Електромобилите безспорно са "следващото голямо нещо" в автомобилната индустрия. Но за да станат по-удобни и общоприети, трябва да се преодолее една тяхна важна слабост - издръжливостта на батериите и времето за зареждане.
Компании от цял свят се надпреварват в разработването на по-съвършени батерии и по-бързи зарядни станции, мечтаейки да превърнат супер бързото зареждане в реалност.
Разработването на технологията обедини водещи германски компании като BMW, Porsche и Siemens. Заедно със специалистите в областта на зареждането Allego и Phoenix Contact E-Mobility те създадоха нещо наистина впечатляващо - супербърза зарядна станция с мощност 450 киловата, която се нуждае само от 3 минути, за да осигури на електромобила пробег от 100 км. 15 минути е времето, необходимо за пълно зареждане.
Станцията се намира в германската провинция Бавария и може да се използва напълно безплатно от всякакви електромобили, съобщават от BMW. Тя превъзхожда дори суперзарядните станции на Tesla, тъй като е 4 пъти по-мощна и зарежда 2 пъти по-бързо.
Експертите също приветсват технологията, определяйки я като значително по-добра от съществуващите в момента.
"450 киловата е значително по-бързо от суперзарядните станции на Tesla (120 киловата) и по принцип ще бъде 10 пъти по-бързo от бързите зарядни станции, които в момента са широко достъпни", казва пред CNN Иън Елерингтън, ръководител на технологичния трансфер в Института Фарадей.
Проблемът с бавното зареждане
Дългото време за зареждане е основен недостатък на електромобилите, които се предлагат на пазара в момента. Те забавят пътуванията по пътищата, създавайки голямо неудобство за собствениците, които не могат да зареждат колите си у дома. Освен това в много европейски държави липсва достатъчно добре изградена мрежа от зарядни станции по най-оживените пътища.
Следващото поколение зарядни станции може да помогне за решаването на проблема.
"При 350-450 киловата електрическото зареждане ще отнеме време, подобно на зареждането с бензин, което ще направи пътуването на дълги разстояния в електрическите превозни средства толкова практично, колкото и при колите, използващи течни горива", твърди Елерингтън.
Прекалено мощни
Въпреки очевидните си предимства, зарядната станция има един съществен недостатък - тя осигурява повече енергия, отколкото текущите модели могат да поемат. BMW i3 приема входящ ток с мощност до 50 киловата, а батерията на iX3 ще утрои този прием до 150 киловата, когато моделът бъде пуснат през 2020 г., пише Bloomberg.
За да е успешна технологичната разработка, е от ключово значение да се създадат автомобили, които могат да се справят с увеличената мощност.
"Смятам, че на пазара в момента няма превозни средства, които да могат да приемат такова количество енергия и ще се нуждаем от следващото поколение батерии, за да се възползваме от пълните възможности", обяснява технологичният учен.
BMW и Porsche разработват специални автомобили за тестовете. За да издържат на мощния заряд, те използват специална охладителна система на Porsche, която поддържа постоянна температура в батерийните клетки, а кабелите за зареждане също се охлаждат.
Siemens пък осигурява по-високо електрическо напрежение, за да тества границите на силовото напрежение.
Но супер бързото зареждане идва и с други недостатъци. "Ако зареждате батерията много бързо, тя е по-малко ефективна, което всъщност поврежда батерията", предупреждава Кийт Пулен, професор по енергийни системи в Университета в Лондон.
Технологията може да бъде полезна при спешни случаи, но честото й използване би довело до бързо износване на батерията.
Изцеждане на мрежата
Инженерите ще трябва да решат още един проблем: супер бързите зарядни станции използват огромно количество енергия. Бензиностанция с 20 станции за зареждане ще използва около 6 мегавата електричество - същото количество като малък град.
"Тази енергия трябва да дойде от някъде и тя трябва да дойде от мрежата. Няма да успеете да го направите, защото първо са нужни големи промени", казва Пулен.