Точно в края на годината, когато търсенето е повишено, българският пазар на безалкохолни напитки е поставен на сериозно изпитание и драматично сътресение, съобщават от новоучреденото Национално сдружение на дистрибуторите на напитки.

Първите трусове са в София, където още на 28 ноември се почувства липсата на Кока-Кола в много търговски обекти. През следващите няколко дни осем от най-големите дистрибутори на безалкохолни напитки престанаха да снабдяват обектите с всичките 12 продукта на Кока-Кола ХБК в столицата, се казва в официално изявление от сдружението.

Те отказаха да работят по въведената от компанията нова система на приселинг. Според новата система заявките се приемат директно от Кока-Кола, а дистрибуторите само разнасят заявените количества. Целта й - според Кока-Кола ХБК България - е оптимизиране на работата й.

Според дистрибуторите системата не e съобразена с особеностите на българския пазар, а и местните служителите - на всички нива - не са подготвени за работа с нея.

От новото сдружение заявиха, че в милионна София е бил направен опит да се замени съществуващата мрежа от търговци на едро, която разполага с над 20 склада, над 100 търговски представители, над 100 телефона за приемане на поръчки, над 250 буса и над 1 000 души персонал, обслужвани от дистрибуторите, с един склад с един телефон за поръчки и ограничен персонал, неподготвен за изпълнение на тази услуга.

Сътресението веднага е било усетено от над 10 000 търговски обекта в София. За да се справи със ситуацията компанията е изискала от служителите си да преминат да удължен работен ден, а търговските представители бяха задължени сами да разнасят касите с напитки.

Но и при тази схема голям брой обекти, особено в централната градска част, вече втора седмица остават без продуктите на Кока-кола.

Но проблемите на Кока-Кола не спират в София. Постепенно много дистрибутори от различни градове отказват да работят при условията, които императивно им поставя гръцката компания.

От името на новоучреденото Национално сдружение на дистрибуторите на напитки е изпратено писмо до официалните представителства на Кока-Кола в София и в Атина, както и до централата в Атланта. В него се излагат причините, довели до липсата на продуктите на Кока-Кола в много търговски обекти в страната и се предлага разумно решение на конфликта - чрез преговори, на които и двете страни да поставят проблемите и да ги решат.

Писмото е подписано от 43 дистрибутора от цялата страна, включително от всички големи градове. Те разнасят над 25 милиона каси с продуктите на Кока-Кола. Това е над 60% от продажбите на Кока-Кола ХБК България в страната.

Според статистика на компанията през 2005 г. тя е реализирала у нас 41.3 милиона унифицирани каси. Печалбата на Кока-Кола ХБК България за 2005 г. е 43,9 милиона лева. Със сигурност, ако не подпише нови договори с българските си дистрибутори, дори и със собствена дистрибуторска компания, Кока-Кола ще се раздели със значителен дял от тази печалба.