„Отново спорни промени за обществените поръчки", предупреждава от първата си страница „Дневник"
Корупционните практики и липсата на прозрачност ще се запазят и с последните промени в Закона за обществените поръчки, които бяха приети от правителството миналата седмица, а вече са публикувани публично. Това предупредиха представители на бизнеса пред "Дневник".
Поправките предвиждат държавата и общините вече да избират дали да има независими експерти от бизнеса в комисиите на конкурса, нещо, което в момента е задължително.
Освен това възложителите ще имат право да се намесват в работата на изборните комисии, които би трябвало да са независими. "Много се съмнявам проблемите да се решат с новия законопроект - напротив, ще се задълбочат", коментира зам.-председателят на Българската стопанска камара (БСК) Камен Колев.
"В случай че възложителят си има приятел, той ще го включи в комисията, но ако няма такъв, няма да кани никого", коментира пред "Дневник" Йордан Кисьов от КРИБ. Според бизнеса ще остане един от основните проблеми - поръчките ще бъдат насочвани винаги към определен изпълнител.
Още от статията на „Дневник"
„1/3 от Наказателния кодекс отпада заради по-ефективно правосъдие", разкрива от първата си страница „Сега"
Министерството на правосъдието ще ревизира 1/3 от Наказателния кодекс, като отпадне значителна част от провиненията, които в момента са престъпления. Мотивът за премахването е, че заради тях се водят дълги процеси, които приключват с леки наказания, и по-ефективно би било да се налагат глоби. Очаква се ревизията да намали с 8-10% делата, които влизат в съда, и с около 12% преписките в прокуратурата.
На обсъждането вчера министър Маргарита Попова успокои, че ако дадено действие вече не е престъпление, то ще си остане нарушение и ще се наказва административно. Много спорове между хората и бизнеса могат да се решават чрез гражданско или търговско дело, без да се стига до намеса на прокуратурата.
Прокуратурата например предлага да отпадне затворът за тези, които не плащат издръжка. В момента най-тежкото наказание за това е до 2 години затвор или пробация, както и обществено порицание. "За последните 3 години има 6000 такива дела", обясни Росен Димов от Върховната касационна прокуратура. Според него е по-добре издръжката да се търси чрез съдебен изпълнител, а не като се подава жалба в прокуратурата.
Прокуратурата предлага също използването на фалшиви или чужди регистрационни табели за автомобил да се санкционира административно. За три години държавното обвинение е работило по 1600 такива дела, като крайният резултат по тях е най-много 300 лв. глоба. А всяко такова дело струва 3000 - 4000 лв.
Още от статията на „Сега"
„КАТ маха левия завой", разкрива от първата си страница „Монитор"
Левият завой на част от най-натоварените кръстовища да отпадне. Тази идея се обсъжда в столичния КАТ, съобщиха вчера униформени пред „Монитор". Анализът на пътните полицаи показал, че на ключови места в столицата се получават километрични задръствания, защото шофьорите, завиващи наляво, блокират третото бързо платно. Поради тази причина в момента специалистите по регулиране на трафика обсъждат вариант да реорганизират така движението, че завоят да се прави на места, където не би причинил километрична тапа.
За да отпушат движението, вчера екипи на КАТ-София бяха изпратени на един от най-натоварените булеварди - „Александър Малинов". Регулировчиците създадоха зелена вълна, като от „Младост" 4 до „Цариградско шосе" се стигаше за броени минути. „Предвиждаме следващите такива зелени вълни да ги направим
ОТ „ЛЮЛИН" КЪМ ЦЕНТЪРА
защото това на практика са спалните на София. Имайте предвид, че това не можем да го правим непрекъснато, защото нямаме достатъчно ресурс", коментираха от Пътна полиция.
