Китайските петролни търговци оставят настрана притесненията относно дългосрочните икономически щети от търговската война със САЩ, докато се стремят да се възползват от едно от краткосрочните последствия: по-ниските цени на суровия петрол.
Вносът му нарасна рязко през март и продължава да се ускорява през април, тъй като според анализатори страната попълва запасите - напук на очакванията, че по-слабата световна икономика ще намали търсенето, пише FT.
Китай е най-големият вносител на петрол в света и основен пазар за петрол, изтласкан от други пазари, включително руски, ирански и венецуелски. От началото на април покупките на суровина от ислямската република са по-ограничени заради решението на Вашингтон да наложи санкции на китайска частна рафинерия именно във връзка с подобни сделки.
Според експерти обаче вносът няма да секне напълно, защото голяма част от тези нефтопреработвателни заводи работят с изключително ниски маржове и без евтиния ирански нефт биха фалирали - а липсата на пряка връзка със западните финансови системи намалява значително ефекта от каквито и да е американски рестрикции.
Kpler, компания за данни, която проследява танкерите, плаващи към Китай, съобщава, че страната внася близо 11 милиона барела дневно, най-високото ниво от 18 месеца насам. За сравнение, през януари вносът е бил средно 8,9 милиона барела дневно.
Причината може да се търси в обявяването на митата на Тръмп и решението на ОПЕК да увеличи производството - така цената отиде на 4-годишно дъно. Първоначално китайските покупки бяха на ирански петрол заради опасения от допълнителни американски санкции, но благоприятните пазарни условия доведоха до много по-сериозно натрупване.
Йоханес Раубал от Kpler отбеляза пред FT, че китайските петролни запаси са ниски и очаква сегашното ниво на внос да продължи през следващите няколко месеца, тъй като купувачите се възползват от ниските цени, за да възстановят запасите си.
Повечето анализатори смятат, че икономическото въздействие на търговската война между САЩ и Китай ще започне да намалява търсенето на петрол през втората половина на тази година, когато икономиката започне да забавя темпото си.
Но турбуленцията все още не изглежда да е засегнала сериозно китайския апетит за горива за сухопътния транспорт или авиацията. Някои рафинерии са отложили годишната си профилактика, за да продължат да произвеждат бензин, дизел и авиационно гориво, докато цените на суровия петрол са ниски, а маржовете са здрави, казва Ема Ли, базиран в Сингапур анализатор в компанията за пазарни данни Vortexa.