Най-големият производител на химикали в света - германската BASF се обединява с руския минен гигант "Норилск Никел", за да отговори на нарастващото търсене на батерии за електрически автомобили.
Двете компании са договорили доставки на никел и кобалт, които ще бъдат използвани за производство на батерии в нов завод на BASF във Финландия. Споразумението им може да даде нов импулс на европейските усилия за създаване на капацитет за производство на батерийни клетки и утвърждаването на пазар, доминиран от китайските и корейските компании.
Химическият гигант BASF ще изгради завод за производство на катодни материали за батерии в Харявалта, Финландия, в непосредствена близост до завод за преработка на никел и кобалт, собственост на "Норилск Никел" - вторият най-голям световен производител на никел и основен производител на кобалт, пише Reuters.
"С инвестицията в Харявалта, BASF ще присъства във всички големи региони с местно производство и по-голяма близост до клиентите, като допълнително ще подпомогне бързо разрастващия се пазар на електрически автомобили", каза Кенет Лейн, президент на дивизията на BASF Catalysts.
Според анализатори увеличаването на пробега на електромобилите ще зависи от напредъка на високотехнологичните катодни химикали, за които кобалтът и никелът са ключови съставки.
BASF се насочи към пазара на катоди с поредица от поглъщания и инвестиции от 2012 до 2015 г. и вече се конкурира с европейските Umicore и Johnson Matthey, както и с редица китайски доставчици като Beijing Easpring и Ningbo Shanshan.
Индустрията работи за увеличаване на съдържанието на никел за сметка на кобалта през следващите 2 години в усилия за повишаване на капацитета за съхранение на енергия и спестяване от по-скъпия кобалт, голяма част от който идва от занаятчийските мини в Конго, където нарушенията на човешките права са ежедневие.
Фокусът вече се пренасочва към доставките на никел, като очакваният бум на електромобилите ще доведе до скок в глобалните цени на метала, прогнозира "Норилск Никел" през август.
Пускането в експлоатация на завода в Харявалта е планирано за края на 2020 г. Той трябва да разполага с достатъчно производствен капацитет, за да захрани около 300 000 напълно електрически превозни средства годишно.
Този ход е част от плановете на BASF да инвестира до 400 млн. евро като първа стъпка в изграждането на производствени заводи за катодни материали в Европа, но компанията не съобщава колко от тях ще бъдат вложени в Харявалта.
Говорител на BASF потвърди, че групата оценява няколко места за последващи инвестиции, сред които е Шварцхайде в Източна Германия.
Германският гигант в момента произвежда катодни материали от никело-манганов кобалтов оксид в Елирия, Охайо и катодни материали от литиево-никелов кобалтов алуминиев оксид, използвани в автомобилите Tesla, в предприятие в Япония.
Само катодните материали могат да представляват около 25% от общите разходи за батерии, в зависимост от цената на кобалта и никела, според брокерската компания Liberum.