15 от най-скъпите марки в областта на търговията се намират в Европа, а за няколко от тях можем да кажем, че се добре познати и на българските потребители. В класацията на "Brand Finance" за 50-е най-скъпи търговски бранда през 2018 година влизат имена като Kaufland, Lidl и Carrefour, но лидерът на Стария континент е друг.
Европейският първенец, който се класира като петата най-скъпа търговска марка е шведската мебелна марка IKEA. Името на компанията идва от думите Ингвар, Кампрад, Елмтарюд и Агунарюд - имената на основателя и на двете села, в които е живял. В България веригата има само един обект в София и два центъра за поръчки във Варна и Бургас, но дейността ѝ обхваща 38 страни. Стойността ѝ се равнява на $24,351 млрд., а заетите в компанията са около 84 000.
Lidl e друга верига, която присъства на българския пазар, а в класацията е на 15-то сямто. Марката има обекти в 27 държави и общо над 10 000 магазина. Съвсем наскоро фирмата откри 90-ия магазин у нас, който се намира в Пловдив.
Източник: GettyImages
Друга германска марка - Меtro е на 44-то място в списъка, а също така е позната в България. У нас тя разполага с 13 магазина в градовете София, Пловдив, Варна, Русе, Плевен, Велико Търново, Бургас, Стара Загора и Благоевград.
През 2018 година в класацията дебютира и Kaufland, като компанията е на последната 50-та позиция и е най-широко посещаваната верига у нас, като води по оборот останалите вериги на българския пазар. Първият хипермаркет отваря врати в Пловдив през 2006 година, а днес има над 20 магазина в страната, 10 от тях в София.
Carrefour заема доста задоволителната 12-та позиция в подреждането, въпреки че в България не успя да се наложи и обяви фалит преди две години. У нас обаче тя беше франчайз на веригата под управлението на гръцката Marinopoulos. Миналата година марката е била на 14-та позиция. Има над 1000 обекта на различни пазари.
Останалите европейски корпорации, намерили място в подреждането, са представители на няколко страни. Германия присъства най-силно с Aldi (верига хипермаркети), Lidl (хранителни хипермаркети), Zalando (компания, която поддържа платформа за онлайн търговия на дрехи и аксесоари), Metro (хранителни хипермаркети), Еdeka (хранителни хипермаркети) и Kaufland (хранителни хипермаркети).
Франция също се споменава няколко пъти с Carrefour (верига хипермаркети за бързооборотни стоки), E. Leclerc (верига хипермаркети), Leroy Merlin и Auchan (верига хипермаркети). Великобритания влиза в списъка с Tesco, Morrisons и Sainsbury's.
Испания има само един представител, а именно El Corte Ingles (най-голямата верига испански универсални магазини.)
Първите 5 лидери в класацията на "Brand Finance" не са променили позициите си от миналата година.
Отново начело е Amazon, чийто бранд е оценен на $150,8 млрд., с 42% ръст в сравнение с 2017 година. Бележи началото си през 1994 г., като днес е най-голямата компания по приходи сред тези, които продават в интернет. Има филиали в Бразилия, Канада, Китай, Индия и редица европейски държави. Служителите ѝ наброяват над 340 000. Популярни продукти с марката на компанията са електронните четци Amazon Kindle, които са нарицателно за електронна книга.
Основаната далеч по-рано Walmart - верига магазини за търговия на дребно заема втората позиция в класацията. Кръгът на дейност е главно в САЩ и Мексико. В сравнение с Amazon, за само две държави, в които основно оперира, определената стойност за нея от $61,480 млрд. и над 2 млн. служители я правят силен играч и на пазара на труда.
Китай не изостава, след като нарежда своята Alibaba на трето място по пазарна стойност на бранда от $54,9 милиарда. Компанията за онлайн търговия на дребно и едро дава работа на 35 000 души в административния център на Югоизточен Китай - Ханджоу.
Следва търговската верига, която предлага всичко необходимо за дома - Home Depot, чиято марка е оценена на $33,7 милиарда. Регистрирана е в Атланта, складът е в Джорджия. Разпространена е в Канада, Мексико, Пуерто Рико и във всеки щат в САЩ.