„Икеа ни взе за балъци", предупреждава от първата си страница „Стандарт"
ИКЕА взе българите за балъци. Много от мебелите, които ще ни продава шведската верига, са с доста по-солени цени, отколкото в Румъния и дори във Франция и Англия. Това показва сравнение на стоките в каталозите на компанията за различните държави. Кухня, която в България се предлага за 6295 лева, в Румъния струва 4969 леи, което е малко над 1100 евро (2200 лв.).
Гардероб, който ние ще купуваме за 600 лева, на италианците им излиза почти наполовина по-евтино. Броени дни преди отварянето на първия магазин от веригата у нас форумите в нета са пълни с гневни коментари. Най-възпитаните от тях са: "За мен тези цени са подигравка с българския потребител" и "Писна ми всичко у нас да е по-скъпо, отколкото в чужбина". Българската ИКЕА е франчайз на гръцкото дружество "Фурлис".
Още по темата от „Стандарт"
„Цената на природния газ - все по-висока и непрозрачна", обобщава от първата си страница „Дневник"
Цената на природния газ продължава да се определя по непрозрачен начин, смятат от бизнеса. Както всяко тримесечие, така и сега при поредното поскъпване общественият доставчик "Булгаргаз" и Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР) влизат в ролята на "доброто и лошото ченге".
В петък газовото дружество ревизира прогнозата си за вдигане на цената на газа от 20% на близо 14% до 634.44 лв. за 1000 куб. метра. Причината е, че дружеството е договорило да закупи допълнителни количества от един от доставчиците - германско-руската компания "Винтерсхал". Те ще се съхраняват в газохранилището в Чирен и ще бъдат изтеглени до края на годината.
Цената е по-висока от тази на другите два - "Овергаз" и "Газпром експорт", но количествата от тях вече предварително са договорени.
От ДКЕВР смятат, че въпреки искането за по-малко увеличение от страна на "Булгаргаз" реално може да се говори за скок под 10 на сто.
"Най-важно за нас е да се намалят неизвестните при определянето на цените на газа - да се използват всички резерви, да се ускори процесът по изграждането на възможности за алтернативни доставки и да има прозрачност", каза пред "Дневник" Константин Стаменов, председател на Българската федерация на индустриалните енергийни консуматори.
Още от статията на „Дневник"
„НОИ ощетява гражданите с 98 млн. лв. заради тавана на пенсиите", разкрива от първата си страница „Сега"
С тавана на пенсиите от 700 лв. държавата на практика ограбва близо 45 400 пенсионери с над 98 млн. лв. на година. Според статистическия годишник на НОИ за 2010 г. толкова са пенсионерите, които имат право на по-високи пенсии, но не могат да вземат повече от 35% от максималния осигурителен доход за годината, който от 2009 г. е 2000 лв. Те губят месечно от 50 до над 850 лв. от ограничението.
Най-много - близо 11 700 души, биха вземали с до 50 лв. повече, ако няма таван. 8600 получават със 100 лв. по-малко. Два пъти повече губят от 150 лв. до 300 лв., а по над 850 лв. на месец оставят в държавната хазна 687 души.
В същото време, за да гарантира минималния размер на пенсията за осигурителен стаж и възраст от 136 лв. и от 115 лв. на пенсионерите с недостигащ осигурителен стаж, НОИ доплаща по над 15.7 млн. лв. на месец или 188,4 млн. лв. на година. Близо 534 000 пенсионери, или всеки четвърти, нямат достатъчно осигурителен принос, за да взема дори минималната пенсия. На 262 500 души държавата доплаща повече от 30 лв. на месец.
Засегнатите от тавана на пенсиите водят с години битка срещу държавата, вече и в Страсбург, след като през 1997 г. Конституционният съд реши, че той отговаря на идеята за справедливост на солидарната пенсионна система. Конституционните съдии обаче не пропуснаха да гласуват за себе си, за президента и вицепрезидента, премиера и председателя на Народното събрание пенсии без таван. Така те могат да вземат неограничени пари за старост дори само при един мандат от 4 години управление и 5 за президента, докато хора, които 20-25 г. са работили тежък труд, нямат право на полагаемите им се пари.
Още от статията на „Сега"
„Ситна цедка за нови болници", информира от първата си страница „Монитор"
Необходим е по-голям контрол при откриването на нови болници, заяви пред „Монитор" зам.-председателят на комисията по здравеопазване в парламента Даниела Дариткова. Досега изпълнителната власт не е намерила добър механизъм, който стриктно да следи как се разкриват такива, смята тя. Управляващите обаче имат готовност законодателно да затегнат контрола, като въведат ситна цедка за новите. „Задължително трябва да са гарантирани достъпът на хората и конкуренцията между лечебните заведения като основен двигател на качеството", коментира Дариткова. Тя допълни, че и идеята за еднодневен престой в болниците е добра. Целта била не да се спестят средства, а да се улеснят както лекарите, така и пациентите.
