„Цунами с колите", четем от първата страница на „Стандарт"
Японското цунами ще удари и цените на новите коли по цял свят. Повечето западни автогиганти като "Дженеръл мотърс", "Пежо-Ситроен" и "Опел" внасят части от Страната на изгряващото слънце. Без тях те не могат да сглобяват моделите си. Трусът в Япония обаче затвори местните заводи и западните компании закъсват за електроника и други компоненти. Заради намаленото производство в Европа и Америка продавачите на нови коли съвсем скоро ще вдигнат цените, прогнозират експерти. По изчисления на IHS Consulting заради Япония от конвейерите ще слезнат с около 600 000 автомобила по-малко до края на март.
Още от статията на „Стандарт"

„Депутат от ГЕРБ се опита да прокара скандални права за шефа на ВАС", разкрива от  първата си страница „Сега"
Депутатът от ГЕРБ Емил Радев направи неуспешен опит да прокара извънредни правомощия на председателя на Върховния административен съд (ВАС). Текстовете, подписани от Радев и колегата му Красимир Ципов, се появиха неочаквано при обсъждането на правителствения проект за промени в Закона за съдебната власт.

В същото време съпругата на Радев - Мария, печели конкурс за главен секретар на ВАС, което е най-високата административна длъжност. По информация на сп. "Правен свят" Мария Радева е класирана на първо място сред 8 кандидати. Тя е заемала същата длъжност и преди конкурса, но като и.д., назначена от председателя на ВАС Георги Колев. Съдът гледа делата срещу актовете на властта, в това число и т.нар. изборни дела - когато се оспорват резултати от вота. А главният секретар ръководи работата на администрацията на ВАС и е пряко подчинен на председателя на съда.

Скандалните поправки в съдебния закон са вкарани изненадващо между първо и второ четене от Радев и Ципов. Това е направено, докато парламентът е гледал правителствения проект за промени в същия закон. Скандал в правната комисия в края на миналата седмица доведе до оттеглянето на "частните" поправки. Смисълът им е, че председателят на съда може да мести и командирова съдии по свое усмотрение, без да се съобразява с тяхното желание и с решението на пленума.

Шефът на правната комисия Искра Фидосова се опита да прокара предложението като техническа поправка. Но опозицията в лицето на Мая Манолова, Христо Бисеров и Янаки Стоилов реагира бурно. Председателят на ВКС Лазар Груев, зам. главният прокурор Галина Тонева и Георги Шопов от ВСС също възразиха и това доведе до оттегляне на текста от вносителите. Срещу този текст се изказа дори зам.-министърът на правосъдието Жанета Петрова, която преди бе съдия във ВАС.
Още от статията на „Сега"

„Пълним реките с минерална вода", съобщава от първата си страница „Монитор"
Под 24% от минералните ни води се използват, останалите се изливат безполезно в реките и морето. Това показва анализът, върху който експертите на екоминистерството разработват Водната стратегия на страната. Всяка секунда от земята ни извират над 5600 литра кристално чисти минерални води с различен състав и температура. Но в момента едва за 1900 л могат да се издадат разрешителни за използване. Останалите над 76% дори не са достатъчно проучени, признава шефът на дирекция „Води" в екоминистерството Асен Личев.

За 102 находища, изключителна държавна собственост, вината за това е у ведомствата, а за 138, които са общински, отговорността е на местната власт. Едва 60-70 л в секунда се бутилират показва още справката на МОСВ. Качествата на водите са толкова високи, че могат спокойно да заемат първите места, ако има подобна класация, твърди Асен Личев. Въпреки това обаче все още не успяваме да се възползваме както трябва от тях. Единствено в Хисаря и Сандански изворите „работят" на 100%. Дори във Велинград, наричан „спа столица на Балканите" хотелите черпят само от два от четирите извора. Най-малко от безценната суровина се използва в Дунавския район, едва 15%, а най-много в Източнобеломорския - 30 на сто. Неясно защо дори по морето, където не липсва инвеститорски интерес, многобройните находища са напълно пренебрегнати. Анализът на екоминистерството показва, че където все пак сме се научили да ги използваме, го правим главно за басейни и бани ­ общо 37%, за пиене ­ 28% и за лечение и рехабилитация ­ 19%.
Още от статията на „Монитор"

 

"Парите от Сребърния фонд тръгват към борсата", информира от първата си страница „Дневник"
Две години след създаването на Сребърния фонд, през които средствата за бъдещите пенсионни дефицити на практика не се управляваха, Министерството на финансите реши да променя условията за управлението им.

Работна група подготвя промени в закона, които ще позволят фондът да инвестира в акции и облигации на български компании, съобщи зам.-министърът на финансите Боряна Пенчева вчера.

Сребърният фонд беше създаден в края на 2008 г. Той трябваше да акумулира средства от приватизацията и концесиите, които да се управляват активно и да гарантират изплащането на държавните пенсии след 10 - 15 години, когато ще се отворят големи дефицити в солидарната система заради застаряването на населението. Досега в него са набрани 1.7 млрд. лв., като за цялата 2010 г. са внесени общо 57.2 млн.

