Нови временни ръководител и нов Съвет на директорите има държавният авиоремонтен завод "Авионамс", става ясно от документи, подадени в Търговския регистър. Предприятието, на което ще бъде поверена поддръжката на българските F-16, е много вероятно да претърпи и оптимизация на персонала.

Първи за промяната в ръководството на "Авионамс" съобщи "Марица", като се позова на свои източници. Промяната все още не е вписана в Търговския регистър, като документите се обработват.

От тях става ясно, че на извънредно общо събрание на акционерите на дружеството на 27 май по предложение на Държавната консолидационна компания изпълнителният директор Йордан Новаков е бил освободен, заедно и с останалите досегашни членове на Съвета на директорите Атанас Тодоров и Теодора Гергова.

Заводът "Авионамс" ще поддържа изтребителите F-16 блок 70

Eдин от най-големите заводи за ремонт на летателна техника в Европа ще поддържа българските F-16

Предстои споразумение с Lockheed Martin Global

Вместо тях с 6-месечен мандат до провеждането на конкурс са назначени Атанас Атанасов, Александър Александров и Катя Стоянова. Именно Атанасов е посочен като представител на дружеството на мястото на Новаков.

Пред пловдивското издание от Министерството на икономиката, което е принципал на завода, са потвърдили рокадата, като са я обяснили с лоши финансови резултати.

Според публично известната информация за Атанасов, Александров и Стоянова, само първият е пряко свързан с авиацията. Той е собственик на компанията AVIATION GLOBAL EXPLORER COMPANY и е съдружник в DRONE GLOBAL OBSERVER -BG Ltd заедно с двама българи и трима украински граждани.

Александър Александров е едноличен собственик на капитала на BULCAR RENTAL & LOGISTIC, която се занимава с покупко-продажба на автомобили и отдаването им под наем и е имал участие в организацията на моторните спортове у нас.

Катя Стоянова има фирма на име "КаЯа Ре" в Банкя с предмет на дейност "Посреднически услуги, агентство, покупко-продажба на недвижими имоти в страната и чужбина, строителна дейност, рекламна дейност, организация на йога и друг вид спортни мероприятия, туристическа дейност, консултантска дейност, транспортна и спедиторска дейност, ресторантьорство и хотелиерство и всякаква друга дейност, която не е забранена от закона при спазване на съответните регистрационни, лицензионни и други изисквания". Освен това, заедно с австрийски граждани има фирма за инвестиции в имоти.

"Марица" пише, че служителите на "Авионамс" в базите в Пловдив и Граф Игнатиево са притеснени от евентуални съкращения, минаване на половин работен ден и забавяне на заплатите. През последните години броят на работещите в дружеството постепенно намаляват от около 300 до сегашните 232. Финансовите резултати за 2023 г. показват 11,5 млн. лева приходи и 701 000 лева печалба.

Факт е обаче, че на заседание на вече освободения Съвет на директорите в края на април е била обсъждана заповед на изпълнителния директор от същия месец, която е "относно предприемане на мерки за оптимизиране на персонала и работния процес, и направените предложения от директорите на дирекции в Дружеството в изпълнение на тази заповед, касаещи конкретни действия за преодоляване на тенденцията за влошаване финансовото състояние и запазване на дейността на предприятието".

Ако наистина има влошаване на резултатите, вероятно тези оптимизации ще бъдат реализирани от временното ръководство.

"Авионамс" има 86-годишна история, като през 2017 г. държавата си го върна, след като по-рано то беше станало част от компаниите, свързвани с Цветан Василев и КТБ. Заводът днес ремонтира вертолети Ми-8, Ми-17 и Ми-24, в миналото поддържаше и изтребителите МиГ-29 и щурмовите Су-25. "Авионамс" вероятно ще трябва да мине през сериозна модернизация, за да започне да ремонтира и поддържа F-16.