Профилактиката на пациентите остава сред приоритетите на управляващите. Затова при задължителните прегледи са предвидени допълнителни кръвни изследвания, мамографии и профилактично изследване за рак на простатата. Въпреки това според Дариткова е по-важна мотивацията на самия пациент, защото санкциите не могат да променят отношението на хората към собственото им здраве.
Още по темата от „Монитор"
„Банките започнаха да откриват новия бизнес сезон с есенни оферти", съобщава „Дневник"
Есенните оферти в банкирането на дребно - кредити и депозити за физически лица, започнаха да откриват новия бизнес сезон. По принцип последното тримесечие на годината е най-активният период и за бизнеса, и за потребителите.
Първите промоционални предложения, които се появиха с началото на септември, както и действащите в момента показват, че акцент отново ще бъдат основно ценовите параметри на офертите - намалени лихви за определен първоначален период, освобождаване от такса за срока на валидност на промоцията или съответно по-атрактивна лихва, ако предложението е за депозит.
В някои случаи кампаниите са придружени и с участие в томбола или допълнителна награда. Тепърва обаче предстои активизирането на банките с предлагане на привлекателни оферти за есенния сезон. Някои от тях ще бъдат подновяване на изтекли вече промоции, други ще са напълно нови.
Все още няма оферти, които да предлагат по-облекчени кредитни стандарти, или т.нар. качествени условия. Те бяха затегнати с навлизането на кризата у нас, като прогнозата за най-ранното им разхлабване беше именно за края на тази година.
При новите реалности в глобалната икономика обаче и опасенията за втора рецесия банкерите у нас на този етап не биха могли да прогнозират категорично кога може да се очаква връщане на предкризисните стандарти при кредитирането.
Още от статията на „Дневник"
"70 са неплатените чартъри на "Алма тур", над 200 чужди туристи остават", информира от първата си страница „Класа"
Десетки неплатени чартърни полети от началото на сезона блокираха от петък около 800 чужди туристи в България. По информация на „Класа" става дума за около 70 неплатени полета от групата „Алма тур" към националния авиопревозвач „България ер". От авиокомпанията не съобщиха колко точно са полетите, но потвърдиха, че проблемът е още от началото на туристическия сезон.
В петък авиокомпанията анулира чартърите на туроператора заради натрупан дълг от 7 млн. лв. От „България ер" коментираха, че са се надявали заради дългите им партньорски отношения да се стигне до разрешаване на конфликта. Оттам обясниха още, че ще започнат съдебни процедури срещу туроператора.
От „Алма тур" съобщиха, че започват преговори и дори са предложили няколко варианта за решение. Часове по-късно обаче от авиокомпанията отрекоха изобщо, че се водят някакви разговори. В петък и събота не се стигна до някакъв компромис, уточни за „Класа" Антония Атанасова, пресаташе на превозвача. Ако „Алма тур" води някакви преговори, то те не са с наши представители, категорична бе тя.
В крайна сметка „България ер" възобнови полетите си до Вилнюс, Талин, Москва и Санкт Петербург, но и днес у нас остават над 200 туристи с отменени полети. В Бургас има настанени в хотел около 120 души, които трябвало да пътуват за Санкт Петербург, а във Варна - още около 80, чиито направления са Москва и Санкт Петербург. Отделно от това в бургаски хотел са и 20 финландски граждани, чийто полет също бе отменен. В деня и часа на полета (неделя) на летището нямаше нито туристи, нито представители на „Алма тур", казаха от „България ер". Според Атанасова, досега неколкократно са били подписвани погасителни планове от страна на „Алма тур", но нито един не е бил изпълнен.
Още от статията на „Класа"
"Летният туристически сезон приключи с грандиозен скандал", обобщава „Сега"
Грандиозен скандал беляза края на летния туристически сезон. Заради неуредени отношения между националния превозвач "България ер" и туроператора "Алма тур" над 900 туристи от Русия, Финландия и Прибалтика останаха с дни блокирани на летищата в Бургас и Варна. Проблемът докара за броени часове на родна територия зам.-шефа на руската агенция по туризма Григорий Саришвили, а половината българско правителство се зае да го разрешава.
"България ер" отмени чартърните полети на "Алма тур", тъй като туроператорът "Алма тур" дължи на превозвача 7 млн. лв. Руснаци и финландци трябваше да чакат на летището от петък, а част от тях ще летят към Русия чак днес. Друга част се прибраха, след като руски туроператори платиха отново вече веднъж платените от туристите полети и "България ер" пусна няколко чартъра.
В събота премиерът Бойко Борисов изпрати правителствения самолет, с който бяха превозени 80 души - жени, деца и болни хора, и заплаши с отнемане на лицензите "България ер" и "Алма тур". Министър-председателят разпореди и екипи на три министерства - икономическото, транспортното и външното, да се заемат с кризата, като министър Ивайло Московски спешно пристигна в Бургас. МВнР пък трябваше да помага заради изтичащите визи на част от чужденците. По-късно обаче се оказа, че няма законово основание разрешителното за превозвач на "България ер" да бъде отнето, а транспортният министър поясни, че без правомощия може да остане "Алма тур флай", която е част от туристическия холдинг и се занимава с организиране на чартърни полети.
