"БДЖ Холдинг", "БДЖ-Пътнически превози" ЕООД и "БДЖ-Товарни превози" ЕООД се сливат в Национална компания "Български държавни железници", обяви на 4 февруари транспортният министър Николай Събев, като представи и Борда на директорите на новата компания.

"Специално за железниците такова събиране е правилно, но само ако има следваща стъпка - обединение в хоризонтален холдинг с Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) и ремонтното предприятие на железниците. По модела на Германия, Франция и Австрия, новият борд на директорите може да стане по-гъвкав и да има представители на превозвачите и логистичните фирми в него", коментира в "България сутрин" по телевизия Bulgaria ON AIR проф. Симеон Ананиев от Асоциацията на предприятията в железопътния транспорт.

Той е категоричен, че не може да имаме влакове, които се движат с 200-250 км/ч, тъй като това касае нова и скъпа инфраструктура. Професорът изтъкна, че едва около 3% от пътуванията у нас се извършват с влакове, а железницата трябва да се развива около големите градски центрове.

"Няма пътническа железница в света, която да е печеливша. От нея има много вторични ползи. Благодарение на железницата се е развила цялата инфраструктура. Може да излезе, че за един пътник по някои линии плащаме 1000 лв. или повече", заяви проф. Ананиев.

Той посочи, че в София влизат 7 железопътни лъча и имаме 30 спирки, но повечето не са интегрирани в градския транспорт. Според него, трябва да броят на линиите да се разшири.

"Инфраструктурата я има, тя трябва да се интегрира. Билетите трябва да бъдат за всички видове транспорт. В България железницата не е част от градската инфраструктура и мобилността на хората. На Централна гара имаме многобройни прелези."

Относно кадрите в областта на жп транспорта, проф. Ананиев каза, че "нямаме система за обучение на кадри".

От свия страна, транспортният експерт инж. Варужан Апелян отбеляза пред Bulgaria ON AIR, че поставените цели пред БДЖ са доста сериозни и амбициозни. Едната цел е до 2023 г. да имаме държавни железници в цветущо финансово здраве. Другата е, в началото на 2024 г. да имаме участие в капиталовите пазари през акции.

Натрупаните загуби в БДЖ за последните 20 години са 421 млн. лева. По думите на инж. Апелян, въпреки тези загуби, железниците са ни необходими, за да постигнем целите на "зелената сделка" и да намалим ефекта на климатичните промени.

"Когато предложим на пътниците достатъчно добра услуга, която да ги "свали" от техните автомобили, влаковете ще се напълнят", коментира още инж. Апелян.

Трите дружества на БДЖ се сливат в една компания

Трите дружества на БДЖ се сливат в една компания

Повече няма да се продават активи на БДЖ, както е правено досега, заяви министърът на транспорта

"Загубите на БДЖ за 2021 г. са в рамките на 41 милиона лева", каза вчера министърът на транспорта Николай Събев в "Тази неделя" по бТВ.

Той коментира, че цената на пътническия билет за влак може да се вдигне, само ако БДЖ предложи по-добро качество на услугата.

"Трябва да има интернет, трябва да са чисти вагоните, трябва да се спазва разписанието. Това е моментът, в който можем да продаваме и комбиниран билет", каза още Събев.

"Новото ръководство на БДЖ има конкретна задача - след месец и половина преглед, основната задача на това ръководство е заедно с нас да видим кой е моделът, който искаме да следваме и да видим каква е картата, с която да постигнем този модел", заяви министърът.

Той подчерта, че е възможно да се намалят разходите на БДЖ с 30% още през тази година.

Относно планираните полети по направление София - Скопие, министър Събев коментира, че все още не са готови разчетите за разходите, като не е ясно и колко ще струват. Първият демонстрационен полет ще се осъществи на 11 февруари.