Китайският производител на автомобили Xpeng пусна на пазара електрическо возило с възможност за автономно движение и цял куп други съвременни технологии на цена, която е наполовина по-ниска от тази на Tesla Model 3, съобщават световните агенции.
Седанът Mona M03 е базиран на незавършения проект на компанията за споделено пътуване Didi, която искаше да влезе в силно конкурентния автомобилен сектор на азиатската страна. В крайна сметка тя продаде разработката на Xpeng за 744 милиона долара през миналата година.
Резултатът е автомобил, който е видимо вдъхновен от Model 3 - даже съоснователят и главен изпълнителен директор на Xpeng Хе Сяопен директно заяви по време на представянето в Пекин, че името е в чест на изключително успешното возило от компанията на Илон Мъск.
Освен външният вид, салонът също изглежда познато - с табло без бутони, асистент с изкуствен интелект и система за автономно шофиране в Max модификацията си. M03 е малко по-голяма кола от Model 3, но при всичките си варианти има само един електромотор и се използват относително малки батерии - 51,8 kWh и 62,2 kWh с железен фосфат.
Повече автономия би трябвало да се постига чрез подобрената аеродинамика, като Хе посочи, че Mona M03 харчи по около 11,5 kWh на 100 километра.
Версията Max може да паркира сама без никой зад волана и да се управлява автономно по често посещавани пътища. Анализаторите казват, че M03 бележи отклонение от утвърдения имидж на Xpeng като премиум марка за електромобили и ще въведе подкрепената от Volkswagen компания в пренаселения сегмент на достъпни автомобили, доминиран от BYD.
Хе Сяопен заяви, че M03 е "единственият автомобил с напреднало автономно шофиране", продаван за по-малко от 200 000 юана. Версията "Max" със самоуправляващи се функции започва от 155 000 юана (21 700 долара или 38 212 лева). Базовият модел е още по-евтин - 119 800 юана.
Mona M03 получи 10 000 поръчки в рамките на час след пускането си в продажба, съобщи Xpeng в публикация в социалните медии във вторник. Производителят на автомобили е доставил 30 200 автомобила през второто тримесечие, което е малка част от 982 700-те единици на BYD за същото тримесечие.