Конкретен повод за тези размисли дава едно ново изследване на Energy Watch Group, което се различава значително от „класическите" пазарни прогнози. Учените от тази независима организация са установили, че добивът на нефт в света днес вече е тръгнал надолу, без да се влияе от ръста в търсенето.
Табл. 1 Добив на петрол до 2030 г. - според МЕА и EWG
Мрачната прогноза е, че до 2030 г. производството на петрол ще спадне с повече от половина. Спрямо успокоителните прогнози на МЕА, Energy Watch Group предвижда три пъти по-нисък добив на петрол в света през 2030 г.
Естествено е да има остра критика срещу Energy Watch Group да не вкарват в паника пазара. Големите петролни концерни предполагат, че добивът даже ще се увеличи - но само ако цените останат високи. Само при скъп петрол новите сондажи си заслужават.
Само че за учудване вчера в подкрепа на независимите учени дойде една прогноза на МЕА. Международната енергийна асоциация доскоро бе много консервативна в оценките си и най-често следваше прогнозите на концерните. Сега обаче от МЕА посочват, че в кратък период предлагането на петрол може да се коригира надолу (въпреки че в дългосрочен план от МЕА предвиждат значително увеличение). Разминаването в прогнозите може да се види от таблицата.
По-важният от цифрите въпрос гласи: Как ще се отрази върху живота на хората тенденцията, предсказана от Energy Watch Group? Разсъждаваме заедно с авторите на Spiegel.
Отопление. Топлото в бъдеще ще е лукс. Много семейства ще отопляват само една стая в жилището си, предвижда специалист по енергийна ефективност. В момента разходите общо за жилища, вода, електроенергия и битови нужди формират 12.5% от разходите на българското домакинство - може да се очаква, че този дял ще нарасне заедно с цените на електроенергията, газа и мазута.
В резултат на това домакинствата ще се пренасочват към други форми на енергия. Природният газ не е особена алтернатива, тъй като поскъпва успоредно с петрола. Дървата също надали ще решат проблема - от една страна това ще взриви цената на отоплението, от друга българските гори вече не са толкова гъсти.
Бъдещето принадлежи на топлинните помпи. Базовата енергия за тези инсталации осигурява соларен колектор, като на тази основа само с малко допълнително електричество в помещенията може да се поддържа приятна температура.
Табл. 2 Световни петролни резерви: официални данни и според EWG
В момента топлинната помпа струва около 10,000 евро, при засилено търсене обаче в бъдеще може да поскъпне двойно. Но алтернатива няма - петролът ще става още по-скъп. Японският производител Daikin вече предлага топлинни помпи „за народа".
Жилища. Наемите ще се вдигнат. Страничните разходи ще нарастват с всяка изминала година. Ще се бръкнат и наемодателите, тъй като те ще трябва да осигурят енергийната ефективност на жилищата - независимо дали заради натиска на държавата, или защото пазарът го изисква. Не- санираните стари жилища в бъдеще изобщо няма да могат да се отдават под наем, считат специалисти от фирма за енергийна ефективност.
В жилищния сектор се задава „бум на изолациите", което обаче няма да струва никак евтино. Цените на изолационните материали вече са нараснали значително. Освен това квалифицирани работници се намират все по-трудно.
Транспорт. Автомобилът като член на семейството - тази нагласа в скоро време ще се промени. Няма да са много тези хора, които в бъдеще ще могат да си позволят собствен автомобил. Все повече употребявани автомобили ще се продават заради непосилно високите цени на бензина (ако има кой да купува). Ще се увеличат пътниците по автобусите и влаковете.
Секторът на обществения транспорт може да се увеличи чувствително, но дори и железницата ще трябва значително да повиши цената на билетите.
Много работници ще спрат ежедневните си трудови миграции и ще се преместят на работа близо до своя дом. Ще има много премествания - това също може да доведе до повишаване на наемите на жилищата в градовете. Тези, които все още могат да си позволят автомобил, ще трябва да се прехвърлят върху малолитражки. Евентуално войната на високите скорости по пътищата най-сетне ще престане.
Най-накрая, когато автомобилът стане твърде скъп за всички хора, производителите ще пуснат на пазара возила с алтернативни енергийни източници. Вече има множество концепции, твърди експерт. Най-висок е потенциалът на електромобилите.
