„Въпреки обещанията за реформа чиновниците се увеличават", разкрива от първата си страница „Сега"
Административната реформа на кабинета се провали. След извършените съкращения в началото на мандата на Бойко Борисов министерствата са започнали отново да увеличават щатните бройки. Щатовете растат дори във финансовото министерство въпреки заричането на вицепремиера Симеон Дянков да реформира администрацията и да съкрати чиновниците.
Това показа справка на "Сега" за промените в числеността на министерствата, извършвани с цената на многократни изменения на устройствените правилници на институциите. Данните показват, че в някои министерства щатните бройки плътно се доближават до тези от времената на тройната коалиция.
Кривата в броя на чиновниците е идентична в повечето министерства. Тя тръгва с чувствително намаление на бройките в началото на мандата и после плавно започва да пълзи нагоре. Красноречив пример за това е финансовото министерство, което първоначално бе сред отличниците при съкращенията. Министерството на финансите тръгна с 650 души численост в кабинета "Борисов", падна на 602, а в момента се е спряло на щат от 632 души. Нагоре вървят и други министерства. Просветното министерство започва мандата с 485 души, пада на 427 при съкращенията и в момента е 467. За 2 години икономическото министерство е пораснало с 33-ма души и вече наброява 684 щатни бройки срещу 651 в началото на мандата. 25 нови чиновници е поело регионалното министерство, земеделското министерство се вдига от 526 на 546 души. Правосъдното министерство е едно от малкото, което е намалило щатните бройки и не е направило впоследствие обратен завой. Министерството работи в момента с 256 души на хартия при 272 стартова бройка.
Продължава да не е ясно каква част от тези щатни бройки наистина са заети и колко щатове се поддържат само на хартия. Министерствата масово държат празни бройки, които обаче са калкулирани в общите разходи за заплати. Така може да се изплаща допълнително материално стимулиране. Това обаче води до допълнителни изкривявания в модела на заплащане.
Още от статията на „Сега"
„Строителството в София излиза от фризера", обобщава от първата си страница „Дневник"
Проекти за молове, търговски центрове и жилищни комплекси, които близо две години стояха във фризера заради финансовата и икономическата криза, вече започват да се размразяват. Тенденцията е по-ясно изразена в София, където в последните няколко месеца бяха възстановени инвестиции за около 700 млн. евро, показва проверка на "Дневник".
Сред тях са "Мол България", "Парадайз център", "Сан Стефано плаза", жилищният комплекс "Уинслоу гардънс", както и административната сграда "Милениум център" срещу НДК. Магазинът на ИКЕА предстои да бъде отворен във втората половина на годината с възстановеното след две години прекъсване строителство.
Банките имат съществен принос за размразяването, защото подновиха финансирането за част от спрените заради кризата проекти.
Според заявените намерения на предприемачите скоро ще се възобнови работата по още големи обекти. Немските инвеститори в "Мега мол" и "Европа център" изчакват да видят как ще се развие икономиката до края на годината и дали ще се повиши покупателната способност на българите.
Замразените мегапроекти от типа "град в града" - на испанската "Риофиса" и "Софийски акрополис" на литовската "ВиПи груп", които предвиждаха строителство на хиляди жилища, офиси, търговско-развлекателна и кули с небостъргачи и т.н., най-вероятно няма да се осъществят в първоначалния им вариант. Инвеститорите променят концепциите им според пазарната ситуация.
Още от статията на „Дневник"
„Късат всеки пети на шофьорския изпит", съобщава от първата си страница „Монитор"
Всеки пети кандидат-шофьор не може да прескочи летвата за изпита по теория на шофьорските изпити след въвеждането на анонимните листовки. Мярката влезе в сила с промени в закона за автомобилните превози. Това сочи статистиката на транспортното министерство.
Спряхме производството на потенциални убийци по пътищата, като въведохме новата система за шофьорски изпити пред камера - и в колите, и в залите на автомобилната администрация, категоричен бе министър Александър Цветков. Спадането на успеваемостта с 25 на сто е директно доказателство за процента на купените книжки до този момент. В цялата страна са оборудвани 28 държавни зали и 22 частни, които отговарят на изискванията, поясни шефът й Симеон Арнаудов. Той допълни, че в проект е въвеждането на доживотни шофьорски паспорти под формата на магнитни карти, в които се съдържа цялата информация за водача - от първия ден на обучението му, през полаганите изпити и овладените категории, както и всички налагани санкции.
