Трафикът от Facebook и X/Twitter към водещите новинарски сайтове в света буквално се е сринал през последната година, съобщава Axios, като цитира данни на Similarweb.
Това е поредно доказателство, че големите онлайн платформи вече не искат да се забъркват в големи политически сюжети като изборите в САЩ и вместо това предпочитат да предоставят на потребителите си все повече развлекателно съдържание.
Защо стана така?
След движението "Окупирай Уолстрийт" в САЩ Арабската пролет през 2010-2011 г. социалните мрежи се превърнаха в най-бързия канал за разпространяване на информация. Така Facebook и Twitter дадоха на медии и активисти не само бърз достъп до потребителско съдържание от всички точки на света, но също така платформите станаха основното място, където обикновените хора търсят новини.
Това промени из основи бизнес моделите зад много редакции. Съдържанието започна да се "пакетира" по начин, възможно най-подходящ за социалните мрежи - и много често се публикуваше само там.
Избирането на Доналд Тръмп и Брекзит - събития, предшествани от мощни пропагандни кампании в същите социални мрежи, обаче се превърнаха във вододел. Facebook и Twitter станаха обект на засилен интерес от страна на регулаторите заради ролята си в манипулацията на общественото мнение, а това се оказа само началото.
Конфликти по целия свят, пандемия и политически борби станаха повод за нови обвинения към социалните мрежи, че не модерират адекватно съдържанието и допускат дезинформация и реч на омразата. Обвинения с потенциал за съдебни и регулаторни санкции.
Още преди повече от 5 години Марк Зукърбърг даде ясно да се разбере какво следва - босът на Facebook обяви, че платформата ще се преориентира към общуването между обикновени хора. Скоро след това видимостта на медийните публикации започна да пада. Днес компанията майка Meta твърди, че "новините не са сериозна част от Facebook в глобален план".
Шефът на Instagram Адам Мосери беше съвсем директен през лятото около старта на новата социална мрежа Threads: "От гледна точка на платформите, никакъв минимален ръст на ангажираността или приходите (от новинарското съдържание) не си струва всичкото регулаторно внимание, негативизъм или рискове за интегритета".
X/Twitter, на свой ред, активно ограничава линковете към медии - особено тези, които не са сред любимите на собственика Илон Мъск. Според него всеки, който иска да бъде забелязан в социалната мрежа, трябва да създава съдържанието си в нея.
Погром
Според данните на SimilarWeb, в началото на 2022 г. Facebook и Twitter са докарвали на топ медиите общо по около 120 млн. посещения на месец. В момента те са под 45 млн. По време на пандемията social трафикът беше почти петорно по-голям.
Особено рязък е спадът при Facebook, който вече е по-слаб канал за разпространение от X и само за година отчита 60% спад на трафика.
Източник: Axios
"Бизнес моделът на сайтовете, които разчитаха на кликове от социалните мрежи, вече е счупен", констатират от Axios.
Най-лошият възможен момент
Отпадането на трафика от социалните мрежи показа ясно, че много големи медийни групи (в т.ч. и в България) нямат достатъчно добър собствен продукт, който да кара потребителите да се връщат отново и отново по собствена инициатива.
Това е сред причините пазарът на онлайн рекламата също да се оттегля от медиите и да насочва още и още средства към големите платформи.
За капак на всичко, AI платформите се превръщат в бизнес за милиарди, който обаче се гради в огромна степен върху събрано без позволение съдържание от интернет, с което се "обучават" чат ботове и генератори на изображения, звуци и видео. Включително - за медийна употреба.
Така не е изненада, че само от началото на изпълнената с предизвикателства година по света съкратените журналисти са десетки хиляди.
От Axios все пак са оптимисти, че сегашната кризисна ситуация ще бъде добър урок за издателите - да не зависят от посредници за достигането до аудиторията си и да защитават съдържанието си по-добре.