Консумация. В момента българските домакинства харчат 6.7% от дохода си за транспорт (данни на НСИ за 2007 г.). Разходите по жилищата и транспорта ще се повишат чувствително, което автоматично намалява средствата, оставащи на разположение за другото. Досегашният стил на консумация със сигурност няма да може да се поддържа още дълго време.
„Всичко, което е пътувало по дълги пътища, ще стане по-скъпо" - коментира експерт. „В момента се ловят крабове в Северно море, консервират се в Тунис и накрая се продават в нашия супермаркет". В бъдеще подобна схема няма да е възможна.
Високата цена на петрола дава предимство на продуктите, които са произведени в региона. Изключително ще се засили регионалният стопански оборот. Това важи на първо място за хранителните стоки. Храните няма да са точно „евтини" за потребителя, но по сравнение с вноса от Египет ще имат несравнимо ценово предимство.
В крайна сметка потребителската кошница в бъдеще ще изглежда по-различно, отколкото днес. Ще можем да си позволяваме по-малко материални блага, но за сметка на това консумацията на нематериалното ще се увеличи, включително култура и образование.
В бъдеще няма да има екскурзии за почивните събота и неделя. И на далечните пътувания ще се сложи край. „Животът ни драстично ще се промени". Туристическата сфера и по-общо индустрията на свободното време ще е големият губещ. Потребителите ще трябва да си спестят този сектор, изправени пред поскъпването на наеми и енергия. Тоест „телевизия вместо кино, разходка из природата на близката околност вместо сърфинг". В бъдеще няма да останат много хотели и страноприемници.
Към втората част на статията: какви ще бъдат промените за трудовия пазар и за политиката, когато глобалната икономика не бъде повече петролна?
kerranna
на 26.05.2008 в 01:50:35 #53Свят без петрол-Свят невъзможен!
zaio13
на 25.05.2008 в 19:53:47 #52Това за запасите от петрол се знае поне от 10-15 години.Не случайно се водят петролни войни/Ирак/ . Впрочем технологиите за замяна на петрола са почти измислени- например двигатели на водород ,от които има експериментални модели напр. тези на Даимлер-Бенц.Има дори създадена експериментална технология за съхранение в колите в абсорбирано върху носител състояние. Но я се досетете каква промяна в света ще доведе това! Така че алтернатива, поне частична ще има.
Abadbobata
на 25.05.2008 в 19:14:06 #51Шуменец, Естествено плавния преход би бил най-добрия вариянт. Но както казах много по-долу има ОГРОМЕН недостиг на информация отностно възможносттие ни за добив на петрол и за възможностите ни да поддържаме текущия добив. НЯМА информация. Липсата на информация ще застраши много въпросния плавен преход. Защото, ако ноември месец МЕА кажат, че максимум 2 години можем да поддържаме текущия добив на перол и след това добива ще започне (необратимео) да намалява с по 1-2 милиона барела дневно на година този плавен преход няма да се състои, защото центаа на петрола ще хвръкна до небесата. Стане ли петрола $200 догодина 15% от автомобилите стават некаруеми, защото са твърде нееефективни. Стане ли $400 до 2015 50% от автомобилите излизат от играта. Е това не е плавен преход.
КомБат
на 25.05.2008 в 16:52:44 #50Аз пък като един виден хейтър ще кажа, че е крайно време да започне Третата световна, от което ще намажем ние голетаците, просяците, лумпените и всички други пролетарии по простата причина, че нямаме какво да губим
Genov
на 25.05.2008 в 16:28:57 #49Ще ви кажа коя страна би имала огромна полза от масово навлизане на електромобилите - Израел. Поинтересувайте се за Shai Agassi - за момента е събрал над 200мил. долара за проекта си (като шеф разбира се, а не откривател
). Малко или много парите, които е събрал от "сънародниците" си са капка в морето, в сравнение с това колко още могат да отделят те, в случай че проектът потръгне и се превърне в печеливша инвестиция. Не мисля, че евреите няма да се възползват да забият огромен пирон в ковчега на арабите, ако им се удаде подобна възможност (и ако този проект потръгне, мисля че ще има огромно преразпределение на интересите в световен мащаб).