Всички средства стоят на депозит в БНБ при минимална лихва, въпреки че по закон могат да се инвестират в акции и облигации на компании в ЕС и трети страни. За две години обаче управителният съвет на фонда, в който участват финансовият и социалният министър и техни представители, както и социалните партньори, не е избрал мениджър, за да управлява средствата, независимо къде ще се влагат те.
Още от статията на „Дневник"

"50% от пътниците и товарите се качват на влакове и кораби", изчисли от първата си страница „Класа"
50% от превоза на пътници и товари на средни междуградски разстояния да се извършва от железопътен и воден транспорт вместо от автомобилен. В градовете няма да се движат превозни средства, които работят с конвенционални горива. В авиацията ще се използват 40% устойчиви горива с ниски въглеродни емисии. Емисиите от корабоплаването ще намалеят с поне 40%... Това са част от главните цели в приетата вчера от Европейската комисия стратегия „Транспорт 2050" за конкурентоспособна транспортна система, която ще повиши мобилността и ще увеличи растежа и заетостта. Предложенията ще намалят зависимостта на Европа от вноса на петрол, а емисиите на парникови газове от транспорта ще спаднат с 60% до средата на века, съобщават от пресслужбата на ЕК.

Заместник-председателят на комисията Сийм Калас, отговарящ за транспорта, заяви, че „Транспорт 2050" е пътна карта за конкурентоспособен транспорт, чрез която се увеличава мобилността и се намаляват емисиите. Широкоразпространеното убеждение, че за борбата с изменението на климата е необходимо да се намали мобилността, просто не е вярно. Конкурентоспособните транспортни системи са жизненоважни, за да може Европа да се конкурира в света по икономически растеж, създаване на работни места и качество на живот на гражданите. Ограничаването на мобилността не е алтернатива. Необходимо е да действаме по нов начин. Можем да прекъснем зависимостта на транспортната система от петрола, без да се жертва ефективността ѝ и без да се застрашава мобилността, коментира Сийм Калас.
Още от статията на „Класа"

„Икономисти изчислиха, че токът на АЕЦ "Белене" ще струва поне 28 ст.", съобщава „Сега"
АЕЦ "Белене" ще е печелещо предприятие само ако продава тока над 14-14.7 евроцента за киловатчас. Това сочи изследване на Института за пазарна икономика, представено вчера. В момента средната цена на еленергията у нас е 17 ст. на кВтч. От ИПИ твърдят, че общите разходи по изграждането на атомната централа и присъединяването й към енергийната система на страната ще стигнат 11 млрд. евро.

Ако токът се продава по 6 евроцента на 1 kWh, загубата ще е 8 млрд. евро, а при 9 евроцента - 1,2 млрд. евро, се казва в проучването. Затова авторите предлагат България да се откаже от АЕЦ "Белене" и да наблегне на модернизация и разширяване на съществуващите мощности, вкл. и изграждане на нови ядрени реактори на площадката на АЕЦ "Козлодуй", и то след 15 г. Освен високата цена докладът сочи и недостатъчното търсене като аргумент срещу проекта "Белене". Независимо че икономиката ще расте, през идните 14-15 г. реалното електропотребление в страната няма да се увеличи, обясни председателят на ИПИ Красен Станчев. България все още има силно енергоемки производства и големи загуби по мрежата, което означава, че има и огромни възможности да намалява потреблението на ток.
Още от статията на „Сега"

„Малкият бизнес се връща в гаражите", съобщава „Стандарт"
Ренесанс на гаражния бизнес. Това отчитат брокерите на имоти в последните месеци. С 25% е скочило търсенето под наем на малки помещения в кварталите, подходящи за фризьорски и козметични салони, бакалии, шивашки и обущарски ателиета. Данните са на компанията "Адрес Недвижими имоти" за последните три месеца. Най-активни да наемат пустеещите доскоро помещения са занаятчии или безработни. Усиленото търсене обаче не е довело до по-високи цени заради ограничените финансови възможности на наемателите. Цената продължава да е обект на много сериозни преговори, обясни изпълнителният директор на "Адрес" Цветелина Тасева. Заради кризата много хора са се отказали да си купуват нови дрехи и обувки. Затова има голям интерес към услугите на шивачи и обущари. Вместо в мола или в скъпарските заведения в центъра на града хората предпочитат да се видят с приятели в кварталното кафене и да пазаруват в бакалията. За да е по-близо до клиентите пък, дребният бизнес излезе от ателиетата и ги замени с помещения на партера, коментира Тасева. Съживяването е факт не само в крайните квартали, но и в по-престижни райони като "Лозенец", "Борово" и "Иван Вазов". Най-търсени са малките помещения от 25-30 кв. м. Задължително условие е те да са близо до ключови места в квартала - спирка на градския транспорт, детска градина, училище, пазар или пощенски клон. Броят на отдадените помещения за първите три месеца на годината е нараснал с 15%, отчитат от компанията.
Още от статията на „Стандарт"

„Плановете (и изпълненията) на един главен архитект" е заглавието на анализ на „Дневник"
"Смятам за личен мой провал факта, че за четири години не започна изграждането на нито един подземен паркинг." Признанието е на главния архитект на София Петър Диков и беше направено в началото на тази година.