Борбата с продажбата на шофьорски книжки със застрахователните измами и справедливото определяне на размера на гражданската отговорност минава през пълна електронизация на процеса, обясни шефът на автомобилната администрация. Идеята за шофьорския паспорт започва от въвеждането на електронна листовка, която да се съхранява в електронен архив. Така хартията ще отпадне като носител на информация, поясни Арнаудов и допълни, че системата не може да бъде пробита, защото ще е само вътрешна мрежа и всяко влизане в нея ще оставя следа. Магнитният шофьорски паспорт ще се издава на човек за цял живот.
Още от статията на „Монитор"
"Каолин" руши археологически паметници, на ход е прокуратурата", предупреждава от първата си страница „Класа"
"Каолин", една от последните все още работещи фирми на кредитния милионер Иво Прокопиев, разрушава ценни археологически паметници край град Меричлери. Това показват резултатите от огледа, извършен от Регионалния исторически музей-Хасково на 25 ноември 2010 г.
По случая е изготвен обширен доклад. Заключението е, че са констатирани 6 археологически обекта със статут на културни ценности с категория национално значение по смисъла на чл. 146, ал. 3 от Закона за културното наследство /ЗКН/, застрашени от дейността на "Каолин" АД в рамките на концесионна площ "Великан", Меричлери, община Димитровград. В документа изрично се подчертава, че трябва да се проведат спасителни разкопки. Досега е проверена само източната част на концесионната площ, тепърва предстои оглед на централната и западната. Специалистите са установили също, че в границите на концесията има още най-малко седем древни могили.
В началото на април 2011 г. Николай Колев, директор на музея в Хасково, е уведомил изпълнителния директор на "Каолин" АД Димитър Ангелов, че трябва да се проведе спасително археологическо проучване на застрашените културни ценности. Зам.-министърът на културата д-р Тодор Чобанов е предупредил шефа на фирмата, че в района се намират и други археологически обекти, за които съществува потенциална опасност. Ето защо Министерство на културата е издало предписание, според което "Каолин" трябва да сключи договор с музея в Хасково за извършване на археологическо проучване. Въпреки че срокът е бил ноември 2010 г., до този момент договорът не е подписан и концесионерът продължава своята дейност.
Още от статията на „Класа"
„Мораториумът върху цените на горивата приключи безславно", съобщава „Сега"
Икономисти и превозвачи се обединиха, че едномесечното замразяване на цените на горивата е с нулев, дори с отрицателен ефект. "На практика през този месец наблюдавахме дъмпинг, а това е забранено от закона и ако имаше защита на конкуренцията, премиерът и "ЛУКойл" трябваше да бъдат глобени за това, което подписват", отсече пред БНТ икономистът Георги Ангелов от "Отворено общество". Едномесечното замразяване на цените изтече вчера, а по празниците от "ЛУКойл" обявиха, че не обсъждат удължаване на мораториума. Компанията обеща в рамките на 30 дни да не вдига цените по своите бензиностанции, но през този период рафинерията й в Бургас на три пъти промени стойностите на едро, по които продава горива на другите бензиностанции.
"Ако гледаме къде е България по цени преди месец и сега, стоим на едно и също място. Нищо не се е променило, даже има отрицателен ефект", мотивира се Ангелов. Той добави, че чуждите инвеститори се опасяват от налагане на нови тавани на цените. Проверка на "Сега" показа, че отново на по-ниска цена се продава дизелът в Люксембург, Кипър, Естония и Словения.
Икономистът Лъчезар Богданов бе категоричен, че опасенията за изригване на стойностите на горивата след мораториума засега не са основателни. "Има скок през този месец в цената на петрола, но пък доларът отслабна, така че разходите на рафинерията не са се променили много.
Още от статията на „Сега"
"Работодателите се карат кой да е представителен", съобщава „Дневник"
Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България (КРИБ) предлага за национално представителни бизнес организации да се приемат само тези, чиито членове имат минимум 250 хил. работници на трудов договор.
В момента изискването е за 30 хил. души. "КРИБ смята, че критериите за представителност трябва да се завишат. Сигурен съм, че по доста от идеите ще постигнем съгласие, защото и синдикатите, и работодателите имат желание да преговарят с репрезентативни организации, а не с фантоми и хора, които не представляват никого", каза председателят на КРИБ Огнян Донев.
