За да се модернизират и да излязат на печалба, трите дружества на БДЖ ще се слеят в Национална компания "Български държавни железници", обяви министърът на транспорта Николай Събев тази сутрин.
По думите му, "в момента има следната структура: БДЖ холдинг, който управлява БДЖ "Товарни превози" и БДЖ "Пътнически превози". Това са три предприятия с три отделни администрации и пълен екипаж. Вливат се трите в едно, махат се тези, които не могат да работят и да функционират както трябва като администрации и започваме да вдигаме производителността и да управляваме разходите на това предприятие. Пътната карта трябва да е готова до 18 февруари, вливане на компаниите в едно е най-добрият вариант".
Разликата между малкият брой превозени товари от БДЖ и направените разходи за това се е погасявала с продажба на активите на железницата. "Това повече няма да се случва - повече няма да се продават активите на БДЖ", заяви министърът на транспорта Николай Събев на пресконференция в Министерството на транспорта.
Той посочи, че всяка година от 2002 г. до момента БДЖ е на загуба. "Започваме реформата в БДЖ с натрупани загуби от общо 421 млн. лв.", каза министърът. Той обясни, че приходите на железниците трябва да нарастват чрез увеличаване на пазарния дял и разходите трябва да се управляват много по-ефективно. Според Събев, още през първите шест месеца от началото на реформата, ще се види много ясна тенденция на намаляване на разходите и увеличаване на приходите.
Министърът заяви, че още през 2022 г. железницата трябва да влезе на пазара на товарните превози "сериозно". До края на 2023 г. ще има "финансово здравословно състояние на БДЖ", каза Събев. Той се ангажира с разработването на пътна карта за поетапно реализиране на новата структурата на БДЖ, както и с подготвянето на петгодишни програми за устойчиво развитие и модернизация на БДЖ.
Йордан Мирчев, член на Съвета на директорите на Национална компания "БДЖ", чиято нова структура беше представена днес, информира, че годишният оборот на БДЖ "Товарни превози" в момента е между 6 и 7 млн. тона годишно, но за сметка на огромни разходи. Целта е да се стигне 10 млн. тона, посочи той. По думите му, в момента БДЖ се намира "на дъното" във финансово и в технологично отношение. "През последните 10-12 години управлението на БДЖ се е свеждало до "изтичане" на най-добрите специалисти от БДЖ в частни компании, някои от тях демонстративно изгонени, в продажба на локомотиви и на товарни вагони", каза Мирчев. Той посочи, че в настоящия момент БДЖ е силно зависима на пазара на транспортните услуги.
Основен аспект в реформата на БДЖ ще бъде увеличаване на пазарния дял на железницата, каквото условие е поставила и ЕК пред страната ни, посочи Мирчев. Той информира, че за държавите от ЕС, средно пазарният дял на железопътните превози е около 16-18%, а у нас той е четири пъти по-нисък.