Nintendo - компания гигант в областта на видеоигрите през последните повече от 40 години с пазарна капитализация от 45 млрд. доалра, все по-успешно диверсифицира бизнеса си в развлекателната сфера. Скорошната премиера на "Супер Марио Bros.: Филмът" е решителна стъпка по пътя, по който компанията пое преди близо десетилетие.
Новината: Новата анимация е съвместна продукция на Nintendo и Illumination - студиото, създало "Аз, проклетникът". Все още филмът не е събрал много ревюта, но обратната връзка от зрителите е повече от добра.
Актьорът Крис Прат, който озвучава Супер Марио, даде да се разбере, че ще има и още филми във вселената на най-смелия водопроводчик и неговите приятели.
Контекст: Nintendo, подобно на повечето японски компании, е много консервативна. В продължение на десетилетия тя следваше един и същи модел на работа: създаване на игри за собствените си платформи като NES, Gameboy, N64 или Wii. Всякакви отклонения най-често бяха преди всичко в експерименталната сфера.
През последните години обаче това се промени и игри на Nintendo започнаха да се появяват и за смартфони, а любимите на поколения герои от заглавията на компанията сега оживяват на големия екран.
До момента: Още от 80-те Nintendo прави опити да лицензира своите персонажи за употреба в други сфери. В началото на 90-те се появиха анимационен сериал в света на Super Mario Bros. 3, а също и игрална лента, като обаче и двете не бяха особено успешни.
През 2015 г., малко преди смъртта си, тогавашният президент на Nintendo of America Сатору Ивата заяви, че компанията трябва да е по-проактивна в разширяването на портфолиото си отвъд игрите.
Така година по-късно беше обявен филмът за Марио, а Illumination влязоха в проекта през 2018 г. Съвместната работа беше толкова задълбочена, че босът на студиото Крис Меледандри влезе в борда на Nintendo и стана единственият чужденец в него.
Източник: GettyImages
Два месеца преди премиерата на анимацията, Nintendo навлезе и в друга ниша - на развлекателните паркове с отварянето на Super Nintendo World.
Поглед към индустрията: Новата посока на Nintendo не е изненадваща, ако погледнем какво правят и другите големи гейм компании.
- От 1991 г. насам Супер Марио на Nintendo и таралежът Соник на Sega са конкуренти за любовта на малки и големи. Двата Sonic филма реализираха бокс офис от 700 млн. долара от 2020 г. до момента. И тук имаше лош опит от 90-те за преодоляване.
- Sony превърна в блокбастъри игрите Uncharted и The Last of US, който се превърна в сериал на HBO.
- Apple TV+ също кръстосват кино и игри, макар и по значително по-различен начин - с трилър за Студената война около лицензирането на съветската игра Tetris именно от Nintendo.