Сложните характеристики на дадено летище при излитане и кацане означават, че вероятността да попаднете в зона на турбуленция е по-голяма, а закъсненията и дори отмяната на полети са по-чести.

Например Мадейра е страхотна дестинация за почивка, но пристигането на португалския остров със самолет може да се окаже предизвикателство.

Летището Фуншал на острова се смята за едно от най-опасните не само Европа, но и в света. Понякога кацането на самолета там може да е трудно, полетите се забавят или отменят изцяло, ако времето е лошо.

Обаче трябва да се отбележи, че пилотите летящи до там са отлично подготвени да работят в трудни условия.

Збигнев Млотковски, директор на отдела за обучение на екипажи в литовската чартърна авиокомпания KlasJet, обяснява как пилотите се подготвят за най-трудните излитания и кацания и че е добре това да се знае от пътниците, пише литовското издание Baltus Balss.

"България Еър" посрещна седмия си модерен нов самолет Airbus A220-300

"България Еър" посрещна седмия си модерен нов самолет Airbus A220-300

Тези самолети предлагат на пътниците по-просторна и тиха кабина и повече удобства

Къси самолетни писти и разположени наблизо планини

Летищата се класифицират като опасни в зависимост от няколко фактора. Един от основните е релефът на местността. Околните планини често затрудняват кацането, като изискват от пилотите да използват специални процедури.

Метеорологичните условия също са важни, тъй като силните ветрове в комбинация с хълмисти планини, могат да предизвикат локална турбулентност. Насрещните ветрове може да повлияят на управлението на самолета, а микропоривите създават внезапни низходящи въздушни потоци, поради които самолетът може да загуби височина.

Размерът на пистата също има решаваща роля. Късата и тясна писта изисква специални умения от пилота, за да поддържа траекторията на приземяване.

Частни самолети вместо таксита: Как свръхбогатите допринасят за климатичната криза

Частни самолети вместо таксита: Как свръхбогатите допринасят за климатичната криза

Въглеродните емисии от частните полети са се увеличили с 46% за 4 години

Две от най-опасни летища в света са в Европа

Летище Фуншал (FNC) в Мадейра е известно със своята писта, считаща се за предизвикателство за уменията на пилотите. Една част от нея е изградена върху бетонни пилони, а друга е в близост до скалите, което принуждава екипажите да държат самолетите далеч от централната линия на захода за кацане.

Вятърът идващ от близките планини създава локални турбуленции, които често водят до закъснения или отмяна на полети.

През август миналата година в продължение на три дни се е наложило да бъдат отменени или пренасочени повече от 80 полета поради силния вятър.

Друго летище, известно с трудните условия на пистите за излитане и кацане, е летище Инсбрук (IIN) в Австрия.

То е разположено в долина в Алпите, заобиколена от почти всички страни от високи скалисти планини.

Това изисква специални процедури при захода на самолетите за излитане и кацане. Всяко дори малко отклонение от определаната траектория, може да доведе до приближаване на самолета до планините, което пък потенциално да повлияе на безопасността на полета.

Германската Lufthansa отчете за 2024-а най-високата заетост на самолетите в историята си

Германската Lufthansa отчете за 2024-а най-високата заетост на самолетите в историята си

Авиокомпанията обаче има намаление на нетната печалба за миналата година