Модерни измами с карти навлизат в България
По статистика на БОРИКА към началото на 2006 г. броят на издадените карти, обслужвани от системата, е 3 816 718. Около 1,8 млн. са международните дебитни карти Maestro.
Малко над 11 хил. са местните дебитни карти Visa Electron. Над 250 000 са международни дебитни карти Visa Electron. 26 321 е броят на международни кредитни карти Visa, a близо 70 000 са международни кредитни карти MasterCard.
В ерата на електронните разплащания най-неприятното нещо, което може да се случи на човек, е да открие, че банковата му карта е блокирана или, че сметката му е опразнена. Ако всичките ви пари са по картова сметка и прочетете надпис на банкомата "Картата е отхвърлена", значи здраво сте загазили, пише вестник Политика. Причините може да са механична повреда или блокиране на сметката от страна на банката. При втория случай може да става дума за злоупотреба с вашите средства или Трезорът просто да е преценил, че в определен отрязък от време на определен банкомат са извършвани съмнителни операции.
Нови измами с банкови карти се появяват и на българския пазар, алармират банкери. Тенденциите са престъпниците да търсят различни от традиционните, по-високотехнологични средства за източване на пари. Една от най-разпространените в момента злоупотреби, която се практикува отдавна навън, е т. нар. "скимиране" на дебитна или кредитна карта, коментира за "Политика" председателят на Българската асоциация за сигурност при картовите разплащания и шеф на "Картови разплащания" в ОББ Николай Недков.
Това предствалява копиране на данните от банкова карта с четящо устройство, поставено от измамниците над истинското на банкомата. Данните след това се възпроизвеждат на фалшива банкова карта. Тази измама може да се прави и на банкомат и на ПОС. Друг вече разпространен начин за измама, е при ползване в Интернет на различни услуги. За злоупотреби в Интернет често е достатъчно да се знаят само номерът на картата, името на държателя и валидността.
В последно време може би с приближаването на празниците се наблюдава ръст на престъпленията. "На ден имаме средно по два сигнала за злоупотреба за всяка банка", коментираха пред "Политика" от финансова институция.
Други методи за картови измами са незаконното придобиване на карти и ПИН-ове на банкомати и последващото им използване за присвояване на средства от картовите им сметки. Едни от най-използваните методи са примките - така наречените "Ливанска примка" и "Алжирското V".
Устройството и механизмът на действие при тях са изключително прости - примката е изработена най-често от тънка магнитна лента, примерно от видеокасета. Монтира се директно в отвора на банкомата, където се вкарва картата при теглене, като това може да бъде съпроводено и с монтиране на допълнителна рамка върху оригиналния отвор. От вътрешната страна примката е обработена по-такъв начин, че да пречи на картата да излезе.
Във всички случаи при опит за транзакция на банкомат, картодържателят вкарва картата си в съответния отвор. Картата се "улавя" от примката и терминалното устройство не може да я върне. Картодържателят остава с впечатлението,че по технически причини банкоматът е задържал картата.
В някои случаи в този момент на картодържателя се предлага помощ от с нищо не будещи подозрение лица - съвети как да получат картата си обратно в различни варианти, но винаги свързани с набирането на ПИН-а на картата отново. След като картата така и не бива върната от терминалното устройство, лицето изважда картата с помощта на примката и след това, при използването на научения ПИН, я използва за теглене на пари от сметката на картодържателя.
В случаите, станали известни напоследък, измамниците заменят поставените от банките указания на банкоматите с нови, съдържащи подменени телефонни номера - най-често на мобилни телефони. Когато картодържателят изпадне в гореописаната ситуация, той се обажда на указания номер, където отново му изискват ПИН-а като условие за проверка на ситуацията и решение на проблема с неговата "задържана" карта. След това успешно го успокояват, че проблемът му ще бъде решен.
Периодично сменяйте ПИН - а, за да пазите парите си
Престъпленията с банкови карти почти винаги изискват предварителна подготовка, технически познания и изграждане на престъпна група с ясно разпределение на ролите. Събирането на информация за картата е ключов елемент в подготовката на престъплението и е необходимо както за изготвяне на фалшиви карти, така и при самото им използване. От банките съветват гражданите при случай, че имат съмнение, веднага да съобщят в съответния трезор или да променят сами ПИН кода си на банкомат.
От различните банки имат внедрени мониторингови системи.
Банка "Пиреос" разполага със съвременна safeguard система, чието предимство е, че следи всяка транзакция направена с картата в реално време. В резултат на това системата изгражда и запаметява така нареченото Еповедение", типично за всеки клиент. Когато се появи транзакция, нетипична за поведението на клиента, системата изпраща съобщение/предупреждение. При всяка установена нетипична транзакция, банката прави телефонно предупреждение. Има определени условия, на които трябва да отговаря една транзакция, за да изисква такова обаждане. То се прави, например, ако в рамките на един час с една и съща карта бъдат извършени транзакции в две различни държави.
ПроКредит Банк разполага със система за регулярен мониторинг на работата на ATM устройствата на банката. Банкоматите на ПроКредит Банк са инсталирани в офисите на банката из цялата страна, в които има създадени необходимите условия за постоянно наблюдение на работата на устройствата 24 часа в денонощието. "До момента в ПроКредит Банк не са регистрирани сериозни случаи на злоупотреби с ATM устройства, собственост на банката", коментираха от банката. Въпреки това се поддържа ежедневен обмен на информация с "Виза".
От HVB Bank BiochiM съветват клиентите да не разчитат на една карта, която да може да прави всичко, а да имат по няколко - за пазаруване в чужбина, в Интернет, за комунални плащания или други нужди.
В случай на регистрирани нередности с карти, картодържателите могат да подават жалби в клоновете на банките издатели. Постъпилите жалби се разглеждат за всеки конкретен случай индивидуално въз основа на установените местни и международни практики и съгласно разпоредбите на Наредба №16 на БНБ от 29.09.2005 г. за електронните платежни инструменти. Ако от картата бъдат изтеглени средства, картодържателят поема до 300 лева, от щетите нанесени преди банката да бъде осведомена.
Банките имат няколко основни съвета като това да не се казва ПИН-кодът. Да е записан на сигурно и недостъпно място пълният номер на картата, нейната валидност, картовата сметка и телефонните номера за връзка с банката и БОРИКА. Ако картата остане блокирана в банкомат, да не се звъни на други телефони, а само на тези на картовия център на банката или на националния оператор. Преди да се пъхне картата, да се провери процепът на банкомата - дали вътре са монтирани допълнителни устройства.
Архив
/
Модерни измами с карти навлизат в България