Електрическите таксиметрови компании в Индия бележат възход, предизвиквайки традиционния дуопол на Ola и Uber. BluSmart, един от водещите играчи в сектора, привлича клиенти с изцяло електрически автопарк, гаранции за непрекъснатост на услугата и липса на скокове на цените в пикови часове. Компанията вече е установена в Ню Делхи и Бенгалуру и планира разширяване към Мумбай до края на годината.

Въпреки амбициозните планове, растежът в сектора среща сериозни предизвикателства. През 2022 г. BluSmart планираше да достигне 100 000 електрически таксита до 2025 г., но впоследствие намали целта си до 10 000 до началото на 2024 г. В момента разполага с около 8000 превозни средства, пише Rest of World.

След 3-годишна пауза, Ford отваря свой завод в Индия и може би се включва в надпреварата за електромобили

След 3-годишна пауза, Ford отваря свой завод в Индия и може би се включва в надпреварата за електромобили

Според Кей Харт, президент на Ford International Markets Group, заводът ще обслужва нови глобални пазари

"На индийския пазар има само един-два производителя и дори те не работят с пълен капацитет. Доставките ще продължат да бъдат проблем, независимо от броя на подписаните споразумения за сътрудничество", обяснява пред медията Шивани Палепу, главен анализатор в Gartner.

За разлика от традиционните компании за споделено пътуване, които разчитат на шофьори със собствени бензинови и дизелови автомобили, електрическите таксиметрови компании трябва сами да изградят автопарка си. Това създава допълнителни предизвикателства, тъй като електромобилите в Индия струват около 50% повече от конвенционалните автомобили, имат с 50-60% по-малък пробег и с 30% по-ниска мощност.

Доставките на електромобили остават ограничени поради малкия брой производители и нарастващата конкуренция. Поръчките на Tata Motors значително надвишава производствения капацитет, а липсата на субсидии за търговски електромобили допълнително ограничава скоростта и обема на производството.

BYD пробива на най-големия автомобилен пазар в Европа с цени на електромобилите от €25 000

BYD пробива на най-големия автомобилен пазар в Европа с цени на електромобилите от €25 000

Компанията очаква продажбите да се увеличат за по-малко от половин година

Ola и Uber също навлизат в сектора на електрическите таксита, за да отговорят на климатичните цели и правителствените изисквания - и така също се състезават за ограничения ресурс. Uber например си партнира с местни оператори на електромобили с цел да има 25 000 EV возила в платформата си в страната до 2026 г.

По-малките компании са изправени пред допълнителни рискове. Например, Snap-E в Колката работи с 600 превозни средства, предимно Tata XPres-T, и се стреми да достигне 10 000 коли в следващите пет години, разчитайки единствено на индийския конгломерат като доставчик. Shoffr, от друга страна, оперира със 100 автомобила от китайския производител BYD, което създава несигурност предвид отхвърлянето на предложението на компанията за изграждане на завод в Индия.

Въпреки предизвикателствата, секторът привлича значителни инвестиции. BluSmart, оценена на 245 милиона долара, набра 24 милиона долара през май от над 20 инвеститори, включително SoftBank, и планира да набере допълнителни 100 милиона долара. Очакването и на инвеститорите, и на експертите е през следващите години да се достигне достатъчен производствен капацитет и така основното предизвикателство в момента да отпадне.