Mediterranean Shipping Company (MSC) детронира Maersk като най-голямата корабна линия в света според капацитета на контейнерите. Това гласят данни на компанията за анализи на корабоплаването Alphaliner. Разместването в класацията слага край на 25-годишното царуване на Maersk като безспорен шампион в превозването на товари, пише Quartz.
Според изчисления на Alphaliner компанията MSC вече притежава или наема достатъчно кораби с капацитет да превозва 4 284 728 контейнера: това надминава общия капацитет на Maersk от 4 282 840 контейнера. Един 6-метров транспортен контейнер например може да събере 400 телевизора с плосък екран, или 48 000 банана.
Според Саймън Сундбьол, който е основател на платформата eeSeea за Maersk (и Дания) е било гордост да се нарича най-голямата компания за превоз на контейнери в света в продължение на толкова много години.
Напоследъл Maersk реши да измести фокуса си от корабоплаването към по-печелившите бизнес линии като въздушен превоз на товари, транспортиране с камиони, складиране, експлоатация на пристанищни терминали и продажба на логистичен софтуер. Компанията иска да е всяка на стъпка от веригата за доставки.
Още през март Maersk обяви официално, че "компанията е взела стратегическо решение да промени курса и да се ориентира около технологиите от следващо поколение", заяви тогава в съобщения.
В същото време обаче MSC удвои стратегията си за запълване на флот от големи кораби за доставка, които могат да доставят товари на възможно най-ниска цена. "MSC инвестира значително в нови и много ефективни големи плавателни съдове", съобщиха от компанията.
Главният изпълнителен директор Сорен Тофт, който всъщност е работил преди това в Maersk, заяви, че растежът, рентабилността и клиентите на компанията са "това, което ни движи и това, което ще продължи да ни води напред".
MSC изпревари Maersk по един ключов показател: броят на контейнерите, които може да превозва на корабите, които притежава. Това е най-важното, когато става въпрос за размера на корабната линия и означава, че MSC може да транспортира повече товари от Maersk.
Все пак домининацията на MSC не е ясна. От една страна, Maersk все още притежава повече кораби, в сравнение с MSC. От друга страна MSC компенсира разликата като временно наема товарни кораби от други линии. Компанията поръчва и нови кораби.
Стратегията на MSC е да закупува възможно най-големите налични товарни кораби, защото работата с тях е по-ефективно в сравнение с по-малките кораби. Въпреки, че разходите за експлоатация на големите кораби са по-високи, те могат да превозват много повече товари, така че ако са натоварени докрай, маршрутите ще бъдат по-изгодни от маршрутите на по-малките кораби.
Новото място на MSC на върха в класацията отразява огромните инвестиции, които най-големите корабни компании в света правят благодарение на страхотните печалби, които са регистрирали по време на пандемията.
Основателят на eeSea смята, че MSC все пак може да реши да последва стъпките на Maersk. Компанията може да промени стратегията си съвсем скоро. "MSC ще следи Maersk и ще прецени дали трябва да задвижи бизнеса в същата посока", пише той.