Американските санкции намалиха способността на Русия да превозва петрол със "сенчестия флот", но това не означава че проходите от това към Москва са секнали. Русия поддържа приходите си от износ на изкопаеми горива на около 700 милиона долара на ден, отчасти благодарение на подновеното участие на гръцките собственици на танкери, пише MarineTime. Гръцките собственици се очертаха като решаващи играчи в поддържането на потока на руския суров петрол към световните пазари, особено към Индия и Турция според Vortexa.

"Предварителните данни за февруари показват обеми на руски суров петрол, превозвани от гръцки оператори, на 12-месечен връх", според старши анализатор на товарни превози във Vortexa Мери Мелтън. "Износът на руски суров петрол за Индия и Турция ще трябва да се предлага под тавана на цените, така че гръцките оператори да могат да улеснят тези обеми."

Bloomberg потвърждава, че руският суров петрол Урал се търгува под 60 долара за барел, което е голяма отстъпка спрямо Brent - и достатъчна отстъпка, за да позволи на западните танкери да участват законно в руския енергиен износ.

Нуждата от отстъпка е ясна. Министерството на финансите на САЩ санкционира 183 кораба, свързани с Русия през януари, като се насочи към приблизително една трета от "сенчестия флот" на Русия - остарели кораби, които бяха преименувани, за да се заобиколят западните ограничения за корабоплаване. Доскоро тази стратегия до голяма степен работеше, позволявайки на Русия да заобиколи "ценовата горна граница" от 60 долара за барел, наложена на руския енергиен транспорт от страните от Г-7. Руските енергийни приходи са стабилни от 2023 г. въпреки санкциите.

Според Центъра за изследване в областта на енергетиката и чистия въздух (CREA) приходите на Русия от суров петрол по море са 240 милиона долара дневно през януари. Това предполага, че Русия е намерила начини да продава на по-високи цени, въпреки санкциите, според изследователите от центъра. Китай е най-големият купувач в страната и Русия е поставила особен акцент върху осигуряването на непрекъснат поток от висококачествен суров петрол ESPO от руския Далечен изток към Китай.

Танкерите на сенчестата флота транспортираха 84 процента от общия обем на руски морски суров петрол през януари, според CREA, но през февруари гръцките оператори над борда имаха нарастващ дял.

Корабите, управлявани от Гърция, са "мигрирали от търговията предимно в Атлантическия басейн, особено в Средиземно море", отбеляза Мелтън от Vortexa. "Това може да доведе до значително ограничаване на доставките на Aframax в Атлантическия басейн и по-високи печалби за корабните оператори в тези региони."