Застрахователните премии за военен риск за доставки до Израел станаха до три пъти по-високи отколкото бяха само преди седмица, заради войната между Израел и Иран, съобщиха източници от сектора, пише Reuters.

Цената на седемдневно търговско пътуване по вода до израелски пристанища, се оценява между 0,7% и 1% от стойността на кораба, в сравнение с около 0,2% преди седмица, съобщават източниците.

Все пак премиите за военен риск за Израел все още са под пика от над 2% през ноември 2023 г., до който се стигна след атаката на Хамас срещу Израел, при която бяха убити 1200 души и беше предизвикана израелската инвазия в Газа.

Отделните застрахователи сега ще определят риска и лихвите по различен начин, но това ще добави десетки хиляди долари допълнителни дневни разходи за всяко търговско пътуване.

Израел разчита на морски пътища за голяма част от вноса си, който се доставя до пристанища, включително средиземноморските пристанища: Ашдод - което е близо до Газа на юг и Хайфа на север, както и пристанището Ейлат на Червено море.

Първи икономически последици от войната в Близкия Изток: Египет навлезе в енергийна криза

Първи икономически последици от войната в Близкия Изток: Египет навлезе в енергийна криза

Какви са ходовете на страната след внезапното спиране на основната част от доставките на газ от Израел

Израелската компания Bazan Group затвори петролната си рафинерия в Хайфа, най-голямата в страната, на 16 юни, след като електроцентралата ѝ беше повредена при военна атака от Иран.

Близо 30 кораба, много от които товарни кораби, са били закотвени около залива на Хайфа, според данните за проследяване на кораби на MarineTraffic от вчера.

Всички пристанищни терминали в Хайфа към момента работят нормално, съобщи израелски източник, свързан с пристанищния сектор на Хайфа.

Много корабни компании вече са предпазливи относно плаванията до Израел поради по-високия рисков профил.

Подкрепяните от Иран хути в Йемен пък казаха, че ще атакуват всички кораби, свързани с Израел, въпреки постигането на прекратяване на огъня срещу кораби в Червено море, свързани със САЩ и Великобритания.