят пакети в по-ниския ценови диапазон. От близките дестинации добре се продават пакетите за Сърбия (Ниш) и Турция, като цените за Сърбия варират между 320 и 400 лв. Интерес има и към Малта, Дубровник и Анталия, там цените варират от 350 евро до 650 евро. „Търси се и почивка в Тунис, но заради събитията и напрежението в региона има сериозен отлив от Египет. Добре вървят и продажбите за Израел", коментира още Динева.
Още от статията на „Класа"
"Спират тировете през уикенда" е водещото заглавие на „Монитор"
Целогодишна забрана тирове да кръстосват шосетата из страната в събота и неделя обмислят в ГЕРБ, научи „Монитор". Целта е да се разтовари движението в почивните дни и да се намалят инцидентите по пътищата. Обсъждаме такова ограничение, ще трябва да се запише в Закона за движение по пътищата, поясни депутатът от управляващата партия Емил Радев.
На народния избраник, който е от Варна, му се налагало да пътува доста. Само за да отиде на работа в парламента, изминавал 500 км от морето до столицата. Трафикът според него е натоварен винаги, като основният принос за това бил на камионите. Така е по всяко време на годината и в момента включително, а не само през летния сезон, за който вече има ограничителна заповед на транспортния министър, категоричен е депутатът. Той защити идеята за разширяване на забраната, като посочи, че и в други европейски държави е въведен ограничителен режим за движение на тирове през уикенда. Изключение щяло да се прави само за камионите, превозващи бързоразвалящи се стоки, уточни Радев.
Целогодишната забрана за движение на тежкотоварни автомобили в почивните дни се обсъжда отдавна. Рано или късно ще се въведе, прогнозира шефът на транспортната парламентарна комисия Иван Вълков. Той подчерта, че сега също действа ограничителен режим, но през лятото, когато температурата достигне 35 градуса и камионите могат да разрушат асфалтовата настилка, както и в пикови за трафика моменти като например празниците. През август, когато действаше ограничението, имаме регистрирани по-малко пътнотранспортни произшествия, отчете Вълков. Тъкмо за това той определи забраната като ефикасна. Законотворецът даде за пример Германия и Франция, където действал ограничителен режим за движение на тирове през почивните дни.
Още от статията на „Монитор"
„Такса електромер, на по-евтин ток", информира „Стандарт"
Българският бизнес до голяма степен е съгласен да се въведе т.нар. такса електромер, но ако това доведе до падане цената на тока, стана ясно по време на дискусионния форум "Прозрачна енергетика". "Ако таксата бъде въведена и за нейна сметка поне малко бъде намалена цената на тока, включително и за малките и средните предприятия, ще бъде добър вариант и няма да има толкова негативен ефект", каза зам.-председателят на БСК Камен Колев. Той призна, че при това положение ще има една група от обществото, която ще пострада, но така ще е по-справедливо. Такса електромер ще удари всички, които имат вила или къща край морето, в които не живеят през цялата година, и потребяват по-малко ток. Председателят на Българската федерация на индустриалните енергийни консуматори Константин Стаменов предлага такса електромер да има фиксирана и променлива компонента. Но преди въвеждането й трябва да бъде направен широк диспут, за да се намери най-разумното решение, смята Стаменов.
Още от статията на „Стандарт"
„ГЕРБ и четирима независими вдигнаха пенсионната възраст", съобщава „Сега"
78 депутати от ГЕРБ, подкрепени само от четирима независими, успяха да прокарат новите, по-тежки условия за пенсиониране, които трябва да влязат в сила от 1 януари. С тях възрастта за пенсиониране за всички категории труд ще започне да расте от 2012 г. с по 4 месеца на година. За масовата трета категория труд това ще става едновременно с вече гласуваното в края на 2010 г. увеличение на стажа с по 4 месеца на година.
Със същата стъпка ще расте пенсионната възраст и за хората с недостигащ стаж, докато при тях тя достигне 67 г. от 65 г. сега. Запазва се изискуемият стаж от минимум 15 години. На военни и полицаи пък депутатите вдигнаха директно с 2 години изискуемият стаж от 25 г. на 27 г. Увеличение с по 4 месеца на възрастта започва и за I и II категория труд, но след 2015 г. при тях стъпката се увеличава на 6 месеца. Крайната цел в I категория е възрастта да е 8 г. по-ниска от общоприетата, а във II - 3 г. по-ниска. За тези категории продължава да е в сила точковата система.
