Въпреки че е относително малка по площ и население, Естония изпреварва страните от Централна, Източна Европа (ЦИЕ) и Балтика в много отношения - от работещото ефективно електронно правителство до финтех индустрията.

Сега властите в страната се надяват да са пиорени и в още една сфера - транспорта и мобилността.

През миналия месец министърът на икономиката и инфраструктурата на Естония Таави Аас подписа 15-годишен план за развитието на този сектор, който трябва да покрие целите, заложени в Зелената сделка.

Така Естония се надява да ограничи изхвърляните парникови газове от транспорта до 38% през 2025 година в сравнение с нивата от 2018 година, пише сайтът Emerging Europe.

По думите на министър Аас само подобна дългосрочна стратегия може да помогне на Естония да постигне амбициите си в тази посока, като междувременно подкрепи икономическото и физическото благосъстояние на гражданите ѝ.

Целите на Талин са високи, като се има предвид, че страната изпреварва някои от големите държави в Европа що се отнася до броя на хората със собствени автомобили. Така според Евростат към 2018 година в Естония има регистрирани 563 автомобила на 1000 души. Броят е по-малък, отколкото този в Германия, но изпреварва този в Австрия, например.

В допълнение трябва да се каже, че отново според европейската статистика Естония е в дъното на ЕС що се отнася до възрастов дял на автопарка. Над 70% от автомобилите там са над 10-годишни.

Естония залага да започне промените на структурно ниво, като те ще бъдат насочени към обществения транспорт. Това включа мерки, като използването на нисковъглеродни горива за всички автомобили на транспорта.

Междувременно властите в Талин планират да положат усилия в посока да направят обществения транспорт по-атрактивен за гражданите, като по този начин ги стимулират да ползват повече него вместо личните си автомобили. Това ще бъде постигнато с въвеждането на специална такса за шофьорите, както и на единна състема за билети за всички видове транспорт.