„Паника отново повлече пазарите надолу", обобщава от първата си страница „Дневник"
Страховете от разрастването на дълговата криза в еврозоната и лоши данни за американската икономика връхлетяха пазарите с нова сила в четвъртък.

Паниката сред инвеститорите се завърна и водещите европейски борси потънаха с 5-6% към 19.00 часа българско време. Сривът се пренесе и на Уолстрийт и водещите индекси там също минаха на червено с над 4 %.

Като "двигатели" на новото спускане на долу анализаторите сочеха:

- ревизираната прогноза на Morgan Stanley, която понижи оценката си за глобалния растеж от 4,2 на 3,9%. Банката оцени, че "САЩ и еврозоната са опасно близо до рецесия", но намали и прогнозата си за растеж на Китай. Deutsche Bank се присъедини към мрачния тон, като също понижи очакванията си за китайското БВП - един от основните двигатели на световната икономика.

- опасения на Федералния резерв дълговата криза от Европа да засегне и финансовата система на САЩ. "Ню Йорк таймс" съобщи, че местните поделения на европейски банки може да имат проблеми с финансирането.

До отварянето на Уолстрийт днес борсовата търговия по света вървеше без трусове, но веднага след като там започна срив, той повлече и Европа, където акциите регистрираха най-големия си еднодневен спад от март 2009 г. насам. Най-тежко бяха ударени банките, някои от които изгубиха над 11% от пазарната си оценка.

На Уолстрийт най-тежко бяха ударени книжата на технологичните компании, следвани от банките и дружествата от индустриалния сектор. Всички 10 сектора в S&P 500 се понижиха рязко, което според анализатори е сигнал, че паниката се е завърнала. Показателят CBOE Market Volatility, който измерва нестабилността на пазарите, отчете ръст от 24%.
Още от статията на „Дневник"

„400 000 волта на борсата", четем от първата страница на „Стандарт"
400 000 волта ще разтърсят родната борса. Дялове от енергийните ни дружества ще бъдат пуснати на пазара. Става въпрос за миноритарни пакети по 20-25% от Електроенергийния системен оператор и Българския енергиен холдинг. Горещата новина съобщи вицепремиерът Симеон Дянков в интервю за "Стандарт". Дългоочакваното от инвеститорите решение на кабинета ще е факт до няколко месеца. "Продажбата на миноритарен дял ще вкара повече прозрачност в начина на управление на тези активи", каза Дянков. Той обясни също, че парите от сделките може да бъдат използвани за повишаване на пенсии и заплати.

ЕСО държи електрическите мрежи за високо напрежение, а под шапката на БЕХ са всички държавни централи, включително АЕЦ "Козлодуй", както и газовите дружества.
Виж интервюто на Дянков за „Стандарт"

„Митниците върнаха 15 млн. лв. акциз за стари коли", съобщава от първата си страница „Сега"
Сагата с незаконно събирания завишен акциз за вносни стари мощни коли най-сетне приключи. Само част от ощетените си получиха надвзетите пари. Държавата в лицето на агенция "Митници" е върнала общо около 15 милиона лева при очаквани 120 милиона.

В периода 2007-2009 г. употребяваните возила (над 120 киловата, или 163 конски сили) се облагаха с по-висока ставка от новите коли, което след време съдът обяви за незаконно. Справка на в. "Сега" показва, че до 30 юни 2011 г. (на тази дата изтече срокът за подаване на заявка за възстановяване) агенция "Митници" е върнала на граждани и фирми близо 15 млн. лв. платен акциз плюс натрупаните законови лихви. Исканията за възстановяване са 4856, от тях 112 са отхвърлени заради неправилно попълнени документи и неоснователни мотиви.

Окончателните данни сериозно се разминават с очакванията на финансовото министерство. Докато се точеха делата законна или не е завишената ставка за коли втора употреба, то твърдеше, че ако се наложи да се връща надвнесен акциз, това щяло да струва на хазната 120 млн. лв. МФ очакваше близо 20 хил. заявки за възстановяване на пари.
Още от статията на „Сега"

„Правителството договори 600 млн. лева по европрограмите", информира от първата си страница „Класа", като цитира изявление на министъра по управление на еврофондовете Томислав Дончев
Само за седмица - между 9 и 16 август, правителството е договорило 600 млн. лева по европрограмите, съобщи за „Класа" министърът по управление на средствата от ЕС Томислав Дончев. С това към момента договорените средства са вече 54% от целия ресурс по оперативните програми, или 8,5 млрд. лева, допълни той.

Най-голям принос за това имат договорените средства по програма „Транспорт", която досега имаше проблеми и с договарянето, и с усвояването. Сега обаче тя излиза начело, като договорените средства по програмата са вече 69%. Напредъкът се дължи на подписани договори за модернизиране на железниците. По тази приоритетна ос сме договорили вече 100% от ресурса. Министър Дончев даде пример и с прогреса при договаряне на парите за електрификацията на жп линията Пловдив-Свиленград и на договора за изпълнение на лот 2 от автомагистрала „Марица". Досега са разплатени едва 14 процента от средствата, или 2,2 млрд. лева, допълни още той.