Шуменец
на 25.05.2008 в 14:31:23 #48Abadbobata, доколко ще се случи това което казваш е трудно да се каже. Едно е сигурно - на всички засегнати от този преход фирми им трябва време за да може плавно и безболезнено да трансформират производствените си мощности. Прехода е неминуем и ще се случи както при фотографията плавно и постепенно се премина към цифрова и то за време което беше достатъчно на фирмите да трансформират производствените си мощности, за да може да стигнем момента в който никой вече не снима на фотоапарат с лента...
Abadbobata
на 25.05.2008 в 14:17:39 #47Шуменец Ще направят хавата да мине от: хибридни автомобили, които да не могат да вървят само на ел. двигател - като на Хонда. през: хибтидни автомобили, които могат да вървят и на ел. двигател и на дв. с вътрешно горене през: plug-in хибриди, които имат по-голяма батерия и могат да изминат до 20-30 км на ел. двигател и после се пуска горивния. през: електромобили задвижвани само от ел. двигател, които изминават около 200 км с 1 зареждане, и имант малко дизелово генераторче (което прави само енергия и не участва в движенитето) с резервоар за още 300-400 км. и най-накрая ще сигнат до: чисти електромобили, които изминават над 1000 км с едно зареждане.
Abadbobata
на 25.05.2008 в 14:09:55 #46Шуменец, АХа, точно, Германия, ФРанция, САЩ и Италия имат доста голям % от БВП идващ точно от цялата автомобилна индустия и ако преминат на електромобили реално БВП-то ще им спадне. Това е още един играч - правителствата - против електромобилите. Ясно се вижда, че технологични и икономически пречки пред масово навлизане на електромобилите няма - има само политически и корпоративни. Обаче тапанарите не могат да променят един факт
- над 3 пъти по-евтино е да се кара на ел. енергия от колкото на петрол. И това е при тези цени на бензина в момента.
Шуменец
на 25.05.2008 в 14:02:35 #45Abadbobata, прав си, но въпроса с електрическия автомобил е доста по сложен. Въпроса има много страни и единия от които е: Кое е това правителство и на коя страна, което с пълно съзнание ще съсипе своя индустрия и компаните в нея, които примерно имат 20% дял от брутния и вътрешен продукт? Така или иначе въпроса е, че електрическият автомобил не е решение и няма как поне на този етап да бъде решение, колкото и да ни се иска. Очевидно е вече за всички, че първо трябва да навлезем в ерата на хибридните автомобили, а след това прехода към чисто електроческите ще се случи плавно и неусетно. Не случайно в момента всички мощни автомобилни компании разработват усилено хибриди...
Abadbobata
на 25.05.2008 в 13:52:58 #44Точно поради тези причини всички компании, които произвеждат и правят електромобили като : www.teslamotors.com Които ако си го поръчаш сега ще ти го направят след 2 години заради голямото търсене. Са някакви малки start-up компанийки. Гиганите нямат избор.
Abadbobata
на 25.05.2008 в 13:47:34 #43Шуменец, Е конспирация е силно казано, прости има много на брой много влиятелно корпорации със сходни интереси. Следи ли ми внимателно по-долния пост. На електромобилите поддръжката им е по-ефтина (по-малко енергоемка и трудоемка) , харчат по-малко, производството им е по-ефтино и мало емко. Дотук ще ти кажа кой има нещо против електромобилите само заради тези неща: - петролните компании - като онея - Шеврон - дето кръстили петролен танкер на Кондолиза Райс заради заслугите й към бранша
http://en.wikipedia.org/wiki/Condoleezza_Rice#Private_sector
Които искат ДА СЕ ХАРЧИ КОЛКОТО СЕ МОЖЕ ПОВЕЧЕ ПЕТРОЛ, защото печелят на процент. А за да се харчи колкото се може повече петрол трябва пазара да е спокоен - да няма паника. И тука е изречението от по-горе статията: "Естествено е да има остра критика срещу Energy Watch Group да не вкарват в паника пазара. " Щото има ли паника, хората ще обмислят алтернативите, а това е по-малко изпукан петрол.
- автомобилните компании - по-ефтините електромобили значи по-малки печалби за тях.
- собствениците на рафинерии и производителите на продукти от петрол - електромобила не иска масло, грес и т.б.