Освен отпушването на движението от вчера столичните катаджии вече снимат шофьорите, докато им пишат акта. Това стана възможно с пускането на първата патрулка, оборудвана с камери и микрофони. Две видеоочи ще следят поведението както на полицаите, така и на водачите по време на полицейската проверка. По този начин ще се следи дали катаджиите не се изкушават да си поискат почерпка, като в същото време на екран ще се вижда и дали нарушителят не предлага рушвет.
Първи с новата система за наблюдение започна да работи екипът полицаи, контролиращ трафика на кръстовището на Петте кьошета в столицата. Точно в 12,05 униформените спряха и първия шофьор, чиято проверка беше снимана. Преди да започнат да филмират, полицаите попитаха водача дали е съгласен да бъде записван.
Още от статията на „Монитор"
„Дилма кани Гацо Бацов", четем от първата страница на „Стандарт"
Гацо Бацов и врачанският "Ботев" ще гостуват в Меката на футбола. Те получиха покана лично от президента на Бразилия Дилма Русеф за участие в турнир, чийто патрон е тя. Срещу нашите ще излязат шампионите на четири от щатите в най-голямата южноамериканска държава. "Дилма Русеф е настояла този път гостуващият тим да е български", похвали се пред "Стандарт" президентът на "Ботев" Чавдар Атанасов. Макар Русеф да е с габровски корен, врачанското лоби отвъд океана взело връх. Турнирът ще се играе в столицата Бразилия, нашите уреждат лична среща с Дилма.
Освен актьора Краси Радков, чийто герой Гацо Бацов наскоро подписа на майтап договор с "Ботев", покани ще получат и други видни врачани. Проверява се програмата на министрите Мирослав Найденов и Тотю Младенов, които са родени под Околчица.
Надритването за президентската купа в родината на Пеле ще бъде от 10 до 17 юли. Мачовете са на култовия стадион "Гаринча", който ще приеме и срещи от Мондиал 2014 и Олимпиадата 2016.
Още от статията на „Стандарт"
„Строят ударно частни терминали вместо молове", информира от първата си страница „Класа"
Най-малко 10 нови модерни частни терминала ще бъдат пуснати през следващите 5 години, съобщи Георги Минчев, председател на Българската асоциация за спедиция, транспорт и логистика, който участва в конференция за интермодалния транспорт. Частният бизнес и в момента не спи - в Гара Яна функционира най-големият комплексен терминал, но обекти за обработка на товари има също във Видин, Горна Оряховица, Русе, Стара Загора.
Преди двадесетина години бяхме сред страните инициаторки за въвеждане на нови технологии за обработка на товари в Балканския регион. Между 1992 г. и 1995 г. се създадоха и смесени фирми, които да работят в този бранш. В новото раздаване на картите обаче не намерихме своето място и доста изостанахме. България е на почти нулево ниво в интермодалния транспорт и каквото оттук натам се направи, ще бъде в пъти повече от сега, коментира Минчев. Според него даже там, където държавата е инвестирала в последните години, е налице едностранчивост, откъснатост от пазара. Но и не бива да се иска друго от държавата, тя не може да има водеща роля и да бъде иновативен двигател, защото това е работа на бизнеса. В транспорта не са необходими извънредни мерки, а да се осигури нормален ред и да се спазва онова, което пише в наредбите. А ефектът само от спазването на правилата ще е увеличаване на товарния трафик между 15 и 25%, смята Георги Минчев.
В момента терминалите се строят така, както се вдигаха моловете, коментира и Симеон Ананиев, председател на Асоциацията на българските железопътни превозвачи.
През последните две десетилетия у нас няма изграден план за логистиката, което е европейско изискване. Все още си стоим във времето отпреди 20 години, железопътният транспорт не е мръднал и обслужва една и съща категория потребители. Сега обаче имаме друга мобилност, съвсем различно е разпределението на хората и товарите, разполагаме и с 2 млн. автомобила в повече, смята Ананиев.