Против промените бяха 26 народни представители от "Коалиция за България", 17 от ДПС, 7 от "Синята коалиция" и 1 независим. Двама - независим и от "Атака", се въздържаха. При приемането на вероятно най-важните законодателни промени през годината от работното си място отсъстваха 105 депутати.
Това не са единствените рестриктивни мерки за населението, гласувани вчера. Отново се увеличава периодът за изчисляване на обезщетенията за безработица, майчинство и болнични. За безработица и майчинство той скача от 18 на 24 месеца, а за болнични - на 18 от 12 месеца. От ГЕРБ веднъж вече вдигнаха тези периоди от началото на т.г. и майчинството падна с около 40 лв. на месец. Управляващите гласуваха още и през идната година бизнесът да поеме първите три дни от болничните, което му струва 100 млн. лв. на година.
Още от статията на „Сега"
„Туристическият данък пада наполовина", съобщава „Монитор"
Туристическият данък да бъде намален наполовина. Това решение ще бъде гледано в местния парламент в Бургас на следващата общинска сесия. Предложението е на съветниците от ГЕРБ, които са мнозинство в съвета. Мотивът на общинарите е, че не са отчетени негативните последствия от икономическата криза в световен мащаб и в страната и отражението й върху туристическия бранш.
Общинският съвет определяше досега с наредба размера на данъка в граници от 0,20 лв. до 3,00 лв. за всяка нощувка, съобразно населеното място и категорията на хотела.
Съветниците предлагат и да бъдат разграничени хотелите с три звезди от висококатегорийните с 4 и 5 звезди. През изминалата година данъкът за тези хотели беше еднакъв - 2 лева. Семейните хотели, вили и мотели с 1 и 2 звезди заплащаха по 1 лев в Бургас и по 0,80 лв в околните селища. Самостоятелните стаи, къмпинги, туристически учебни центрове и туристически спални плащат по 0,80 лв. на нощувка.
Ако предложението се приеме, туристическият бранш в региона ще заплаща по лев на всяка нощувка във всички хотели 4 и 5 звезди; по 0, 80 лв. - за 3 звезди; по 0,60 лв. за 1 и 2 звезди в Бургас и по 0,50 лв. - в региона. Почивните станции в Бургас ще внасят по 0,60 лв. за нощувка, а тези в региона, както и всички други места за настаняване като къмпинги, хижи и др. - по 0,50 лв.
На сесията през изминалата седмица съветниците поискаха и отпадане на такса смет за фирмите, които не извършват търговска или производствена дейност. Според досега действащата наредба от таксата можеха да се освободят само физически лица, но не и юридически. Заради кризата много от магазините и офис помещенията останаха празни, но собствениците им са длъжни да плащат налога, дори когато не работят. За целта до 31 декември те трябва да подадат декларация за освобождаване от посочените такси през 2012 г.
Още от статията на „Монитор"
"ФБР помага срещу киберпрестъпността у нас", информира „Класа"
Българското правителство и ФБР имат общ приоритет - борбата с киберпрестъпността, стана ясно вчера след среща между директора на Федералното бюро Робърт Мълър с премиера Бойко Борисов и вътрешния министър Цветан Цветанов. „Надявам се, че от другата година офицери на ФБР ще бъдат на разположение на колегите в звеното по киберпрестъпност и съм убеден, че това ще доведе до повишаване на капацитета", каза Цветанов.
Според силовия министър самият факт, че у нас е дошъл директор на ФБР, означава много за правоохранителната система.
Премиерът Борисов също беше доволен от срещата. Той обясни, че за работата на МВР, за Цветан Цветанов, за общите операции, „особено за киберпрестъпността", е била получена отлична оценка.
„След Леон Панета, Съливан, а сега и Мълър - основните директори на големите американски служби и централи, които бяха на двудневни посещения в България, ние сме един от най-добрите им партньори в операциите, които се провеждат", заяви министър-председателят.
Ден преди посещението на Мълър пък стана ясно, че от следващата година се очаква у нас да заработи постоянно бюро на американската агенция за борба с наркотрафика ДЕА.
След срещата си с директора на ФБР Цветанов коментира и обстоятелствата около ареста на адвокат Николай Велков, бивш обвиняем по делото „Октопод", който бе задържан заради заплаха срещу Кирил Кирилов - Киро Японеца. Цветанов каза, че не е правил „преглед" на бизнеса на Кирилов. „Знаете, че за всички, които са от оперативен интерес за МВР и службите, правоохранителната система предприема съответните действия", каза вътрешният министър.
Още от статията на „Класа"