Амстердамското летище "Схипхол" - едно от най-натоварените в Европа, може от 2025 г. да забрани полетите с частни самолети. Това е една от предложените мерки за намаляване на въглеродните емисии, шума и натоварения авиотрафик, пише Quartz.
Контекст: "Схипхол" е четвъртото най-натоварено летище в Европа с 52,5 млн. обслужени пътници през 2022 г. То е и от голямо значение за частните самолети - само през миналата година този тип полети са над 6700. Голяма част от тях са от и до Лондон.
По данни на "Грийнпийс" аерогарата е най-използваната от частни самолети на континента през целия период от 2020 г. до 2022 г. Резултатът - ръст на въглеродните емисии с главозамайващите 683%.
На този фон, Аместердам се опитва да ограничи замърсяването от авиацията.
Останалите мерки: Работата на "Схипхол" ще се промени значително през следващите години, ако се реализират следните планове на властите:
- Забрана на среднощните полети;
- По-стриктни стандарти за самолетите, които могат да кацат на летището;
- Прекратяване на проекта за допълнителна писта;
- Инвестиране на 70 млн. евро в природата около летището;
- Ограничаване на полетите до 440 000 годишно през 2024 г. при 500 000 в настоящия момент.
Всички тези и още десетки проектомерки са резултат от допитване, проведено сред живеещите в региона. Целта е да се намали шумовото замърсяване с 16%.
В прав текст: "Единственият път напред е да станем по-тихи и по-чисти по-бързо. Мислили сме много за своя растеж и много по-малко за това как той влияе на останалите - и така е било много дълго време. Трябва да имаме устойчиво отношение към своите служители, към околната среда и към света", заяви изпълнителният директор на Royal Schiphol Group Рууд Зонтаг.
От друга страна: Авиокомпании, сред които - KLM, Delta и EasyJet, заведоха дело срещу правителството заради ограничаването на броя на полетите, което според тях нарушава европейското и международното законодателство и ще има негативен ефект върху техните клиенти, както и върху икономиката.
Магистратите принудиха нидерландските власти да следват по-стриктно процедурата по одобрение на равнище ЕС, но при успех полетите все пак ще бъдат ограничени.
"Това да бъдем единствената държава в света с таван на CO2 на национално равнище не се комбинира с международно опериращ сектор, а и с политиките на международно равнище", коментираха преди няколко седмици от KLM пред CNN.