Една от най-големите застрахователни гиганти в Европа, а и в света - Generali, не изключва възможността за придобиването на нови компании в България в следващите три години, след като през изминалото лято започна процедура по придобиването на здравното застраховане на холдинг "Доверие".

Това заяви пред Money.bg Манлио Лостуци, мениджър на гиганта за региона на Централна и Източна Европа. По думите му, италианското дружество винаги е готово да разгледа възможности за разширяване на своя бизнес в региона.

Българска сделка като пример за амбициите на компанията в региона

България беше дадена за пример и от изпълнителния директор на цялата група по направление "Застраховане" Джулио Терзариол, който по време на представянето на стратегическия план за развитие на компанията през следващите три години посочи сделката с "Доверие" доказателство за ангажиментите на дружествово в региона.

"Наскоро приключихме придобиване в България, с което на практика се превръщаме във втория по големина здравен застраховател в страната с пазарен дял от 20%. Това означава, че един от всеки пет души, които сключват здравна застраховка в България, ще бъде наш клиент. Това е ясен знак за нашия ангажимент към региона, който се развива динамично и е изключително печеливш", каза Терзариол.

Джулио Терзариол, изпълнителен директор за направление "Застраховане" на групата Generali

Източник: Generali

Джулио Терзариол, изпълнителен директор за направление "Застраховане" на групата Generali

Попитани в частен разговор за стойността на сделката с "Доверие", двамата мениджъри отказаха да посочат сума, но заявиха, че "не говорим за голяма стойност". По-късно в дискусия също беше споменато, че мениджмънтът на компанията гледа на страната ни като пазар с възможност за изгодни придобивания.

Тук е мястото да се каже, че групата Generali отделя до 2027 година 1.5 милиарда евро за изкупуване на бизнеси, но по думите на ръководството могат да се намерят пари и извън планираните при нужда. Придобиванията са част от амбицията на гиганта за региона да увеличи премийния си приход от 5 на 6 милиарда евро.

Здравният бизнес остава ключов за италианската компания както в България, където тя участва само на пазара на общото застраховане, така и в региона въобще. Основното предизвикателство за развитието му според Лостуци е инфлацията в здравния сектор.

"През последните години наблюдаваме силна инфлация в здравния сектор и медицинските разходи, от което пострадаха застрахователните компании. Болниците увеличават цените си на няколко месеца, докато полиците се сключват веднъж годишно на фиксирана премия, от което страдат застрахователите. Имаше момент, в който цените в България се променяха на всеки три месеца, но, доколкото съм информиран, сега ситуацията е отново стабилна", обясни той.

Главният изпълнителен директор на групата Филип Доне (вторият от дясно на ляво)

Източник: Generali

Главният изпълнителен директор на групата Филип Доне (вторият от дясно на ляво)

План за доминация в Централна и Източна Европа

Регионът на Централна и Източна Европа има ключова роля в стратегическия план на Generali за периода 2024-2027 година, озаглавен Lifetime Partner 27: Driving Excellence. Ръководството на компанията посочва, че от пазарите в него имат по-голям потенциал за растеж, отколкото западните. Ето защо италианският гигант иска да се превърне в доминиращ играч на него. Според последните публикувани официални данни за 2023 година групата отбелязва ръст от 7% на брутния премиен приход в региона до 4.827 милиарда евро. 

В по-голям мащаб планът предвижда значително увеличение на паричния поток до сумарно 11 милиарда евро в сравнение с 8.5 милиарда евро през изминалия период. Освен това дивидентната политика на дружеството ще поощри инвеститорите си със сумарно над 7 милиарда евро или 30% повече спрямо предходните три години.