Френският министър на транспорта Филип Табаро поиска незабавно спиране от движение на всички модели Citroen C3 втора генерация и базирания на него DS3 с въздушни възглавници Takata, които все още се движат по пътищата, съобщава RFI.

Повод стана поредна катастрофа със загинал заради дефект в системата, която би трябвало да запази живота и здравето на пътуващите при катастрофа.

Табаро заяви, че реакцията на компанията е била "неприемлива и скандална" и "не отговаря на мащаба на риска".

Първите електрически модели на Citroen C3 излизат от "сръбския Детройт" - ето на каква цена

Първите електрически модели на Citroen C3 излизат от "сръбския Детройт" - ето на каква цена

Какво е влиянието на френската марка върху БВП на страната?

Малко след това Citroën обяви, че поставя всички засегнати превозни средства под заповед за спиране от движение в цяла Европа. "Решихме да преминем към "спиране на движението", за да ускорим ремонтите", каза новият директор на Citroën Ксавие Шардон пред "Франс прес".

Компанията съобщи, че 441 000 засегнати автомобила все още се движат по европейските пътища, включително 82 000 във Франция. Моделът е популярен и у нас.

Фатална катастрофа в Реймс

Последният инцидент се случи на 11 юни в Реймс. 37-годишна жена загина, след като въздушната възглавница в нейния Citroën C3 от 2014 година експлодира при удар в мантинелата на магистрала при опит да избегне камион.

Според разследващите и експертизата металните фрагменти са нанесли на водачката несъвместими с живота травми по главата. При инцидента пострада и пътувал в колата тийнейджър.

Антонио Филоса е новият бос на Stellantis

Ето кой е новият бос на Stellantis

Автомобилният гигант залага на ветеран с 25 години опит в компанията

Stellantis, компанията майка на Citroën, заяви, че е изпратила на жената препоръчително писмо на 20 май, предупреждавайки я за въздушната възглавница, но адресът е бил неправилен и писмото е било върнато.

Някои модели вече са били обект на по-ранни сервизни акции. През 2024 година Citroën уведоми собствениците в Южна Франция с C3, произведени между 2008 и 2013 година, да не ги шофират, докато въздушните възглавници не бъдат подменени. Тази заповед за спиране от движение беше разширена до Северна Франция през февруари 2025 година.

За по-късните модели, включително тези от 2014 година, Stellantis стартира акция през май 2025 година, но без да казва на шофьорите да спрат да използват колите си. Компанията заяви, че анализът ѝ не е показал риск след 2013 година.

Общо около 690 000 превозни средства C3 и DS3 във Франция са били оборудвани с дефектните въздушни възглавници. Stellantis съобщи, че 69,7 процента са били ремонтирани до средата на юни.

Смъртоносен еърбег

Въздушните възглавници Takata могат да експлодират при излагане на топлина и влажност, изстрелвайки метални фрагменти в колата. Дефектът е свързан с десетки смъртни случая по света.

Само във френските отвъдморски територии поне 17 души са загинали в инциденти с въздушните възглавници от 2016 година насам, посочва RFI. Катастрофата в Реймс беше вторият фатален инцидент в континентална Франция.

Потребителски организации поискаха действията на Stellantis да бъдат разследвани от парламентарна комисия. По последния случай тече и криминално разследване.