Той е на поста от 2006 г. Неосъществени към момента остават и поредицата грандиозни идеи на главния архитект - за строеж на писта за Формула 1 край Доброславци, за превръщането на металургичния комбинат "Кремиковци" в бизнес и логистичен хъб, за строеж на нов национален стадион (която премиерът Борисов е взел присърце)...

За изминалите пет години в градоустройството на столицата се забелязва поне нормативен напредък - вече действа окончателният общ устройствен план на града, а за доста квартали има приети или разработени подробни планове, които би трябвало да сложат ред в застрояването.

Само че определени решения и в общия, и в подробните планове предизвикаха неодобрението и гнева на гражданите. Част от недоволството беше насочено именно към главния архитект, който често защитава непопулярни решения, определяни от противниците му като услуга на частни интереси.
Небостъргачи в парка
Едно от най-спорните решения в общия устройствен план на София, който беше приет окончателно през 2009 г., беше за територията на неработещия от години увеселителен парк "София ленд". В плана тя беше отредена за смесена многофункционална зона, което означава, че на мястото може да се построи всичко. Освен това планът позволява бъдещите сгради на терена, който е в Борисовата градина, да са високи.

"София ленд" е затворен и няма изгледи отново да заработи. Той е проектиран и изграден като "енергиен вампир", който зиме гълта ток за отопление, а лете - за охлаждане", каза Диков година преди решението за статута на парка. Малко по-късно той съобщи, че собственикът на терена иска промяна на статута му, за да може да направи три високи сгради. Проверка в имотния регистър показва, че земята все още е на дружеството "София ленд" АД, но е заложена като обезпечение по заем от Първа инвестиционна банка.

Главният архитект нееднократно защити идеята за новото отреждане на имота с мотива, че той трудно може да се върне отново в парка, тъй като за целта трябвало да бъде отчужден и залесен наново. "Убеден съм, че единственият начин да се върне част от територията в парка е да се приеме посоченото предназначение, което предвижда 40% озеленяване", обясни при гласуването на плана Диков и добави, че сега теренът е "пустош".
Още от статията на „Дневник"

"С 6 стотинки пада цената на дизела по бензиностанциите", прогнозира „Класа"
С близо 6 ст./л може да бъде намалена цената на дизела по бензиностанциите, ако се спазва законовото изискване с 4% биосъставка да се смесва дизелът на колонките, обясниха вчера от Националната асоциация по биогорива в България (НАББ). Причината за това е, че при смесване с над 4% на дизела има намаление на акциза. Така например за чистия дизел акцизът е 615 лв. за 1000 л, а при смесване с 4% биогориво ставката пада на 596 лв./1000 л, обясни Даниела Мартинова, адвокат на Rapid Oil Industry Co.

От асоциацията добавиха, че съгласно действащия закон за ВЕИ и биогоривата от 1 март по бензиностанциите дизелът вече трябва да е с 4 процента биосъставка. Никой от експертите на организацията обаче не можа да обясни дали това е спазено и защо цените на горивата продължават да се покачват. Предполагам, че намалението на цената не е усетено заради повишаващите се цени на петрола по международните пазари, каза Димитър Минчев от „Астра Биоплант", зам.-председател на асоциацията.

Справка на интернет страницата на „Лукойл" показа, че в момента биогоривото с 3% смесване - Б 3, се продава на търговците за 2401,2 лв. за 1000 л. Цената на биогоривото с 4% биокомпонента (Б 4) пък е 2402,4 лв./1000 л. Нашите изчисления сочат, че биодизелът не оскъпява горивата, заяви Минчев. От НАББ не можаха да обяснят защо са такива продажните цени на биогоривата на най-голямата у нас нефтопреработваща компания.
Още от статията на „Класа"

"10 на сто повече чужденци почивали у нас", съобщава „Монитор"
Близо 10 на сто повече чужденци са пристигнали през февруари в България с цел почивка, в сравнение със същия период на миналата година, отчетоха от Националния статистически институт (НСИ). Техният брой възлиза на около 136 хил. души.

В общия брой на дошлите у нас ръстът е с 6,6% спрямо 2010 г., като броят за втория месец на годината надхвърля 291 хил. От НСИ отбелязват увеличение и в посещенията на страната с бизнес цел, като ръстът надхвърля 9 на сто. Транзитните преминавания са отчели увеличение от почти 5%.

От страна на Европейския съюз най-осезаемо е увеличението на пристигащите от Франция, които са с 23 на сто повече от миналия февруари, а от Кипър дошлите са с 12% повече от същия период на 2010 г.

В потвърждение на наблюденията от страна на туристическия бранш, при посещенията от държави извън ЕС, най-голям е отскокът от Украйна с почти 25 на сто ръст, следван от Русия с повече от 22%, и Сърбия с 16,4 на сто.

За зимния сезон първоначалната прогноза за твърд ръст в броя на туристите от 5% вече се допуска, че той може да се окаже двойно по-голям, обясниха за „Монитор" представители на големите туроператори.
Още от статията на „Монитор"