На 14 септември телекомуникационната компания A1 обяви, че е придобила права за излъчване на испанското футболно първенство "La Liga" за период от три години. До сега те се държаха от канала ТВ+, който е собственост на конкурентния оператор Bulsatcom.
Срещите от испанското първенство ще се излъчват вече по каналите Max Sport, които са част от портфолиото на A1. Това е поредната придобивка на спортни права на телекома след като той стартира със собствени платени канали в началото на 2017 година, а преди около месец придоби и правата върху част от срещите от "Шампионска лига", където ги дели с bTV Media Group.
През август "Капитал" писа за влошаване на финансовото състояние на Bulsatcom, което не се дължи пряко на бизнеса с разпространение на сателитна телевизия, а в желанието за експанзия, най-вече свързани с изстрелването на собствен сателит, както и със стартирането на мобилен оператор. И двата проекта изискват изключително големи капиталови вложения. Според "Капитал", Bulsatcom има необслужван заем от 80 милиона евро, който е свързан с изстрелването на сателита BulgariaSat-1, сметките на дружеството са запорирани от НАП, а редица телевизии водят дела за неплатени такси за разпространение.
Битката на спортните канали
Основният бизнес на оператора е по-скоро стабилен откъм приходи и брой клиенти. Въпреки това, публична тайна е, че част от клиентите на Bulsatcom през годините избираха оператора заради ексклузивното спортно съдържание, което се излъчваше по телевизионния канал TV+. Самият телевизионен канал не бе наличен в основните конкуренти от A1 и Vivacom.
В подобна пазарна ситуация в момента е A1 чрез своите три спортни канала. Агресивното пазарно поведение и изкупуване на спортни права дават конкуренто предимство на оператора. Каналите Max Sport 1, Max Sport 2 и Edge Sport не са налични както при най-големите конкуренти Bulsatcom и Vivacom, така и при други оператори като Net1. Все пак следва да се отбележи, че трите спортни канала се предлагат от някои други оператори, например русенския NetWorx.
Дали загубата на правата върху испанското футболно първенство ще доведе до отлив на клиенти при Bulsatcom предстои да видим, но със сигурност концентрацията на все повече и повече комбинирани услуги в основните мобилни оператори не помага на българския телеком и неговото развитие.
По-рано през годината две сделки, свързани с чешката PPF, дадоха възможност да се създаде подобен синергиен ефект между конкурента на А1 - Telenor и NovaTV. И докато сделката за Telenor бе одобрена, то тази за NovaTV бе спряна поне за момента от страна на КЗК.
Глобална тенденция, която се пренася и в България
Очевидна е обаче тенденцията от големите пазари като САЩ, където телекомите агресивно навлизат в различни сегменти на медийното съдържание. Verizon през годините закупи два от гигантите в интернет - AOL и Yahoo, за да създаде медийното подразделение Oath. Най-големият оператор в страната AT&T се опитва да придобие Time Warner, въпреки яростната съпротива на администрацията на Доналд Тръмп. Самият Time Warner е собственик както на HBO, така и чрез CME на bTV Media Group. Подобна тендеция се забелязва и на българския пазар.
В България към днешна дата, извън безплатните ефирни канали, както и телевизионните канали, които влизат в стандартните пакети на телекомуникационните оператори, налице са и два други основни източника на приходи:
- Платени канали - DiemaXtra (Nova TV), HBO (Time Warner) и спортните канали на A1.
- Video On Demand (VOD) & Online Live Stream - HBO Go (Time Warner), Voyo (bTV Media Group / Time Warner), Gong Play (Nova TV), Netflix
В случай, че двете сделки - за Nova TV в България и за Time Warner в САЩ в крайна сметка се реализират, дефакто двете най-големи телевизии в България, както и почти всички основни платени канали и VOD услуги ще бъдат собственост на телекомуникационни компании или ще бъдат тясно асоциирани с такива (в случая с Nova TV и Telenor).
При толкова консолидиран пазар, оцеляването на сравнително малки местни играчи като Bulsatcom би било истинско предизвикателство.
Meteor
на 18.09.2018 в 15:49:55 #6По-добре ползвайте официалния форум - forum.bulsat.com. Там информацията е актуална за разлика от сайта, който не е обновяван от доста време. И каналите на А1 се гледат на сателитните и Fusion приемници на цена от 4лв./месец, без изискване за срочен абонамент.
sokola13
на 18.09.2018 в 09:53:22 #5Явно там наистина не е оповестено, но това не ви пречи да проверите самите канали. Едва ли нямате колеги, които ползват Булсатком. А и нали журналистите проверяват информацията си не само от един източник, преди да публикуват статия!!!
moderator
на 17.09.2018 в 16:05:28 #4Проверили сме. В нито един план в сайта на Bulsatcom не фигурират спортните канали на A1. Фигурират тези на Диема. Ако ги предлагат въпреки това, явно е нещо ново и не са си обновили предлаганите пакети.
sokola13
на 17.09.2018 в 11:30:50 #3Странно е защо автора пише подобна статия без да се е запознал с каналите на Булсатком, в които фигурират спортните канали на А1, Макс спорт 1 и 2. Проверявайте си нещата преди да пишете статии.
niki-tonev
на 17.09.2018 в 00:06:11 #2...бУлшинството...човече ти сериозно ли??? Кога, как и къде си учил български правопис, че и си решил да проявиш мнение!
hakkri-spor
на 16.09.2018 в 16:39:54 #1"....Дaли зaгyбaтa нa пpaвaтa въpxy иcпaнcĸoтo фyтбoлнo пъpвeнcтвo щe дoвeдe дo oтлив нa ĸлиeнти пpи Вulѕаtсоm пpeдcтoи дa видим...". Май тази статия е писана от човек, който се интересува единствено от футбол. На повечето клиенти на А1 или на Булсатком им е през оная работа кой мач по коя телевизия го дават. Защо си мислите, че булшинството хора се интересуват от футбол... че и от ИСПАНСКОТО ФУТБОЛНО ПЪРВЕНСТВО, не знам. Но леко се излагате с тази статия