Българският автомобилен пазар отчита едно от най-големите свивания в целия Европейски съюз през април, става ясно от данните на Асоциацията на европейските производители на автомобили (ACEA). У нас са били продадени 4008 нови коли срещу 4200 преди година - 4,6% по-малко.
По-големи спадове отбелязват само Естония (38%), Румъния (24,7%), Малта (24%), Франция (5,6%) и Белгия (4,8%). Тук е важно да се отбележи, че пазарите в Естония и Малта са значително по-малки от този у нас.
Общо в рамките на ЕС новорегистрираните автомобили се увеличават с 1,3% до 925 359.
Миксът в България обаче има твърде малко общо с този на равнище еврозъюз. Данните за общността показват, че хибридите след голям скок на годишна база са водещ избор на европейските потребители с 35,3% пазарен дял. Най-силните пазари са Франция, Испания, Италия и Германия - с между 11 и почти 45% повече новорегистрирани возила от началото на 2025 г. до настоящия момент.
Още около 8% пазарен дял имат plug-in хибридите.
Електромобилите са с 15,3% след ръст в продажбите с над една четвърт през първите месеци на 2025 г. За него допринасят добрите продажби в Германия, Белгия и Нидерландия.
Общият пазарен дял на "чистите" бензинови и дизелови автомобили в ЕС спада до 38,2% при 48,4% за същия период на миналата година.
На този фон, в България продадените от началото на годината до края на април електрообили и хибриди от всякакъв тип взети заедно са по-малко от новите дизели (1366 срещу 1777), а бензиновите са близо 10 пъти повече - 12 549. Все пак, тенденцията е сходна с тази в ЕС - традиционното задвижване е в отстъпление, докато електромобилите и хибридите се увеличават.