Виолета Камбурова - Г-н Трифонов, кои ще бъдат първите спешни мерки в летище Варна, които ще бъдат предприети преди новия активен сезон? - Първо, трябва да се направи детайлна оценка на базата, на сключените договори, на персонала. Веднага трябва да започне обучение, да се направят първите инвестиции в закупуване и изграждане на съоръжения. Това, което ще направим веднага, е още тази седмица да седнем с ръководствата на двете летища и да набележим най-неотложните мерки заедно с тях. - Предполага се, че имате поглед върху състоянието на материалната база, можете ли по-конкретно да изброите тези, които се нуждаят най-спешно от инвестиции? - Ако говорим за неща от експлоатационна гледна точка и от гледна точка на сигурност, веднага трябва да се закупи самолетообслужваща техника. За съжаление, и на двете летища наличната е много остаряла. Трябва да бъдат направени аварийни ремонти на част от пътеките за рулиране, по възможност ще се построят нови стоянки на самолети. Ще се дооборудват съоръженията на временните терминали на летище Варна и на летище Бургас. Отделно трябва да се направят структурни оценки. Инвестициите са осигурени, това, което трябва да се направи, е с помощта на двете ръководства на летищата да бъдат набелязани конкретните мерки. - Временният терминал на летище Варна ще остане ли постоянен? - Не, това е един чудесен хангар, който ще продължи да си изпълнява ролята на хангар след построяването на новия терминал. - Къде ще се намира той? - Между съществуващия терминал и хангара. - Кога трябва да бъде готов? - При спазването на всички необходими срокове и съдействие от страна на държавата това ще стане през 2009 г. - Предвижда ли се удължаване на пистата? - В момента всички съществуващи самолети практически могат да кацат на летище Варна, така че този въпрос в момента не е актуален. - Много екоорганизации обявиха проекти за защита от шума от прелитащите самолети. Вие като концесионери ще търсите свое решение или ще разчитате на това, което се предлага към момента? - На първо място, ще оценим това, което има като предложения и изготвени проекти, на второ място, едно от нещата, които ще направим веднага, е да възложим независима екологична експертна оценка на това, което в момента е състояние на околната среда, мерките, които трябва да се предприемат. Тази оценка вече е договорена с Министерството на транспорта, а инвестициите са предвидени в инвестиционния ни план. Т.е. нещата са предвидени и смятаме незабавно да пристъпим към тяхното изпълнение. - Какво може да се направи на първо време - промяна на подхода към летището или нещо друго? - Задължителните неща, които могат да бъдат направени, е във всички случаи, в които времето позволява, да се ползва по-облекченият подход. Другото е използването на самолети, които отговарят на съвременните изисквания за нива на шум. Това зависи основно от степента на прилагане на международното законодателство в България. Мисля, че Министерството на транспорта проявява необходимото разбиране по проблема и в близките години наистина ще има мерки в това отношение. - Не е тайна, че основните шумови проблеми идват от руските самолети. При завишаване на изискванията очаквате ли отлив на руските авиокомпании и респективно на руските туристи към нашето Черноморие? - Според мен те сами осъзнават, че е крайно време да променят самолетния си парк. Повечето от тях вече го правят, закупуват нова техника. В Бургас вече каца Боинг 747, който е собственост на руска авиокомпания. - Какъв ще бъде подходът ви към персонала? - Персоналът ще бъде автоматично преназначен по един специфичен член от Кодекса на труда - чл. 123, така че няма да има никакво формално преподписване, никакви пробни периоди. На летищата работят хора, които са назначени на постоянен трудов договор. Всички бъдещи колеги могат да бъдат спокойни. Единственото, което ние ще направим, е от гледна точка на оценяване, за да можем да се ориентираме какво е нивото на различните специалисти, за да знаем какво обучение да предложим. - Кога стартират програмите за квалификация и преквалификация? - Практически веднага. От момента, в който влезем във владение, ще започнем с нещата, с които ще бъдем готови. На първо място, това са езикови курсове, специализирани курсове с привличане на инструктори от Франкфурт, летище Анталия, ако е необходим техният опит в областта на чартърните превози. - След разговорите със синдикатите стана ясно, че съществуващият Колективен трудов договор ще бъде валиден една година. Готови ли сте след това да преговаряте със синдикални организации и как ще се формира трудовото възнаграждение на работещите на двете летища - както досега или ще има нови правила? - Има добра като схема договорка за изчисляване на възнагражденията на персонала и ние ще спазим. Ще изпълним задълженията, които предишният работодател е поел към служителите на летищата. Смятам, че през тази една година имаме достатъчно време да изчистим слабите моменти и да предложим нещо в допълнение на тези служители. Т.е. при всички случаи ние ще им предложим и допълнителни бонуси, свързани с тяхното представяне, с квалификацията им, с ефективността на техния труд. - Според концесионния договор вие сте задължени да извършвате само 4 от 11-те дейности, които в момента се извършват на летище Варна. Ще се откажете ли от тези, които не са в списъка на задължителните? - Това е чисто формално задължение по закон, което ние сме длъжни да изпълняваме като оператор. Нашето желание е да предлагаме цялата гама от услуги на наземното обслужване, но това окончателно ще бъде решено с консултации със съществуващото ръководство. "Фрапорт" са много силни във всички наземни услуги, така че предлолагам, че ако не 100 процента, то поне на 90 процента ще предлагаме тези услуги. За останалите можем да осигурим оператор, който да ги предлага. - В каква посока ще се движи развитието на товарните превози? - Карго превозите са една много перспективна посока, която към момента не е много развита по обективни причини. Там смятаме да използваме личния опит на "Бон Марин" като логистична и транспортна фирма. Вече работим в посока на привличане на първо време на това, което съществува като капацитет за въздушни пратки за Източна България от летище София към двете летища - Варна и Бургас. - Г-н Андреас Хелфер не скри, че се очаква повишаване на летищните такси. Правилно ли разбрахме, че това ще стане след откриването на новите терминали? - Точно така. В момента, в който бъде изчислен по конкретна формула размерът на инвестициите, ще наприм нашето предложение, което в наш интерес е да бъде в изключително разумни граници, защото една от приоритетните ни идеи е привличането на нискотарифни превозвачи. - За карго превозите ли става въпрос, или за пътническите превози? - Не, говорим точно за low-cost компаниите. Има вече открит интерес от тяхна страна, така че сме обнадеждени.