Тежък удар понесе медийният свят в САЩ, а и извън него, след като в рамките на дни (или даже часове) три от най-известните медии зад Океана съкратиха стотици служители, съобщават световните агенции. Los Angeles Times и TIME обявиха, че се налага да направят икономии, а Sports Illustrated директно се запъти към прекратяване на дейността.

Именно от знамето на американската спортна журналистика тръгна най-новата вълна на съкращения. 70-годишното списание, което вече е преди всичко онлайн платформа, обяви, че освобождава всичките си служители. Това се случи, след като компанията издател Arena Group загуби лиценза за марката, за който плащаше от 2019 г. до момента на друго дружество.

Данни: Ето как социалните мрежи вече "убиват" онлайн медиите

Данни: Ето как социалните мрежи вече "убиват" онлайн медиите

Време е за сериозна промяна в бизнес модела

През миналата година сайтът Sports Illustrated, който междувременно се превърнав стандартен масов портал, беше разтърсен от огромен скандал, след като стана ясно, че писани от AI ботове текстове са публикувани под измислени имена. Това доведе до напускането на изпълнителния директор на Arena Group Рос Левинсън.

Част от журналистите и останалите служители вече са освободени, други ще поддържат сайта още няколко седмици.

Драматични бяха събитията и в най-голямата редакция на Западното крайбрежие - тази на LA Times. Вестникът, който е носител на множество награди, се лиши от над 20% от екипа си. Без работа остават поне 115 журналисти. Цели отдели и важни кореспондентски бюра като това във Вашингтон са почти напълно елиминирани.

Bild съкращава десетки журналисти заради AI

Най-тиражният вестник в Европа съкращава десетки журналисти заради AI

Медийната група иска да стане изцяло дигитална

Това се случи въпреки протестите на журналистите и на техния профсъюз. Собственикът - биотехнологичният милиардер д-р Патрик Сун-Шионг, защити решението си, като посочи, че изданието продължава да губи по 30-40 милиона долара на година - и то след като той вече е инвестирал стотици милиони долари в медията.

Малко по-късно и медийната група около известното по цял свят списание TIME обяви, че най-малко 15% от редакционните му служители ще бъдат освободени. Това са общо около 30 души и голяма част от тях са от изданието, насочено към младежите.

От съобщението до служителите на изпълнителния директор Джесика Сибли се разбира, че TIME към момента е на загуба.

Голямата издателска група Conde Nast също обяви предстоящото съкращаване на около 300 служители и обединяването на две от известните си издания - GQ и Pitchfork.

Вече повече от 15 години медиите по света срещат трудности в прехода си към дигитално присъствие. Създаването на оптимизирано за търсачки или социални мрежи съдържание поглъща големи ресурси, а възвръщаемостта от тези начинания се оказа твърде несигурна и зависима от необявени промени в алгоритмите.

Google предлага на топ медии бот, който пише новини

Google предлага на топ медии бот, който пише новини

Демонстрацията е била "смущаваща"

Навлизането на генеративния изкуствен интелект даде възможност за бързо и евтино създаване на огромно количество съдържание - със спорно качество, но все пак достатъчно приемливо, за да започне да конкурира големите професионални редакции в битката за вниманието на аудиторията.

Така само в САЩ и само през 2023 г. 2700 журналисти останаха без работа. По света ситуацията е подобна или по-лоша.