Проучване на Сдружението за модерна търговия (СМТ) показва, че шест от най-големите търговски вериги, опериращи в България са вложили общо 17,5 млн. лв. в различни инициативи за корпоративна социална отговорност. В периода между 1 юли 2018 г. и 30 юни 2019 г. Billa, dm, Kaufland, Lidl, Mr. Bricolage и T MARKET са инвестирали към 16,5 млн. лв. за дейности, свързани с опазването на околната среда, а останалата сума - в социални проекти, като само Kaufland е вложил повече от 12 млн. лв. за корпоративна социална отговорност в рамките на изминалите две години. Шестте компании имат съвкупен пазарен дял от 30% от пазара на бързооборотни стоки, посочват от СМТ.
Сред дейностите, насочени към опазване на околната среда, се открояват усилията на шестте компании за понижаване на използваната енергия, пластмасата и въглеродния отпечатък. Kaufland, които са сертифицирани по стандарта EDGE на Световната банка, и Lidl влагат усилия в изграждането на енергийно ефективни сгради, а Billa предава около половината от отпадъците си за производството на биогаз и компост, от които се произвежда електроенергия. Повечето от участниците в двата панела също посочват, че влагат средства в подмяна на осветленията в обектите си, като например само за последната финансова година от dm са вложили над 500 хил. лв. в тази дейност, а в резултат от дейностите си за оптимизиране на отоплението и осветлението от Billa са понижили въглеродните емисии от обектите си с 5%. Същевременно от Mr. Bricolage задоволяват около 50% от нужната електроенергия чрез фотоволтаици.
Докато повечето търговски вериги обръщат внимание и на използването на хладилни агенти, които замърсяват в по-ниска степен околната среда, от Mr. Bricolage, Billa, Lidl и dm полагат усилия за редуциране на пластмасовите изделия и компоненти и да ги заменят с рециклируеми или безвредни такива. Понастоящем делът на опаковките от собствените марки на dm, който може да се рециклира, е 50%, a Lidl - почти 100% от отпадъците от обектите си, като за изминалата година са предали повече от 10 хил. тона пластмаса за рециклиране. Целта пред Lidl е до 2025 г. всички пластмасови опаковки на собствените брандове на компанията да подлежат на рециклиране.
Същевременно компаниите посочиха, че работят за понижаване на дела на пластмасата в изделията си и опаковките им. От dm посочват, че за последните пет години са елиминирали употребата на микропластмаса (малките частици пластмаса, които не се отмиват) от продуктите си и че заместват конвенционални изделия с биоразградими алтернативи, включително чрез четки за зъби от бамбук и бук, разградими конци за зъби и щадящи природата перилни препарати. В Lidl са редуцирали употребата на пластмаса в чрез различни подходи, като само благодарение на понижаването на използваната такава с 11% в тарелките за месни продукти са спестили 37 тона пластмаса, коментира Драгийска.
Същевременно в случаите, в които се използват природни суровини, търговските брандове също се насочват към възобновяеми и устойчиви източници. "Дървото в продуктите ни за градината е сертифицирано и се добива от устойчиво стопанисвани гори", даде пример директорът "Продажби" в Mr. Bricolage Александър Колчаков.
В сферата на социалните дейности, шестте анализирани компании подкрепят изключително широка гама от проекти. "Много се гордеем, че успяваме да ангажираме служителите на Kaufland в социалната отговорност на компанията", каза административният директор на веригата Михаил Петров. Kaufland e дарила над 350 хил. лв. за последната година, основно на фондация "Димитър Бербатов" и "Българската Коледа". На второ място за социални инициативи е бюджетът на Lidl, които са дарили 300 хил. лв. на принципа, че трябва да се подкрепят децентрализирани проекти, разрешаващи преки казуси. Billa е подкрепила шест социални инициативи, включително фондация "Искаме бебе", за която се дарява по една стотинка от всеки продаден продукт от марките на веригата, с общо 150 хил. лв., а същата сума са дарени от dm, включително за специализирана болница за детски болести, за родители на деца с увреждания и за образователни инициативи. Mr. Bricolage подкрепя местни общности и артисти, включително и чрез отдаване на площи за участия в магазините си, а фокусът на T MARKET са били инициативите, свързани със здравословния начин на живот.
"Дори и зад дейностите да стои конкретен бранд, мисля, че всички бихме се обединили около това, че целта не е да се рекламира даден бранд. Всяка една от тези инициативи води до ползи за конкретни нуждаещи се хора или групи от хора, които след това дават пък своя принос за ползата в обществото", обобщи в края на събитието философията, с която търговските вериги подхождат към корпоративната социална отговорност, главният изпълнителен директор на Lidl Милена Драгийска. "Ние всички искаме в крайна сметка да има положителна промяна в много аспекти."