Първите три локомотива "Смартрон" по договора на БДЖ с компанията "Сименс Трон" са доставени и готови за експлоатация, съобщат от "БДЖ-Пътнически превози". Общо по този договор се очакват десет електрически локомотива. Останалите седем трябва да пристигнат у нас до края на годината.
"Те ще бъдат кръстени на изявени български възрожденци, допринесли за изграждането и развитието на железопътния транспорт в страната. Първите три ще носят имената на Никола Корчев, Тодор Каблешков и Петко Николов, който е първият главен директор на железниците и пристанищата у нас", обявиха от БДЖ.
По кои линии ще се движат новите машини
Новите локомотиви ще обслужват приоритетно дълги маршрути, като линиите София - Видин и София - Бургас. Инициативата на държавните железници следва примера на първите петнадесет локомотива от същата серия, които вече са в експлоатация. Впрочем, те също носят имената на български владетели.
В технологично отношение също има подобрения. Върху всяка една от новите машини ще бъде изобразен единен QR код, който ще препраща към специална секция на официалния сайт на БДЖ. Там пък пътниците ще могат да се запознаят с живота и делото на всяка една от личностите, чиито имена носят локомотивите, както и с техния принос към железниците в България.
Належаща нужда от повече модерни и по-бързи влакове
Ситуацията с държавните влакове у нас от години изглежда най-зле при пътническия превоз. Именно там са и големите надежди на хората за предстояща промяна. Задаващата се частна конкуренция и закупуването на по-модерни и по-бързи влакове засилват допълнително очакванията.
Когато превозът с пътнически влакове действа на пазарен принцип, а не с държавна субсидия, тогава нещата ще се променят, смята председател на Синдиката на железничарите към КНСБ Петър Бунев.
"В България това ще стане, когато по линията София, Пловдив, Бургас влакът пътува със 160 км/ч."
Според експерта частните превози не гарантират задължително по-добра услуга, но пък може да доведат до по-бърза положителна промяна на държавните. Данните показват, че годишно с железопътен транспорт в България се превозват над 30 милиона пътници. Обслужват се 678 гари в населени места на територията на цялата страна с над 500 влака ежедневно.