Въпреки големите очаквания България няма да получи 35-те нови високоскоростни влака, развиващи 160 км/ч. До отмяната на поръчката се стигна, след като Върховният административен съд отмени решението на Комисията за защита на конкуренцията от 1 август тази година във връзка с процедурата за определяне на изпълнител за доставка на електрическите мотриси. Новината беше потвърдена пред Money.bg от пресцентъра на ВАС.

Сделката беше за доставка на 35 мотриси за БДЖ за над 640 милиона лева с пари по Плана за възстановяване и устойчивост.

Променя ли се БДЖ?  Държавното дружество закупува още 5 влака Skoda, развиващи 160 км/ч

Променя ли се БДЖ? Държавното дружество закупува още влакове, развиващи 160 км/ч

Модерните влакове се движат по релсите на няколко европейски държави

Какви са сегашните мотиви на съда? ВАС приема, че решението на КЗК за поръчката на новите електрически влакове е необосновано и неправилно, като постановява връщане на процедурата за ново разглеждане от последното законосъобразно действие.

Снимка 650422

Източник: Пресцентър на МТС

Според съда трябва да се направи преценка дали предложенията на класираните участници отговарят на техническите изисквания и дали сроковете за доставка са реалистични и съобразени с условията на поръчката.

Процедурата беше обявена през април 2024 година и включваше доставка на влаковете с капацитет от минимум 200 седящи места, тяхната поддръжка за срок от 15 години и обучение на персонал. Делото бе образувано по жалба на Консорциум "Булему", който оспори решението на възложителя за класиране на участниците.

В състава на консорциум "Булему" влизат АЛСТОМ Транспорт С.А (Румъния), АЛСТОМ Феровиария С.п.А. (Италия) и РВП Инвест ЕООД (България).

Пред КЗК от "Булему" твърдят, че двете класирани на първо място компании няма как да произведат изискваните спецификации влакове в посочения срок, защото не произвеждат точно такъв тип возило. Проблемът е в посоченото техническо изискване всеки влак да има зони за качване и слизане на пътници с двустранно разположени врати, които от всяка страна да бъдат минимум 1,5 пъти повече от броя вагони във влака, припомня "Сега".

И двете компании не произвеждат такъв тип влакове и за да изпълнят поръчката, трябва първо да получат разрешение за такъв подвид мотриса. Това отнема много време и на практика става невъзможна последващата доставка в рамките на посочените срокове, твърдят от дружеството.

БДЖ остава монополист при превоза на пътници още една година - какви са причините

БДЖ остава монополист при превоза на пътници още една година - какви са причините

България беше поела ангажимент пред Брюксел от 1 януари 2025 г. с монопола да се приключи