Мароко се утвърждава с бързи темпове като водеща дестинация за автомобилната индустрия, привличайки редица световни производители. Факторите, които допринасят за това са стратегическото местоположение, ниските производствени разходи и стабилната инфраструктура.
Почасовото заплащане в сектора е под €1 - над 30 пъти по-ниско от средното в Германия и 7 до 10 пъти по-евтино от друга ключова дестинация за сектора - Чехия.
С безмитен достъп до Европейския съюз и значително по-ниски цени на енергията, Мароко предлага конкурентни предимства, които трудно браншът е все по трудно да игнорира. Страната се превръща в икономически магнит, а безмитните зони се разрастват с ускорени темпове и все повече глобални концерни изграждат производствени мощности на нейна територия.
"Мароко е своеобразна врата към Европа - предлага достъп до единния пазар, но с производствени разходи, каквито дори страни като Чехия не могат да постигнат. Това е сериозен риск за бъдещето на европейската индустрия", предупреждава Петр Новак, вицепрезидент на Асоциацията на автомобилната индустрия и член на ръководството на доставчика на компоненти JTEKT, в интервю за икономическото предаване Inside Talks.
Според него, макар тази тенденция да увеличава конкурентоспособността на европейските компании чрез по-ниски разходи, тя същевременно подкопава заетостта в индустриално развитите страни. Възможностите за преквалификация към дейности с по-висока добавена стойност са ограничени, а социалният ефект от преместването на производството - трудно предвидим.
Анализ на консултантската компания Oliver Wyman потвърждава икономическата ефективност на модела. В Мароко производството на един автомобил, разглеждано през призмата на разходите за труд, струва едва $106. За сравнение: в Румъния този разход възлиза на $273, в Китай - на $597, а в Германия - на цели $3307. Дори "по-евтините" европейски държави като Турция, Чехия и Словакия, цената е в пъти по-висока.
Френските автомобилни производители вече произвеждат над половината от своите превозни средства извън Франция, като все по-често изборът пада именно върху Мароко. Въпреки геополитическото напрежение и тарифните предизвикателства, свързани със САЩ, анализаторите не очакват масово пренасочване към Северна Америка. Основната причина са високите инвестиционни разходи за изграждане на нови заводи там.
Настроенията в европейската автомобилна индустрия са все по-песимистични. Преходът към електромобили, нарастващите енергийни разходи и глобалната несигурност оказват значителен натиск. "Бъдещето на Европа се свързва с продукти с висока добавена стойност, но преходът не е лесен. Не всяка страна, и не всеки работник, може да се адаптира с нужната скорост", отбелязва Новак в Inside Talks.