Самолетът Ан-2 е разработен през 1947 г. в СССР. Производството му продължава до 1971 г., като са построени общо около 18 хил. самолета. Сега в Руската федерация има около 1200 Ан-2, които работят все още с бутален деветцилиндров двигател АШ-62ИР, разработен през 1938 г. в конструкторското бюро "А. Д. Швецов" на базата на американския Wright R-1820 от 1931 година. Основните модификации на този многофункционален самолет през тези 77 години досега, описва "Комерсант".
През 60-те години на ХХ век, поради постепенното остаряване на конструкцията на самолета, започват да се появяват идеи за подновяване на двигателя - замяна на буталния двигател с по-модерен, турбовитлов двигател. Цената на един самолет по онова време е 65 хил. рубли.
През 1967 г. е представен проектът на самолет Ан-3 с турбовитлов двигател ТВД-10А, разработен от Омскоко конструкторско бюро "В. А. Глушенков". Поради съкращенията там, работата по двигателя е спряна и е възобновена едва през 1978 г. Към 1991 г. изпитанията на Ан-3 с новия вариант на двигателя ТВД-20 са завършени, но серийното производство не започва поради разпадането на СССР.

Източник: EPA/БГНЕС
В края на 90-те години проектът е възобновен. След сертификационните изпитания, Омското предприятие "Полет" започва да преработва Ан-2 в Ан-3Т, като увеличава мощността на двигателя от 1000 на 1325 к.с., дължината на фюзелажа от 12,7 на 14 м и полезния товар от 1,3 на 1,8 хил. кг. Поради високата цена на модернизацията обаче (от 7,5 млн. до 12 млн. рубли), производството на Ан-3Т е спряно през 2009 г. За десет години са построени общо едва 25 самолета.
През 2010 г. отново започва работата по модернизацията на Ан-2, вече по нареждане на Министерството на промишлеността и търговията. За производството на модернизираната версия, наречена ТВС-2МС, в Новосибирск през 2011 г. е създаден заводът "Русавиапром".
От 2011 г. досега са произведени 25 броя ТВС-2МС. Средната стойност на самолета е около 200 млн. рубли. През 2022 г. Министерството на промишлеността и търговията обаче отказва да отпусне 9 млрд. рубли на "Русавиапром" за реновиране на двигателя, като се позовава на липсата на сертификат за ТВС-2МС.
ddoko-doko
на 01.03.2025 в 13:53:13 #1Цветкова, написаното ми хареса, но си пропуснала да напишеш един факт за "Кака Ана" - единственият самолет в света, който може да лети... назад.