Вицепремиерът и транспортен министър Гроздан Караджов ще подпише договор за доставката на 35 едноетажни нулевоемисионни електрически мотрисни влака, реши правителството днес. Доставчик ще е френската Alstom, а процедурата отива към своя финал след цял куп обрати.

Сюжетът започна още преди две години. При това - с фалстарт след жалба на Skoda за дискриминационни условия.

От втория път: Полската PESA ще достави 35 мотриси у нас след отказ на Stalder

Жп обрат: Позната у нас фирма ще достави десетки нови влакове

Stalder поиска и прекратяване на договора за доставка на 7 двуетажни влака

След това беше избрана офертата на полското подразделение на швейцарската Stadler, но компанията се отказа. Беше решено да се работи с друга от същата държава - класираната на второ място Pesa (производител на най-новите трамваи на столичния електротранспорт). Стигна се обаче до жалба от консорциума "Булему", в който влизат Alstom Transport S.A. (Румъния), Alstom Ferroviaria SpA (Италия) и "РВП Инвест" ЕООД (свързвана в медийни публикации с Васил Божков).

Именно последните бяха избрани през март да доставят новите високоскоростни нискоемисионни влакове.

В един момент изглеждаше, че цялата процедура може да пропадне, тъй като финансирането за новия подвижен състав трябваше да дойде по Плана за възстановяване и устойчивост, а проектите по него трябва да бъдат реализирани до лятото на следващата година. Това е твърде малко време за изпълнението на такава голяма поръчка.

България няма да получи 35 нови високоскоростни влака за над 600 милиона лева. Поне засега

България няма да получи 35 нови високоскоростни влака за над 600 милиона лева. Поне засега

Какви са причините за блокираната сделка?

Затова сега "с цел максимално усвояване на средства от НПВУ и минимизиране на разходите от държавния бюджет" само 12 от влаковете ще бъдат купени с пари по плана (363 314 981 лева), а останалите 23 (на стойност 696 400 000 лева) ще бъдат включени в Социалния план за климата на Република България съгласно Регламент (ЕС) 2023/955.

Транспортното министерство получава и 278,6 млн. лева безлихвен заем, с който да покрие авансово плащане по договора.