Технологичната компания от Силициевата долина с български корени Leanplum ще бъде придобита от глобалния лидер в областта на облачните маркетингови решения за ангажираност на клиенти CleverTap. Новото име на компанията ще е съчетание от настоящите им имена. Очаква се сделката да бъде финализирана през второто тримесечие на годината. За да ни разкаже повече за сделката и ефекта от нея се обърнахме към Момчил Кюркчиев, съосновател и главен продуктов директор на Leanplum.
- Г-н Кюркчиев, как се стигна до решението ви след 10 години на пазара да се обедините с друга компания и то конкурент?
Това, че CleverTap са ни конкурент е интересно и дори е малко неочаквано. Буквално до преди няколко месеца бяхме основни конкуренти. По време на първата ни среща започнахме да осъзнаваме, че има доста интересни места, които не се припокриват, т.е. по-скоро се допълваме, отколкото да се конкурираме. Например, чисто географски погледнато основните техни пазари са Индия, Югоизточна Азия, Латинска Америка и Близкия Изток. Това са пазари, които исторически са много силни в мобилните технологии. Там за много потребители смартфонът им е единственият компютър, който притежават, а това дава възможности за иновация.
Нашите основни пазари пък са САЩ и Европа. И се оказа, че имаме много малко припокритие.
От тази гледна точка беше интересно, какво би се случило, ако всъщност обединим двете компании. Ако ние се бяхме опитали да проникнем на техните пазари това щеше да е изключително трудно и същото е вярно и в техния случай. Тогава се запитахме, дали ако обединим двете компании комбинацията няма да е по-голяма, от колкото, ако са по отделно. Вярвам, че това е така.
- В кои територии се припокривате?
Имаме офис в Азия, който всъщност е най-малкият ни офис, а на тях там им е най-голямата сила.
- А по отношение на продуктите?
Имаме доста допълнения и около вертикалите, в които се представяме. Например, Leanplum исторически винаги е бил много силен в мобилните игри, които са най-големия дял от пазара за мобилни приложения в световен мащаб. Според мен това е мястото, в което CleverTap по принцип не са "играли" до момента. Те са фокусирани изключително много върху финансови приложения. Всички видове разплащателни приложения, онлайн медия стрийминг, електронна търговия. Докато нашите основни направления са били игри, мобилни игри, приложения тип обучения, електронна търговия, доставка на храна.
- В България финансовите дигитални услуги хем навлизат, хем за голяма част от хората остават непознати. Смятате ли, че с навлизането на CleverTap в България тази ситуация ще се промени?
В световен мащаб това, което се случи по време на пандемията е, че доста дигитални технологии всъщност напреднаха с години напред за много малко време. Много хора се върнаха в къщите си или не можеха да излизат и какво правиха - ползваха телефоните си - играеха игри, учеха нови езици, гледаха телевизия онлайн, т.е. чисто технологично, особено пазарът в Европа и Америка може би е напреднал 5-6 години напред за 1-2 години.
Това ни помага на нас, защото от една страна, когато имаш нов наплив от потребители в мобилното си приложение естествено след това трябва да успееш да ги запазиш, да ги ангажираш те да продължат да те ползват, а не когато свърши пандемията - да спрат. Това прави нашия софтуер - персонализирано и индивидуално тези приложения изграждат някакви по-смислени взаимоотношения с крайните потребители. Също така тази вълна на използване на нови технологии ни помага, защото това означава, че нашият пазар се е увеличил значително.
- А кои са вашите клиенти?
- В България не мисля, че имаме клиенти, но работим с компании, които оперират на българския пазар, например с Тakeаway. В Европа - с Tesco, която е най-голямата верига магазини в Англия. В Америка работим с един от лидерите за продаване на пица - Papa Johns.
- В момента в офиса на Leanplum в София работят 65 души, след като се обедините с CleverTap планирате ли да наемете още хора?
Източник: Leanplum
Офисът на Leanplum в София
- Целият ни инженерен отдел е базиран в София. Това означава, че продукта на Leanplum, който се продава по целия свят се прави тук - в България. При CleverTap продуктът се прави основно в Мумбай, но пък на тях много им харесва София като локация и достъп до талант, който сме изградили и като бранд, който сме установили в IT средата в София и искат всъщност София да се превърне във втори основен инженерен хъб. Комбинацията от двете компании всъщност ще има два хъба - в Мумбай и в София. За тази година искаме да увеличим офиса в София с 20%.
- Около 20% от кадрите на Leanplum са българи, върнали се от чужбина, нали така?
Това мен много ме радва, защото даваме възможност на хора, които са се върнали и се надявам дори заради малка частица поне да са се върнали, защото са намерили добро място за работа, което да е на световно ниво, а в същото време да е базирано в България.