Още от статията на „Класа"
„Премиерът иска още 10 г. живот на реакторите на "Козлодуй", съобщава „Сега"
"Рискът за V и VI реактор е огромен и ние ще направим и правим всичко възможно те да продължат да работят поне още 10 г.", заяви премиерът Бойко Борисов минути след като ръководството на БЕХ подписа меморандум с американската "Уестингхаус". Нейният президент Андрес Джаксън посочи, че компанията вече участва като подизпълнител в оценката за остатъчния живот на двата блока.
За меморандума се знае от две седмици, когато премиерът издаде в парламента, че АЕЦ "Козлодуй" ще тества работа с американско ядрено гориво. Още тогава експерти обясниха, че US горивото ще е поне 2.5 пъти по-скъпо от руското. По-късно и министърът на енергетиката Трайчо Трайков обяви, че доставките му могат да тръгнат едва след 2 г. изпитвания от нашата Агенция за ядрено регулиране.
Вчера Трайков бе категоричен, че V и VI блок на "Козлодуй" са в отлично състояние. "Беше им направена основна реконструкция още когато бяха на юношеска възраст и бяха изцяло подменени системите за контрол, и то именно от "Уестингхаус". АЕЦ "Козлодуй" е една от най-проверяваните централи в Европа и света - 35 експертни мисии", обясни министърът. Стрес тестовете показвали, че дори спрените III и IV блок "стоят добре" на фона на някои действащи мощности в ЕС.
Още от статията на „Сега"
„Над 3100 км пътища ще бъдат ремонтирани тази и следващата година", информира „Дневник"
Над 3100 км републикански пътища за над един милиард лева ще бъдат ремонтирани през тази и следващата година, съобщи министърът на регионалното развитие Росен Плевнелиев. По думите му такъв обем работа досега не е правен от нито едно правителство. Финансирането е осигурено чрез оперативна програма "Регионално развитие", заеми от Световната банка и Европейска инвестиционна банка, както и от държавния бюджет.
Пътните ремонти са съобразени така, че да не пречат туристическия сезон. Предвидени са обходни маршрути, а там, където няма възможност, ще се осигури преминаването през едната лента на ремонтирания участък, обясни Лазар Лазаров, член на управителния съвет на агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ).
По оперативна програма "Регионално развитие" за ремонт на второкласни и третокласни пътища са осигурени 550 млн. лв. Програмата е разделена на три етапа. Първият, в който бяха включени 15 отсечки, е пред приключване. Ремонтите струваха 143 млн. лв. Вторият етап също включва 15 лота на обща стойност 152 млн. лв. Първите ремонти на пътищата по втория етап вече започнаха. Приоритет по време на втория етап на програмата са пътищата в Североизточна България, които оставаха пренебрегнати досега. В третия етап са включени 23 обекта за още около 152 млн. лв. Сред тях са ремонтът на пътя през Мало и Голямо Бучино до Перник, каза министър Плевнелиев. Този път беше рзбит по време на строителството на магистрала "Люлин". От третия етап още от 2010 г. върви строителството на южната дъга на околовръстното шосе на София. Пътните търгове за третия етап на програмата ще бъдат пуснати през есента. Очакванията на АПИ са по време на провеждането им даа бъдат спестени още средства, с които да бъдат направени и допълнително пътища.
Още от статията на „Дневник"
„Правят нов отбор данъчни в София", информира „Стандарт"
Целият мениджърски екип, който отговаряше за контролната дейност на данъчните в Териториална дирекция на НАП в-София вчера беше уволнен. По-малко от седмица след като беше назначен новият директор на ТД на НАП София Бойко Атанасов, от длъжност са освободени зам.-шефът на НАП София с ресор "Контрол" Гергана Станолова, шефът на дирекция "Контрол" Петя Маринова и нейният заместник Георги Димов. Освободени са и трима началник-сектор "Ревизии" в София - Даниела Плевненска, Снежанка Аначкова и Емил Динев. Това са всичките хора, които реално носят отговорност за възлагането на ревизии в София. До кадровите промени се стигна, след като вицепремиерът Симеон Дянков наскоро заяви, че не е доволен от постигнатите резултати от контрола на данъчните в столицата и борбата с данъчните измами. Преди по-малко от седмица след среща на Дянков с изпълнителния директор на НАП Красимир Стефанов шефът на ТД на НАП във Велико Търново Христо Костадинов стана зам.-шеф на НАП. Досегашният зам. изпълнителен директор на НАП Бойко Атанасов пък стана териториален директор на агенцията в столицата на мястото на Светлана Паунова, която стана зам.-директор в София.
