Борсовият дебют на Spotify Technology SA направи основателите си двама от най-богатите хора в Швеция. Главният изпълнителен директор Даниел Ек вече има богатство от 2,4 милиарда долара благодарение на дела си от девет процента, а съоснователят Мартин Лоренцон вече притежава 3,4 милиарда долара с дял от 12%, по данни на Bloomberg Billionaires Index.
Търговията на акциите на услугата за стрийминг на музика започна във вторник следобяд щатско време в Ню Йорк в необичайно директно листване и даде пазарна оценка на компанията от около 28 милиарда долара.
Разбира се, дългоочакваният ден не мина и без гафове. Фондовата борса (NYSE) реши да почете шведските корени на дружеството, но някой от служителите не е бил особено добър по география и на фасадата за кратко се развяваше флагът на Швейцария.
Търговията започна при цена на дял от 165,9 долара, като приключи на 149,01 долара. Дебютът бе следен отблизо през последните седмици заради необичайната процедура. Spotify директно качи акциите си на борсата, но без да набере свеж капитал, както при традиционните първични публични предлагания (IPO).
Анализатори определиха цената преди листването на между 160 и 220 долара за дял през следващите месеци. Като частна компания, дяловете ѝ се търгуваха на цена до 132,50 долара на частния пазар.
Spotify избра тази процедура, за да позволи на служителите си и дългогодишните акционери да продадат акциите си когато решат. При типично IPO те трябваше да изчакат определен период.
Това може обаче да е лоша новина за новите инвеститори. Ако огромен брой дялове излязат на пазара изведнъж, цената на акциите ще се срине.
Услугата за стрийминг на музика има два пъти повече потребители, които плащат месечна такса, от най-големия си конкурент - Apple Music. В десетилетието от пускането на Spotify редица компании се опитаха "да я убият", но засега никой не е успял - макар конкуренцията да става все по-ожесточена.
Очаква се до края на годината компанията има 200 милиона активни потребители (които ползват услугата поне веднъж месечно), а 96 милиона от тях да плащат такса.
През 2017 година Spotify загуби 1,5 милиарда долара.