В средата на календарната година световните авиокомпании правят ревизия на прогнозите си за 2025. Според актуалните данни очакваната нетна печалба ще е на стойност 36 милиарда долара. Това е с 1,6% по-малко от предварителните изчисления. Въпреки това, се отчита повишение от почти 4 милиарда в сравнение със стойностите през 2024 година ($32,4 милиарда).

Ръстът се дължи в голяма степен на 13-процентния спад на цените на реактивно гориво, отчитат в доклад от Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA). Очакваната средна тарифа в края на годината да е 86 долара на барел - с $13 по-ниска от тази за 2024 г.

Така общите приходи тази година се трябва да отбележат рекорд от 979 милиарда долара - с 1,3% повече от миналата, но няма да достигнат предварително обявеният 1 трилион.

Снимка 699225

Източник: iStock

Проблемите в сектора

От сектора изтъкват като причини за неизпълнение на поставените цели икономическата несигурност, тарифните политики на президента Тръмп и търговското напрежение, които влияят както на планираните пътувания, така и на доставките на самолети. Военните конфликти пък принуждават компаниите да отклоняват полети, което води до увеличаване на пътя.

От друга страна, разходите за 2025 година ще достигнат 913 милиарда долара, което е с 1% по-малко както от миналогодишните, така и от първоначалните прогнози. Това се дължи на по-ниската цена на горивото, закупуването на което представлява една четвърт от всички харчове.

Комбинирано с голямата конкуренция, от IATA очакват спад на цената на самолетните билети. Така двупосочно пътуване ще е средно около 374 долара. За сравнение, през 2014 г. цените са били с 40% по-високи.

Над €10 милиарда от приходите на нискотарифните авиокомпании в Европа са от допълнителен багаж

"Истински джакпот": Над €10 милиарда приход за нискотарифните компании от такси за допълнителен багаж

Ryanair оглавява класацията с €3,5 милиарда

Потребителско поведение

Взимайки предвид тези фактори, световните авиолинии очакват почти 5 милиарда пътници. Макар това да е рекорден брой, все още е под целевата стойност от 5,22 милиарда, а средната печалба от пътник е 7,20 долара.

"Очакваме авиокомпаниите да превозват повече хора и товари през 2025 г., отколкото през 2024 г., дори ако предишните прогнози за търсенето бяха повлияни от търговското напрежение и спада в потребителското доверие", коментира Уили Уолш - генерален директор на IATA.

Авиокомпаниите повишават коефициента си на заетост (оптималност при запълване на наличните местата), като достига рекордни 84%. Именно на това се дължат оптимистичните прогнози за увеличаване на приходите от пътнически полети с 1,6% спрямо миналата година. За сметка на това, тези от товарен транспорт ще намалеят с 4,7%, повлияни от тарифните политики и търговската война.

"Всеки нов данък, увеличение на летищните или навигационни такси, шок в търсенето или скъпоструваща регулация бързо ще поставят устойчивостта на индустрията на изпитание", отбеляза Уолш.

Той призова политиците да държат това "ясно във фокуса", ​​тъй като индустрията осигурява работа на 86,5 милиона души и поддържа 3,9% от световната икономическа активност.

Европейски авиокомпании се опасяват от намаляване на резервациите - заради икономическата несигурност

Европейски авиокомпании се опасяват от намаляване на резервациите - заради икономическата несигурност

Забелязва се спад в пътуванията за удоволствие