Още от статията на „Стандарт"
„Саудитска Арабия кани наши строителни фирми", информира „Класа"
В Саудитска Арабия има много работа за ваши строителни фирми, заяви посланикът на арабската държава в Гърция Салех Ал-Гамди по време на представянето на възможностите за бизнес и инвестиции в страната, организирано от БТПП. По думите му страната е сред 20-те най-силни икономики в света, има една от най-големите и добре развити фискални и данъчни системи. 15% от БВП на държавата е предназначен за инвестиции. Най-много са те в инфраструктурата, строителството, здравеопазването и други. Арабската страна планира в следващите 5 години да похарчи 400 млн. долара в тези и други сектори.
В близко бъдеще Саудитска Арабия ще открие посолство в София, подчерта още Ал-Гамди. Той изрази надежда, че и България ще има скоро свое посолство в неговата страна, защото сегашният проблем с визите затруднява туристическите и търговските отношения между двете държави.
Реалната цена на петрола, от която всички биха били доволни, е между 75 и 85 долара за барел, прогнозира дипломатът. По думите му, независимо че Саудитска Арабия е най-големият производител на петрол, не тя определя цената на горивото едностранно, а световните пазари. Дипломатът припомни, че преди дни страната му не е срещнала подкрепа от другите членки на ОПЕК за увеличаване на производството и износа на петрол, което би способствало за свиването на цените на суровината. По думите на посланика в момента Саудитска Арабия произвежда по 8,5 млн. барела петрол на ден, но планира в близко бъдеще да произвежда по 10 млн. барела. Ако търсенето нарасне, страната има потенциал да произвежда дневно и по около 12 млн. барела, заяви дипломатът.
Ще припомним, че през тази година бе подписано споразумение между търговско-промишлените палати на България и Саудитска Арабия за развитие на бизнес отношения между фирми в секторите корабен транспорт, петролни продукти, селско стопанство, недвижими имоти, машиностроене, производство на резервни части и гуми, на облицовъчни камъни, софтуерни продукти, правни консултации, информационни технологии и други.
Още от статията на „Класа"
„86 плажа остават без охрана", съобщава „Монитор"
86 плажа по родното Черноморие ще останат без спасители и медицински екипи през това лято. Най-много са безстопанствените ивици в област Бургас - 40.
В област Добрич неохраняемите плажове са 25 според списъка, публикуван на сайта на Министерството на регионалното развитие и благоустройството. Без надзор ще са плажовете на Дуранкулак, Крапец, Иканталъка, Тузлата, както и централният плаж в Балчик. Без стопани е останал и централният плаж в Кранево, става ясно още от сайта на МРРБ. Русалка и къмпинг „Чайка" също не са взети на концесия. Наддаването за централния плаж в Балчик започна от 51 589 лева годишна наемна цена. За плаж Русалка държавата иска поне 15 056 лева, а за Иканталъка-1 - 7828 лева. В област Варна плажовете, които няма да бъдат охранявани, са общо 21. В списъка влизат Панорама, Чайка, Сахара, Галата, Фичоза, Романтика, Камчия и други 4 плажа в Бяла. Ивиците в Галата са опасни за посетителите, тъй като има свлачищна зона и там пребиваването е опасно, съобщи областният управител в морската столица Данчо Симеонов. „Апелирам към всички летовници да не посещават тези два плажа", добави още той. По думите му има няколко плажа, на които табелите с „Къпането забранено" са били изтръгнати.
Още от статията на „Монитор"