Нова AI платформа, специално предназначена за медии, разработва онлайн гигантът Google, като компанията вече се опитва да я предложи на ръководителите на някои от водещите издания в света - New York Times, Washington Post и издателя на WSJ News Corp. За това съобщиха самите NYT.
Официално Google представят новия бот като автоматизиран сътрудник, който ще помага на репортерите по-бързо да оформят материали на база фактологията от дадено събитие. Самата идея обаче е смущаваща както за журналистите, така и за техните началници.
Контекст: И в момента чат ботове като ChatGPT и Bard могат да превърнат в кратка допуска даден текст. Обикновено, обаче, качеството му не е твърде високо, защото платформите не са оптимизирани специално за създаването на медийно съдържание - с високи изисквания към фактологията и стила.
Търсене на този вид технология обаче има. Изкуственият интелект може да помогне за бързото генериране на огромно количество съдържание при на практика нулева цена за компанията.
Така много медии като CNET и Buzzfeed започнаха да публикуват материали, създадени чрез AI. Други, като изданията на групата Axel Springer, NPR и Insider обявиха, че ще започнат експерименти с технологията.
За Google пробив на медийния пазар е от особено значение след забавянето и незадоволителния старт на нейните насочени към потребителите AI приложения.
Детайли: Предложението на Google към момента носи името Genesis. Захранва се с информация и данни и генерира от тях журналистически текст, разказват медийни ръководители, присъствали на демонстрациите.
Според компанията така Genesis ще асистира на журналистите при работата по комплексни материали. "В партньорство с медийни издатели и особено с по-малките от тях, ние се намираме в най-ранния етап от проучването на идеи за потенциални инструменти с AI, които да помагат на журналистите. (...) Най-просто казано, тези инструменти не са създадени с цел и не са способни да заменят основополагащата роля на журналистите при отразяването, писането и проверката на фактите в своите материали", обявиха от пиар екипа на компанията след публикуването на статията.
Дават и пример с генериране на варианти на заглавия и "стилове на писане".
Някои от присъствалите обаче определят видяното като "смущаващо" - по думите им ботът подценява труда, който е необходим за създаването на прецизна и качествена журналистика.
От друга страна: Професорът по журналистика от Градския университет на Ню Йорк Джеф Джарвис коментира пред NYT, че ключово в случая е колко надеждни са тези инструменти, защото има риск "да пострада реномето не само на тях, но и на медиите, които ги използват".
Опитите с AI в медиите до момента не показват добри резултати. CNET се наложи да редактират огромно количество писани от бот материали, в които имаше фактологически грешки. Подобни проблеми срещат и други. Причината е, че базираните на големи езикови модели платформи може да са "тренирани" върху всичката достъпна информация на света, но запазват склонността да си "измислят" достоверно звучащи факти или да цитират неверни такива.
Освен това, в много случаи ботовете не извършват логически операции, а преповтарят това, което намират в собствения си масив от данни - което може да е грешно.
За момента не е ясно как Genesis ще преодолее този тип рискове.