В мъгливия зимен ден в столицата на Люксембург, Фредерик и неговото BMW M3 се движат безпроблемно по пътищата. Шест цилиндъра, 480 кВт мощност, максимална скорост от 250 км/ч и цена от 118 000 евро с включени екстри - този моторизиран скъпоценен камък предизвиква тръпки при всяко завъртане на ключа.

"Моето M3 е единственото нещо, което може да ми даде моментален прилив на емоции и уникално чувство за свобода," споделя пред в. Les Echos той, като предпочита да не дава цялото си име. Защо? "Луксозните автомобили са споделена страст тук, но извън Люксембург хората просто не го разбират."

Люксембург изпробва идея - безплатен обществен транспорт. Работи ли тази политика?

Една от най-малките държави в Европа изпробва идея: безплатен обществен транспорт. Работи ли тази политика

На 1000 души се падат 696 коли към 2020 година

С едва 163 километра магистрали, Люксембург може да изглежда като твърде малък терен за автомобилни ентусиасти. Въпреки това, страната се гордее с най-високата степен на моторизация в Европа след Италия - 678 превозни средства на 1000 жители. Още по-впечатляващ е делът на луксозните автомобили: един един на всеки 13 души.

Към 31 декември 2023 г. в Люксембург са регистрирани 460 Астън Мартина, 952 Ферарита, 420 Бентлита, 269 Ламборгинита и 653 Мазератита. Към списъка се добавят 28 Бугатита, 104 Ролс-Ройса, 9930 Поршета и безброй луксозни модели на BMW, Ауди и Мерцедес. Това изобилие от висок клас автомобили отразява националното богатство на страната.

Люксембург се гордее с най-високия стандарт на живот в Европа. През 2024 г. БВП на глава от населението достига 122 525 евро - далеч пред Франция, която се нарежда на 15-то място със средно 44 168 евро. Този просперитет е резултат от 50-годишен икономически растеж, започнал от селското стопанство и стоманодобива, и разцъфнал с навлизането на финансови услуги, консултантски фирми и европейски институции.

Снимка 703471

Източник: iStock

За автомобилистите Люксембург предлага ДДС, ограничен до 17%, без екологичен данък, без такси за регистрация и безплатни магистрали. Освен това, зареждането с гориво струва средно с 30 цента по-малко на литър, отколкото във Франция или Германия.

Младите ентусиасти също намират своето място в тази автомобилна култура. През 2016 г. Жулиен Имхоф (26) и Лоран Рединг (25) основават клуба GTO Luxembourg. "Все още нямаме колата на мечтите си, но благодарение на клуба намерихме начин да се доближим до нея," обяснява Имхоф. Днес клубът обединява около 800 собственици на автомобили за различни събития.

Цените на жилищата в Люксембург паднаха с близо 14% за година

Цените на жилищата в най-богатата страна в Европа и света паднаха с близо 14% за година

Десет от 20-те държави-членки на еврозоната отбелязаха годишен спад на цените на жилищата през третото тримесечие на 2023 г.

Дилърите на марки като Lamborghini, Ferrari, Porsche и BMW се състезават в обслужването на тази взискателна клиентела. През летните месеци те организират ралита на писта и пътувания из Люксембург и съседните страни.

В този европейски автомобилен рай, групата Losch, основана през 1948 г., заема уникална позиция като ексклузивен вносител на 11 марки - от VW до Bentley. Любителите на луксозни автомобили втора употреба предпочитат най-големия шоурум в столицата, открит от Motor's Concept през януари 2024 г. Там се предлагат около 50 употребявани автомобила, като се продават средно 15 коли месечно.

Различна атмосфера цари при съседа им, LL Classic Cars, ръководен от Лоран Льофевр, майстор на реставрацията на винтидж автомобили. Сред 40-те модела се откроява рядък 4,5-литров Bentley Le Mans от 1925 г. "Има огромна разлика между спортните автомобили и нашите колекционерски коли, някои от които почти никога не се карат," казва той. Това важи особено когато зимата се завърне в Люксембург.