2030 г., изглежда, ще е интересна година, поне по отношение на парниковите емисии глобално. Дотогава трябва Европейският съюз трябва да е понижил парниковите си емисии с "поне" 55% спрямо нивата от 1990 г., Google трябва да се захранва напълно без изкопаеми горива, а сега и Uber обеща, че ще има "нетни нулеви емисии", като флотилията им ще премине на електромобили.

От компанията искат да инвестират 800 млн. долара за тази цел, а в следващите две десетилетия те ще се стремят да постигнат пълна неутралност. Същевременно шофьорите им ще поучават по 1,5 долара повече на курс, ако карат електромобили.

Така Uber се опитва да догони конкурента си Lyft, който също обеща електромобилизация на флотилията си още на 20 юни тази година. Компанията оперира със същия времеви хоризонт за предоставяне на изцяло електрическа услуга - 2030 г.

Uber купува приложението за доставка на храна Postmates в сделка за $2,65 милиарда

Uber купува приложението за доставка на храна Postmates в сделка за $2,65 милиарда

По-рано компанията имаше намерение за придобиване на Grubhub, но се оттегли

Както при вси тези зелени програми обаче обещанията и добрите пожелания имат ограничител - реалността. Да, водачите на Uber може да бъдат стимулирани с малко по-високи приходи, ако се прехвърлят на електромобил, но цената на изцяло електрическите возила обикновено е значително по-висока от тази на тези с ДВГ, дори и ако се махнат правителствените стимули за закупуването им.

В момента в ущърб на преминаването към електромобил е и фактът, че цените на горивата са доста ниски. Същевременно текучеството на водачите, работещи за Uber и Lyft в момента е много голямо - когато те "теглят чертата" и сравнят доходите си с данъците, амортизация и ремонтите на автомобилите, които стават неизбежни при твърде много изминати километри, голяма част от тях напускат твърде бързо, припомня Йон Лесаж за Oilprice.

Но самия превоз има елемент на дестимулиране за потребителите, тъй като ако те искат да се возят в "екологично чисто" превозно средство, ще трябва да платят долар над сметката си, която биха заплатили за превоз в конвенционална кола. Останалите 50 цента за възнаграждението на водача ще бъдат давани от Uber.

Колко ще струва на Uber и Lyft, ако шофьорите се считаха за техни служители

Колко ще струва на Uber и Lyft, ако шофьорите се считаха за техни служители

Компаниите имат изгода да ги водят като независими изпълнители

Лакмус тестът за стратегията на Uber - Uber Green, вече се провежда в 15 грана на САЩ и Канада, като там важат въпросните ценови условия. Той със сигурност ще се следи внимателно от акционерите на двете компании, за да стане ясно дали те ще могат да изпълнят обещанията си за по-зелено бъдеще.

Но ако това не се случи, няма за пръв път прогноза на някоя от тях да се окаже погрешна. В миналото двата конкурента смятаха, че дейността им ще доведе до премахването на достатъчно коли по пътищата, така че въздухът в градовете да се подобри.

Във всеки случай, даже и първите опити на Uber и Lyft да се увенчаят с успех, пред компаниите има много пречки, преди те да станат "чисти". Следващото десетилетие ще покаже дали те ще успеят наистина да саботират дейността им.