- собствениците на бензиностанции - след като всеки може да си го зареди вкъщи и въобще насякъде където има контакт - те стават излишни
- Провсъюзите на работниците в ЦЯЛАТА автомобилна индустрия - понеже знаят, че заради електромобилите ще загубят МНОГО работни места в тази индустрия
Усещаш ли в САЩ (например) тези всичките колко конгресмени ще купят? Колко повече от ВЕИ индустрията и производителите на електромобили.
Нема е човек, те в WHo killed the electric car го казаха - Как компания като General Motors ще рекламира електромобил:
Чист. Тих. Eco-friendly.
И кво значи тва - че всичките им останали автомобили са мръсти, шумни и мърсят на природата. Те на теа пичове им са ясно нещата. Тва неа стане лесно.
Те много добре знаят какво е Market cannibalism:
http://en.wikipedia.org/wiki/Market_cannibalism
и как да се предпазят от него. Големите авто компании никога няма да пуснат електромобил освен ако не е СУПЕР КРАЙНО АМА МЕГА НАЛОЖИТЕЛНО и ножа е опрял до кокала.
Шуменец
на 25.05.2008 в 13:31:15 #42Не съм човек който вярва в някакви тайни конспирации или картели, които тайно и незнайно къде се събират и решават глобални неща. Може би някой мощни и икономически могъщи компании определят чрез политиката си едно или друго, но това не са повече от 5%,10%, хайде да са 20% от това което се случва. Останалите поне 80% от нещата се случват просто защото света е достатъчно голям и достъчно сложно устроен за да може някой да предвиди как ще се равива и кое ще влияе на развитието му. Мощните компании не правят нищо друго освен, че се опитават да следят трендовете и се мъчат да прогнозират нещата в световната икономика и синхронизират своето бъдещо развитие с тези прогнози. Вярно е, че петрола поскъпна доста, но примерно някой да е забелязал намаляване на задръстванията в София? Какви са основанията тогава да смятаме, че ще се случи това което е написано в тази статия?!? По-скоро хората ще спестят пари от нещо друго, но резервоара ще бъде напълнен. Примерно през 2010г. почти всички големи производители планират да пуснат хибридни автомобили. Много се писа и за водородния и за електрическия автомобил (примерно ''кой уби ел. автомобил'' и тем подобни неща), но истината е, че те са просто прекалено скъпи и нищо повече! Въпроса в момента е по-скоро, защо да се инвестира в нови мощности за добив на петрол, ако след 2-3 години мощно започнат да навлизат хибридни автомобили с 20-30% по малък разход на гориво? Отделно от това слънчевите панели се очертава да са след 2-3 години с ''ефективността'' на въглищата, а Великобритания, Италия, Китай, Русия и други страни избраха или са избрали вече мощен курс към АЕЦ. Доколко ОПЕК вижда тези тенденции и дали не се стреми още сега към високи цени на петрола с една единствена цел - за да може след 4-5г. при намалени обеми на продажби да запази същите печалби?!? Трудно е да се каже, но едно е сигурно - нещата ще се променят, но катастрофи и толкова мрачно бъдеще едва ли ще се случи...
Abadbobata
на 25.05.2008 в 13:18:15 #41Хахаха, чеки че ми потече зелена пяна по брадичката от бяс. Сметката си е вярна, обаче: 1 тон петрол е 6.841 барела петрол, да закръглим на 7. 1 toe = 7 барела. И крайния резултат ще трябва да разделим на 7: За два милиона барела дневен недостиг имаме около 50 221 MW мощности на година, което е около 25 броя 2 гигаватови теца. Или около 20 АЕЦ-Белене. Или на 2 седмици да почва да се строи нов АЕЦ. На пръв поглед не е много, ама като се има предвид, че в момента не се строят АЕЦ–и, а за ТЕЦ-овете има много жестоги екологични изисквания. Пак няма да стане номера. А за 5 милиона брела недостиг става на 1 седмица да се пуска нов АЕЦ
АБе ще видим.
