През 2024 г. пътниците в Европа са похарчили над €10 милиарда за правото да качат ръчен багаж на борда на нискотарифни полети - в допълнение към този, включен в базовата тарифа. Това представлява не просто водещ източник на приходи от допълнителни услуги, а и един от най-рентабилните продукти в авиосектора. Анализът на италианското издание Corriere della Sera е базиран на вътрешни данни от седемте водещи европейски нискотарифни превозвача.
Приходите от ръчен багаж са водещ компонент в структурата на допълнителните такси, съставлявайки до 85% от продажбите на "спомагателни услуги".
В последните години пътуващите из Европа знаят, че тези, които закупят базов билет за нискотарифен полет, могат да се качат само с малък личен багаж - раница или чанта, който да приберат под седалката отпред.
В случай че пътникът реши да вземе със себе си и кабинен багаж със стандартните за останалите авиокомпании размери, се изисква допълнителна такса. Нещо повече, често се наблюдава ситуация, в която доплащането надхвърля значително цената на самия билет.

Източник: iStock
Цените, начислявани от авиокомпаниите, могат да варират от 20 до почти €80 за куфар, внесен в кабината. "Истински "джакпот", ако вземем предвид, че миналата година в Европа нискотарифните компании са таксували 390 милиона ръчни багажа", пише La Libre.
Италианските журналисти посочват, че тази услуга предлага един от най-високите маржове на печалба в индустрията на въздушния транспорт. Естествено, те правят уговорката, че тъй като теглото на допълнителен ръчен багаж е между 8 и 10 кг, услугата наистина има разходи за компанията - самолетът изразходва повече гориво.
Рекордьорът Ryanair
Ryanair оглавява класацията с €3,5 милиарда приходи от ръчен багаж през 2024 г. По данни, цитирани от изданието, компанията е превозила приблизително 156 милиона броя допълнителен багаж.
Следват easyJet с €2,2 милиарда, Wizz Air и Vueling с по над €1 милиард, докато Eurowings, Transavia и Volotea генерират съответно 650, 450 и 200 милиона евро от такси за багаж в кабината.