Това е значителен напредък за усвояването на парите от ЕС, посочи Томислав Дончев пред „Класа". По оперативна програма „Околна среда" също постигаме голям напредък, а изоставането по нея също постепенно ще наваксаме, обясни Дончев по повод одитния доклад на Сметната палата. В заключенията на експертите се обръща внимание на риска да не бъдат постигнати целите на програмата, като средствата не бъдат усвоени. Договорените средства по нея са 45% от ресурса (1,8 млрд. евро), а разплатени все още са само 9%. По тази програма има най-ниско ниво на грешки - под 1 на сто, което е дори едно от най-добрите постижения на европейско ниво.
Още от статията на „Класа"

„Плащанията по европрограмата за бизнеса продължават да се бавят", предупреждава „Дневник"
Оперативната програма "Конкурентоспособност", която е насочена към проекти на бизнеса, продължава да е на опашката по дял на договорените средства, а плащанията към фирмите продължават да се бавят. Едва за 36% от бюджета на програмата (1.1 млрд. евро) са подписани договори. Средният процент на договаряне за всички европейски средства е 54. Това каза министърът по управление на еврофондовете Томислав Дончев в интервю за БТА.

Според него причината за малкото договорени средства по "Конкурентоспособност" се крие в проблемите както на фирмите, така и на администрацията. "Конкурентоспособност" се управлява от министерството на икономиката, а звеното, което приема и разглежда проектите и исканията за плащания, е Агенцията за насърчаване на малките и средни предприятия. От двете ведомства обясняват, че постоянно се опитват да ускорят разглеждането и одобряването на проектите, но въпреки това от обявяването на дадена процедура до подписването на първите договори обикновено минава повече от година. Фирми сигнализират, че чакат за одобрение или отхвърляне на проектите си за подпомагане на стартиращи фирми повече от година.

Дончев посочи като проблеми и забавянето при плащанията по одобрените проекти на бизнеса. "Искам да видя още усилия в посока увеличаване скоростта на обработване на документите за плащанията, защото когато един човек си чака парите, които може да са 20 хил. евро, за него това е по-важно от всички данни на макрониво", каза министърът. Той добави, че въпреки въведеното още миналата година изискване парите да стигат до фирмите за два-три месеца, то не се изпълнява. "Това не е добре нито за усвояването на средствата от програмата, нито за българския бизнес", добави Дончев.
Още от статията на „Дневник"

"Глоба, ако използваш „опонент" и „номинира", информира от първата си страница „Монитор"
Махат всички бисери от учебниците за най-малките ученици от 1 до 4 клас. С тази задача са се заели издателите на школски ръководства у нас по нареждане на просветното министерство, съобщи вчера председателят на Асоциация „Българска книга" Веселин Тодоров. Той подчерта, че акцията предизвикала обществената дискусия от началото на 2010 година покрай култовите изречения от читанките като „Морето е солено, защото в него има разтворена готварска сол". В други книги за учениците експертите откриха сгрешено името на България и объркване в дните на смъртта на Васил Левски и Христо Ботев. Тогава просветният министър Сергей Игнатов нареди всички бисери от учебниците да изчезнат. Сега вече издателите се заели да ги чистят за предстоящата учебна година. Както „Монитор" писа вече, са поправени фрапантните грешки от ръководствата за 5 и 6 клас, където експертите от МОМН регистрираха най-скандални гафове. Сега наред са читанките за най-малките ученици от 1 до 4 клас, които трябва да бъдат редактирани за първия школски звънец на 15 септември, обясниха издателите. Освен фрапантните бисери издателите трябва да сменят и някои недообмислени илюстрации към уроците.

„Няма да има проблеми с подготовката и доставянето на учебници в началото на новата учебна година.", увери председателят на Асоциация „Българска книга", след като в началото на май парите за безплатните учебници от 1 до 7 клас все още не бяха доставени до издателствата. Според Веселин Тодоров обаче остава проблемът за актуалността на учебниците.

Преди началото на учебната година просветното министерство правило малки корекции, но все още не било ясно кога ще са готови новите учебни програми, върху които да се промени и съдържанието.
Още от статията на „Монитор"

„България привлякла 20% повече туристи", съобщава „Сега"
Въпреки инцидентите по морето и честите оплаквания от лошо обслужване българският туризъм отчете двуцифрен ръст. Отчетените нощувки за второто тримесечие са скочили с 20% спрямо година по-рано. Радващ ръст има и на приходите от леглобазата - 14.4%. Данните, съобщени вчера от НСИ, надминават предварителните очаквания за сектора.

Най-голям прилив има от Германия - на годишна база посетителите оттам са се увеличили с една пета. Значителен ръст има при туристите от Украйна, Сърбия, Хърватия, Унгария и др.

