В средата на календарната година световните авиокомпании правят ревизия на прогнозите си за 2025. Според актуалните данни очакваната нетна печалба ще е на стойност 36 милиарда долара. Това е с 1,6% по-малко от предварителните изчисления. Въпреки това, се отчита повишение от почти 4 милиарда в сравнение със стойностите през 2024 година ($32,4 милиарда).
Ръстът се дължи в голяма степен на 13-процентния спад на цените на реактивно гориво, отчитат в доклад от Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA). Очакваната средна тарифа в края на годината да е 86 долара на барел - с $13 по-ниска от тази за 2024 г.
Така общите приходи тази година се трябва да отбележат рекорд от 979 милиарда долара - с 1,3% повече от миналата, но няма да достигнат предварително обявеният 1 трилион.

Източник: iStock
Проблемите в сектора
От сектора изтъкват като причини за неизпълнение на поставените цели икономическата несигурност, тарифните политики на президента Тръмп и търговското напрежение, които влияят както на планираните пътувания, така и на доставките на самолети. Военните конфликти пък принуждават компаниите да отклоняват полети, което води до увеличаване на пътя.
От друга страна, разходите за 2025 година ще достигнат 913 милиарда долара, което е с 1% по-малко както от миналогодишните, така и от първоначалните прогнози. Това се дължи на по-ниската цена на горивото, закупуването на което представлява една четвърт от всички харчове.
Комбинирано с голямата конкуренция, от IATA очакват спад на цената на самолетните билети. Така двупосочно пътуване ще е средно около 374 долара. За сравнение, през 2014 г. цените са били с 40% по-високи.
Потребителско поведение
Взимайки предвид тези фактори, световните авиолинии очакват почти 5 милиарда пътници. Макар това да е рекорден брой, все още е под целевата стойност от 5,22 милиарда, а средната печалба от пътник е 7,20 долара.
"Очакваме авиокомпаниите да превозват повече хора и товари през 2025 г., отколкото през 2024 г., дори ако предишните прогнози за търсенето бяха повлияни от търговското напрежение и спада в потребителското доверие", коментира Уили Уолш - генерален директор на IATA.
Авиокомпаниите повишават коефициента си на заетост (оптималност при запълване на наличните местата), като достига рекордни 84%. Именно на това се дължат оптимистичните прогнози за увеличаване на приходите от пътнически полети с 1,6% спрямо миналата година. За сметка на това, тези от товарен транспорт ще намалеят с 4,7%, повлияни от тарифните политики и търговската война.
"Всеки нов данък, увеличение на летищните или навигационни такси, шок в търсенето или скъпоструваща регулация бързо ще поставят устойчивостта на индустрията на изпитание", отбеляза Уолш.
Той призова политиците да държат това "ясно във фокуса", тъй като индустрията осигурява работа на 86,5 милиона души и поддържа 3,9% от световната икономическа активност.