Вчера той и останалите шефове на бизнес организациите и синдикатите обсъдиха как трябва да се променят критериите за представителност на среща при министъра на труда Тотю Младенов. В момента представителни са КРИБ, Българската стопанска камара (БСК), Българската търговско-промишлена палата (БТПП), Асоциацията на индустриалния капитал в България (АИКБ), Съюзът за стопанска инициатива (ССИ), чиито изп. директор е обвиняемият по делото "Октопод" Алексей Петров, и Българският съюз на частните предприемачи "Възраждане".
Заедно с двата синдиката КНСБ и КТ "Подкрепа" те имат право да участват в съвета за тристранно сътрудничество и в надзорния съвет на Националния осигурителен институт. Там обявените за представителни организации могат да влияят върху приемането или отхвърлянето на законопроекти и решения в областта на заетостта, осигуряването, доходите, бюджетната политика, данъците.
Още от статията на „Дневник"
„Стратегически и финансови инвеститори ще наддават за "Булгартабак", информира „Класа"
"Булгартабак холдинг" се продава чрез едностепенен конкурс, до който ще се допускат стратегически и финансови инвеститори, но не и консорциуми, обяви вчера на специална пресконференция изпълнителният директор на Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол (АПСК) Емил Караниколов. В условията на конкурса няма да се определя минимална цена. Опитът показва, че ако тя съществува, офертите гравитират около нея, допълни Караниколов.
Според него консултантът по сделката „Ситигруп" е определил „справедлива пазарна стойност" на 79.83 % от капитала на тютюневия холдинг, което всъщност е държавното участие, и ако в обвързващите оферти предлаганата цена е под нея, сделка няма да има. Преди време министърът на икономиката, енергетиката и туризма Трайчо Трайков заяви, че продажбата на „Булгартабак" ще започне от 100 млн. евро. По информация на в. „Класа" и справедливата пазарна стойност на холдинга е около тази сума. Едно от изискванията за стратегическите инвеститори е да са по-големи от „Булгартабак". Не искаме да продаваме кон за кокошка, коментира Караниколов.
Условията на конкурса предвиждат тези кандидати да имат опит в промишлената обработка на тютюн и тютюневи изделия и в производството и продажбата на тютюневи изделия и приходите им от тези дейности да са минимум 1 млрд. евро за всяка от последните три финансови години. Освен това стратегическият инвеститор трябва да има капацитет за промишлена обработка на тютюн най-малко 12 хил. тона и производство на не по-малко от 35 млрд. къса цигари годишно. Той трябва да е обработил не по-малко от 10 000 тона тютюн и да е произвел не по-малко от 20 млрд. къса цигари за последната финансова година, за която има изготвен одитиран финансов отчет. Нито една българска компания не може да покрие подобни критерии. Според Емил Караниколов стратегически инвеститори, които отговарят на тези условия и имат интерес към „Булгартабак", са "Филип Морис", "Джапан табако интернешънъл", корейската „КТ&G". "Бритиш американ табако" също отговаря на условията, но за тях „Булгартабак" не представлява интерес, допълни шефът на АПСК. Толкова били и финансовите инвеститори със сериозен интерес към холдинга.
Още от статията на „Класа"
"Шивашките фирми се задъхват, връщат поръчки", съобщава „Монитор"
Шивашките предприятия у нас работят с пълен капацитет и максимално натоварване, дори се налага да отказват поръчки. Компаниите от този бранш първи усетиха съживяването на търговията в Европа. Това съобщи за „Монитор" Валерия Жекова, председател на Българската асоциация на производителите и износителите на облекло и текстил (БАПИОТ). Кризата в Северна Африка пък е принудила големите компании да се изтеглят от региона и да се насочат към България, Румъния и Македония. Има и една косвена причина, която рефлектира върху нашата индустрия. Китай се развива много динамично, стандартът там се повишава с месеци и търсенето расте неимоверно. Едновременно с това европейските поръчки вече не са толкова интересни за китайците.
Това принуждава световните компании, които произвеждат в по-малки серии и с по-кратки срокове на доставка, да правят поръчките си у нас. В момента над 90 на сто от продукцията у нас се изработва за европейските страни. За съжаление ще останат и ненастанени поръчки, което също е проблем, каза още Валерия Жекова.
Няма особени промени в класацията на страните, които разчитат на родната шивашка индустрия. Германия и Италия периодично си разменят първото място. Гърция също разчита на труда на нашите работници и все още има доста гръцки предприятия у нас. Франция, Испания и Холандия са страните, с които се работи най-активно. Всички реномирани марки, които се предлагат в Европа и по нашенските молове, работят у нас. Тук са „Хуго Бос", „Макс Мара", „Есприт" и още много други.
Още от статията на „Монитор"