Още от статията на „Сега"
„Влачим се по дъното още две години" е заглавието на водещата статия в секция „Икономика" на „Стандарт"
Втора рецесия няма да има, но се очаква забавяне на растежа през следващите две години. Това заяви финансовият министър Симеон Дянков в "Нека говорят" с Росен Петров. Така, вместо да имаме ръст от 5-6%, ще отчитаме 3%, обясни Дянков. По думите му има тревожни сигнали в целия ЕС. Ако Германия има отрицателен ръст за четвъртото тримесечие, това ще е много лошо за цяла Европа. Дянков е категоричен, че пари от сектора на сигурността ще бъдат насочени към здравеопазване и образование в бюджета за 2012 г. По думите му терористите принципно се борят за по-добри икономически и социални възможности, а с подобряването на социалната среда у нас няма да има нужда да се наливат толкова средства за сигурност. Пенсиите пък няма да могат да се повишат от Нова година, но ще се остави възможност за подобна мярка през 2012 г. В същото време се търсят опции за стимулирането на сектори, важни за страната.
Още от статията на „Стандарт"
"Булгартрансгаз" търси фирми за строеж на три газопровода", информира „Класа"
Държавният газов оператор „Булгартрансгаз" е обявил три обществени поръчки за пет дни, за общо 21,1 млн. евро, става ясно от корпоративната страница на компанията. Търговете са за избор на проектант и строител на газопроводите до Силистра, Козлодуй и Оряхово, както и за изграждането на газовата връзка между България и Румъния между Русе и Гюргево.
„Булгартрансгаз" планира да даде за строежа на газопровода до Козлодуй и Оряхово 12,5 млн. евро, като се очаква тръбата да бъде завършена в рамките на една година. По проект новото газово отклонение трябва да започва от района на газохранилището Чирен и да доставя газ на потребителите в района на двата дунавски града. Цялата стойност на съоръжението се изчислява на близо 14,5 млн. евро, като част от средствата са заем от Международния фонд „Козлодуй", който се управлява от Европейската банка за възстановяване и развитие.
80-километров газопровод трябва да бъде изграден и до Силистра, като за него „Булгартрансгаз" планира да похарчи около 1,4 млн. евро, съдейки по гаранцията за участие, която е 70 хил. евро. Очаква се съоръжението да бъде готово една година след старта на строителството му. За газопровода също има отпуснати средства от Международния фонд „Козлодуй", като цялата стойност на проекта е 14,5 млн. евро.
Третата поръчка на „Булгартрансгаз" е за изграждане на газова връзка между Русе и Гюргево, която включва прокопаване на трасе под река Дунав. Съоръжението се строи съвместно с румънския оператор „Трансгаз", като пуснатата обществена поръчка е за 7,2 млн. евро.
Още от статията на „Класа"
„Още 30 млрд. евро дава ЕК за топпътищата на Европа", съобщава „Монитор"
Общо 30 млрд. евро допълнително финансиране за изграждане на ключовите европейски транспортни коридори ще отпусне ЕК за следващия програмен период по линия на транспорта. От тази сума 10 млрд. евро представляват пряко увеличение на сумите, които се разпределят между отделните държави, а 20 млрд. евро ще се управляват централно от нова структура на ЕК, ангажирана с оценка за важността на всеки от транспортните коридори. Това съобщи министърът на транспорта Ивайло Московски. Той подчерта, че България е единствената държава в Европа през която минават пет ключови транспортни коридора.
По думите му експерти от Брюксел са установили, че при усвояването на средствата по ОП „Транспорт", когато техническата готовност за големите и тежки проекти не е достатъчна, парите се разпределят в много по-маловажни, но с по-висока степен на готовност обекти. Това води до изоставане в строителството на ключовите за Европа транспортни връзки - шосейни и железопътни. Така новият орган ще разпределя средствата директно към проектите от европейско значение, като поради стратегическата важност на тези обекти националното съфинансиране ще бъде значително по-ниско от сегашните нива, с които държавата участва. Това означава, че изцяло новата жп линия София-Видин, чиито индикативен бюджет е 2,7 млрд. евро може да бъде наполовина финансирана от оперативната програма, а другата половина да бъде отпусната от новия финансов инструмент за значими европейски транспортни връзки, наречен Connecting Europe
По тази нова програма можем да разчитаме на целева помощ в изграждането на магистрали, както и на други транспортни връзки. Този нов инструмент осигурява средства и за изграждането на IT комуникационни връзки.
За следващия програмен период проектите са разделени на три групи А, Б, В.
Още от статията на „Монитор"