Abadbobata
на 25.05.2008 в 12:25:42 #40Podroben, Виж сега как седят нещата
Начи търсенето на петрол расте с над 2 милиона тона барела дневно на година. И ся виж тука:
http://en.wikipedia.org/wiki/Mtoe
Ако насъпи Plateau oil вместо Peak Oil, както се опитват да ни излъжат в момента.
http://en.wikipedia.org/wiki/Peak_oil#Plateau_oil
Ще има недостиг по 2 mtoe на ден годишно следващите години, Което е около 700 mtoe на година. Това преобразувано в мегавати при :
1 MWh = 0,22 toe
ще ни трябват по 700 000 000 toe * (1 / 0.22) = 3 181 818 181 MHh
Значи на година ще имаме недостих от 3 милиона теравата годишно. Което е около 363 221 MW мощности на година, което е около 150 броя 2 гигаватови теца. Или около 100 АЕЦ-Белене. ГОДИШНО!!!
САМО ЗА ДА OFFSET-НЕМ 2 милина барела дневен недостиг!!!!! При евентуално Plateau oil.
При Peak Oil, недостига може да стигне 3, 4, че и 5 милиона барела петрол деневно на година.
Начи при 5 милиона барела петрол спад годишно, ще трябва да строим около 200 АЕЦ-а на година за да го offset–нем.
Усещате ли как това е невъзможно.
Abadbobata
на 25.05.2008 в 12:13:38 #39Джафер, Цената на електромобила е (в момента) над 60% в батерията. Цената й ще падне над 100 пъти ако се произвеждат по над 10 000 000 (10 милиона) автомобила годишно (както е с другите, които на сичкото от горе се произвеждат и вече 100 години ). Друг е върпоса, че поддръжката на електромобила е 10 пъти по-ефтина - почти няма зъбчатки, няма масла, няма свещи, няма бутала, няма трансмисии и т.н. Механизма е изключително прост, което значи много малка поддръжка. Разхода на 100 км също е мн по-ефтин - над 3 пъти по-ефтин на бензин при сегашните цени на бензина и тока. Тапанарите от петролните компании, авто компаниите, сервизита на автомобили, производителите на масла и гориво и т.н. водят много силна анти кампания срещу електромобилите, като ги изкарват "много скъпи". Но не ти казват, че ако ги произвеждат в мащабите на "нормалните" автомобили цената им ще е 3 пъти по-малка.
Джафер
на 25.05.2008 в 12:06:17 #38Не е ли множко 30 000 долара за електромобил? Питам се колко ли струва купето на стандартен автомобил, без ДВГ заедно с механизмите свързани с него? Питам се съшо колко ли ще струва едно такова стандартно купе към което е монтиран фотоволтаичен панел от 1- 2 кв.метр / от най-модерните /, ултра кодензатори за нощно захранване и моя постояннотоков електродвигател, който може би ще струва около 1000 долара? Смятам че едно такова превозно средство, снабдено с тези основни неща, не би струвало повече от 6-7 хиляди долара, което може би пак си е множко, но затова пък ще се изключи зависимостта от петрола и от ДВГ. Джафер Нуредин Мехмед Кърджали
Podroben
на 25.05.2008 в 10:08:06 #37Запада просто няма избор. Трябват алтернативни двигатели, които да работят без петрол. В Силикън Вали вече има такива. Въпросът е само да стигнато до серийно производство. Аптерикс е една от команиите с много добро решение. Ще трябва да предложат и други модификации но колата иначе си е супер и за под 30 хил долара си е направо евтиха, като се има пред вид колко пари ще спести само през първите 6 месеца. Другата масова кола идва от Дженеръл Мотърс. След като най-накрая се събудиха загубвайки номер едно статуса си на пазара (Тойота е номер 1 в момента), момчетата решиха да направят истински пробив: колата се казва Волт и ще е на пазара през 2010. Като резултат очаквам консумацията на бензин в САЩ да падне яко през следващите 10 години. Горко им на арабеските. Сами си копаят гроба, и това е много добре, защото вече трудно се диша в америкаски град. Майната им. Да яхат пак камилите и да пият пясъка.
Asparyx
на 25.05.2008 в 09:19:27 #36Остана да настъпи и ледников период.....! Няма да е картина за хора със слаби нерви!
BAI IVAN
на 25.05.2008 в 04:52:00 #35Само ги чакаме до къде ще стигнат тъпите араби, и пускаме алтернативните двигатели/горива/!
Джафер
на 24.05.2008 в 23:05:56 #34Абсолютно съм сигурен, че можем да живеем и без петрол, но петролът не означава само гориво. Петролът може да се използва и от химическата промишленост, така че нека да не избързваме напълно да го отричаме.