Ерик Шмид, шеф на едноличния лидер в света на търсачните машини Google Inc., има визия за бъдеще време, в което мобилните телефони ще бъдат безплатни за потребителите, които са съгласни да получават по телефона си насочена реклама, съобщава днес Reuters.

Шмид е заявил в събота, че мобилните телефони все повече  заприличват на ръчни компютри. Потребителите прекарват с телефона си дневно не по-малко от 8 - 10 часа в разговори, писане на съобщения и сърфиране в мрежата. В тази връзка рекламата по телефона може да се превърне в жизнена форма на финансиране.

„Вашите мобилни телефони трябва да бъдат безплатни", счита Шмид. Според него централен момент е, че плащанията от рекламодателите трябва да нараснат. В момента Google работела върху контрола над личните потребителски данни.

Google съхранява потребителските данни от стотици хиляди персонални компютри. Компанията се опитва да намери система, чрез която историята на личното търсене или електронната поща да може да се пренася от един уеб - сайт към друг.

Изказването идва по време на реч на тема бизнес иновации пред Висшето училище по бизнес към Станфордския университет.

Шмид пояснява, че в момента екипът му работи върху осигуряване на еквивалент на „преносимостта" на телефонния номер: ситуацията, в която операторът се сменя, но телефонният номер се запазва. Интернет - базираната услуга ще помогне да се запазят персоналните данни и ще отразява тенденцията за все по-отворени медии.

В момента Google експериментира с реклами чрез текст и визия върху малките екрани на мобилни телефони. Успех е стратегията в Япония, където пазаруването, гледането на телевизия и рекламирането чрез мобилен телефон вече е нещо обичайно.  

Шмид все пак посочва, че мобилните телефони ще бъдат „безплатни" по начина, по който са безплатни в момента вестниците: от столетия те се издържат чрез реклами и не са съвсем „без цена" за потребителя, но продажната им стойност е съществено занижена.

Google очаква през тази година да спечели 10 милиарда долара от продажба на текстови реклами, насочени към сърфиращите в мрежата. Смята се, че след време рекламите по мобилните телефони ще се изравнят с обема на средствата, влагани в интернет - реклами.

„Информацията не трябва да се държи като заложник. Трябва да се подготвим за новите неща, преди законът да ни принуди."