Приблизително 98.8% от почиващите са избрали да останат в хотел, докато едва 1.2 на сто от тях са предпочели мотели, квартири, къмпинги и др. Почиващите от Малта са с цели 138.1 на сто повече, почти същият е и ръстът при нощувките на южноафриканските туристи, но бумът се дължи на това, че гостите от тези държави у нас досега не са били многобройни. Намаляват обаче туристите от Португалия и Кипър. Спад е отчетен и при нощувките на посетители от Люксембург, Франция, Япония, Ирландия, Испания и др.
Още от статията на „Сега"

„Завеждаме дело за "Белене" до месец", пише „Стандарт"
НЕК ще заведе дело срещу "Атомстройекспорт" следващия месец. В момента нашата компания е на финала с подготовката на необходимите документи, предхождащи подаването на иска в Арбитражния съд към Международната търговска палата в Женева, съобщиха от НЕК. От дружеството съобщават още, че във вторник е изтекъл срокът, даден на "Атомстройекспорт" да отговори дали ще оттегли заведения в края на миналия месец иск в Арбитражния съд в Париж за 58 млн. евро срещу НЕК. Отговор от страна на руснаците обаче не е постъпил. Поради тази причина в сряда от НЕК са изпратили писмо до съда във френската столица, за да им бъдат предоставени материалите по делото и да бъде даден срок до 15 октомври за запознаване с тях. Следващата седмица пък компанията ще представи в Париж адвокатска кантора, която ще защитава интересите й. Заведеният от "Атомстройекспорт" иск може да компрометира както взаимоотношенията между страните, така и проекта АЕЦ "Белене" като цяло, казват още от НЕК.
Още от статията на „Стандарт"

„България е застрашена от глоба за 777 000 евро", предупреждава „Класа"
ЕК може да ни глоби със 777 000 евро заради липса на закон за съхранение на въглероден диоксид в земните недра, съобщи LiveBiz, цитирайки доклад на министъра на икономиката, енергетиката и туризма Трайчо Трайков до Министерския съвет. Проектозаконът е публикуван и на страницата на МИЕТ. Крайният срок за приемането на този закон е изтекъл на 25 юни 2011 г. "С оглед недопускане налагането на финансова санкция за България в размер на 777 000 евро е необходимо предложеният законодателен акт да се приеме в кратки срокове", пише Трайков в доклада си. В него той не пояснява защо проектодокументът не е изготвен в срок, пише още онлайн изданието. Идеята на закона е България да даде своя принос за планираното от ЕС намаляване на вредните емисии в атмосферата до 2020 г. до 160 млн. тона.

За тази цел се предвижда в естествени образувания в земните недра да се вкарва уловеният от промишлени инсталации въглероден диоксид. Това ще се прави от фирми, които ще кандидатстват пред държавата и ще плащат за това да съхраняват уловения от промишлените инсталации въглероден диоксид. Те ще компенсират разходите си от това, че намалението на въглеродния диоксид в атмосферата може да се търгува на международния пазар.

Независимо от увеличаването на енергията от възобновяеми източници, изкопаемите горива, в частност въглищата, ще продължават да бъдат основен източник на енергия още известно време.

Улавянето на въглероден диоксид и съхраняването му в геоложки формации (УСВ) е междинна технология, която ще допринесе за справяне с последиците от изменението на климата. То се състои в улавяне на въглероден диоксид (СО2) от промишлени инсталации, преноса му до място за съхранение и инжектирането му в подходяща подземна геоложка формация с цел постоянно съхранение. Проектът на закон разписва процедурата за издаване на разрешения на улавяне и контрол.
Още от статията на „Класа"

„Витошка" без релси, в стил 60-те", информира „Монитор"
Емблематичният столичен булевард „Витоша" ще бъде превърнат в пешеходна зона в ретростил до идната пролет. Трамвайните релси, по които до миналата година се движеха мотриси с номера 1 и 7, ще бъдат извадени, а улицата ще бъде покрита със специална настилка, обясни кметът на София Йорданка Фандъкова вчера.

Става въпрос за участъка от „Света Неделя" до бул. „Патриарх Евтимий", по който от години движението на автомобили е забранено. Според главния архитект Петър Диков улицата ще се превърне в зона за развлечение на столичани, като по нея вместо луксозни магазини се отворят малки кафенета и ресторанти.

„Реконструкцията на „Витошка" трябва да е готова заедно със завършването на втория лъч на метрото от „Надежда" до „Лозенец". Пускането на тунелите в експлоатация е предвидено за началото на следващото лято", поясни Фандъкова. В момента със строежа на метрото цялостно се преасфалтират и бул. „Ломско шосе" и „Черни връх".

Според плановете на „Московска" 33 трамвайното движение в района може да бъде отбито от НДК по бул. „Ген. Скобелев" и „Христо Ботев", както е сега. Друг вариант е да бъде изградено ново трасе по бул. „Патриарх Евтимий". Съдбата на релсите по бул. „Княгиня Мария Луиза" предстои да се обсъжда.

Изцяло пешеходна „Витошка" ще стане едно любимо място за столичани, категорична е Фандъкова. Точната визия на зоната ще бъде готова до няколко седмици. На „Московска" 33 вече има проект за превръщането на улицата в алея за отдих в стил ала 60-те. Автор на скицата за архитектурно-художествено оформление на „Витошка" е арх. Тодор Булев.
Още от статията на „Монитор"