Германските дискаунтъри Aldi и Lidl не спират с бързата си експанзия във Великобритания и са напът да заграбят по-голям пазарен дял от традиционните четирима големи играчи, пише Reuters.
Aldi ще има 1 000 магазина във Великобритания до 2022, от 762 сега са, а Lidl вижда потенциал за между 1 200 и 1 500 в дългосрочен план от 710 сега. В същото време лидерите Tesco, Sainsbury's, Asda и Morrisons забавиха откриването на нови обекти до минимум. Освен това "големите четири" намаляват броя на служителите си, за да спестят пари и да могат да се съревновават с дискаунтърите.
Моделът на Aldi и Lidl, които се опитвата да намалят продажните цени до минимум, ги превърна в един от най-големите търговски вериги в света. Те се обърнаха към чужди пазари, след като растежът вкъщи започна да стагнира.
Aldi стъпи на Острова през 1994 година, а Lidl през 1990 - и двете компании успяха да преобърнат пазара във Великобритания.
Но и техните печалби започнаха да намаляват и традиционните търгови на дребно започнаха да се питат дали моделът е устойчив. Дискаунтърите имат твърде малко присъствие в интернет и може да трябва да се справят с конкуренция от "големите четири" и новодошли компании като Amazon.
Засега двете германски вериги държат дял от около 200 милиарда паунда (283 милиарда долара) и изглежда, че той ще расте. В момента делът им е 12,1 процента, но до 2020 ще достигне 15 процента, смятат от Kantar Worldpanel.
Aldi e номер пет в света и има седем процента дял, а Lidl - вторият най-голям търговец на дребно след Walmart, има 5,1 процента.
Aldi инвестира един милиард паунда на Острова до края на 2018 и ще създаде нови 8 000 работни места. Излизането на Великобритания от ЕС не променя плановете ѝ, казват оттам. През миналата и тази година Lidl пък влага 1,45 милиарда паунда.
Въпреки че "големите четири" успяха да намалят пропастта между цените, това не обръща тенденцията.
Tesco и Morrisons отчитат годишна печалба, но тя е главно заради реструктуриране. Sainsbury's ще запише четвърта поредна година на спад на печалбата, а Asda две.
През последната година акциите на Sainsbury's и Morrisons поевтиняха с 15 и 12 процента съответно. Тези на Tesco записват 6 процента ръст, но все още са под нивата от 2014 година.
Единствената им надежда е разширяването на бизнеса. Sainsbury"s закупи веригата Argos през 2016 година, a Morrisons сключи сделки с Amazon и McColl's. Tesco пък придоби Booker срещу 4 милиарда паунда.