Вицепремиерът и транспортен министър Гроздан Караджов ще подпише договор за доставката на 35 едноетажни нулевоемисионни електрически мотрисни влака, реши правителството днес. Доставчик ще е френската Alstom, а процедурата отива към своя финал след цял куп обрати.
Сюжетът започна още преди две години. При това - с фалстарт след жалба на Skoda за дискриминационни условия.
След това беше избрана офертата на полското подразделение на швейцарската Stadler, но компанията се отказа. Беше решено да се работи с друга от същата държава - класираната на второ място Pesa (производител на най-новите трамваи на столичния електротранспорт). Стигна се обаче до жалба от консорциума "Булему", в който влизат Alstom Transport S.A. (Румъния), Alstom Ferroviaria SpA (Италия) и "РВП Инвест" ЕООД (свързвана в медийни публикации с Васил Божков).
Именно последните бяха избрани през март да доставят новите високоскоростни нискоемисионни влакове.
В един момент изглеждаше, че цялата процедура може да пропадне, тъй като финансирането за новия подвижен състав трябваше да дойде по Плана за възстановяване и устойчивост, а проектите по него трябва да бъдат реализирани до лятото на следващата година. Това е твърде малко време за изпълнението на такава голяма поръчка.
Затова сега "с цел максимално усвояване на средства от НПВУ и минимизиране на разходите от държавния бюджет" само 12 от влаковете ще бъдат купени с пари по плана (363 314 981 лева), а останалите 23 (на стойност 696 400 000 лева) ще бъдат включени в Социалния план за климата на Република България съгласно Регламент (ЕС) 2023/955.
Транспортното министерство получава и 278,6 млн. лева безлихвен заем, с който да покрие авансово плащане по договора.