Всички знаят, че агресивното шофиране хаби гориво. Но е трудно да се определи точно колко губят водачите, когато управляват колите си по този начин.
Проучване на изследователи от Националната лаборатория Оук Ридж при Министерство на енергетиката на САЩ показа количественото въздействие на нервното шофиране - с много натискане на газ и спирачки - върху икономията на гориво и потреблението.
Учените са изчислили, че агресивното поведение зад волана може да намали пробега при леките автомобили с около 10 до 40 процента - при честото спиране и тръгване в градската среда - и с приблизително 15-30 процента при магистрални скорости.
Агресивният стил на шофиране оказва много лошо влияние върху икономията на гориво, и то вероятно повече от това, което мислят хората. Това твърди Джон Томас, ръководителя на проучването, публикувано от инженерната професионална организация SAE International, пише GreenTech.
За да се справят с тази сложна тема, изследователите анализирали няколко предишни проучвания, разработили нов енергиен модел на превозните средства и ги приложили към два "средностатистически" седана: хибридно електрическо превозно средство и конвенционално бензиново превозно средство.
Те провели тестове с двете превозни средства чрез експерименти с шофиране в Националния център за изследване на транспорта на лабораторията. След това сравнили разликите в разхода на гориво. По-специално, учените оценили и ограниченията на хибридното превозно средство, когато възстановява енергията чрез регенеративните си системи, при различните нива на твърдо спиране.
"Новият енергиен модел, който създадохме, се съсредоточи върху ограниченията на регенеративната спирачна система, заедно с различните нива на агресивност при шофирането, показвайки, че това може да доведе до по-големи промени в икономията на гориво при хибрида в сравнение с конвенционалното превозно средство", посочва Томас.
Като цяло проучването потвърждава по-ранните твърдения, че хибридните превозни средства са по-чувствителни към стила на шофиране, отколкото конвенционалните бензинови превозни средства, въпреки че хибридите почти винаги постигат много по-добра икономия на гориво.