Руските власти се договориха за сделка за продажба на руските активи на германския автомобилен производител Volkswagen на структурата на дилърския холдинг Avilon на цена до 125 милиона евро. Това съобщи пред Интерфакс източник, запознат със съответното решение на съобщи подкомисията на правителствената комисия за контрол на чуждестранните инвестиции.
Avilon получи разрешение да придобие 100% дял в руското представителство на VW (Volkswagen Group Rus LLC, FGR), както и Volkswagen Components and Services LLC, Scania Leasing LLC, Scania Finance LLC и напълно контролирани от него OOO "Scania Застраховка", каза източникът на агенцията.
По думите му решението е от 17 април. Така в деня на одобрението на сделката цената й беше почти 11,3 милиарда рубли, а по текущия обменен курс надхвърля 10,5 милиарда рубли.
Ако Avilon трябва да закупи валута на вътрешния пазар, за да завърши транзакцията, сумата на закупуването му ще бъде ограничена до лимит от 50 милиона евро на ден, добави източникът, цитирайки решението на регулатора.
Медиите отдавна наричат Avilon основният претендент за неработещите руски активи на VW , включително автомобилния завод в Калуга. През април вицепремиерът Денис Мантуров също говори за това, че сделката е във висока степен на готовност.
Самите страни по сделката не дадоха официални коментари за нейната подготовка. Volkswagen, коментирайки през март ситуацията около съдебния спор с ГАЗ, само потвърди, че "е в процес на кандидатстване за одобрение от руските държавни органи за продажбата на своя дял във FGR, включително завода в Калуга с повече над 4 хиляди служители, на надежден руски инвеститор."
Заводът на Volkswagen в Калуга, има производствен капацитет от 225 000 автомобила годишно. До пролетта на 2022 г. компанията произвеждаше там моделите Volkswagen Polo, Volkswagen Tiguan и Skoda Rapid. В Калуга работи и завод за бензинови двигатели с капацитет от 150 000 единици годишно.
До март 2022 г. VW също извършваше договорно сглобяване на модели Skoda (Octavia, Karoq, Kodiaq) и Volkswagen Taos на площадката на автомобилния завод в гр. Горки. Споразумението за сглобяване на договора беше прекратено от страните през август 2022 г.: VW плати на руския партньор 4 милиарда рубли, ГАЗ обяви намерението си да "осигури алтернативно натоварване" на свободните мощности, припомня Интерфакс.
През пролетта на 2023 г. руската компания се опита да оспори прекратяването на споразумението и да изиска VW да компенсира понесените загуби. Компанията заведе две големи дела срещу VW в руски съд: в средата на март - с размер на исковете от 15,6 милиарда рубли, в началото на април - вече за 28,4 милиарда рубли. В първото изявление ГАЗ иска възстановяване на щетите, които според предприятието са му причинени във връзка с прекратяването на споразумението с VW за договорен монтаж. Значителна част от исковете по второто дело са обезщетения за пропуснати ползи.
За да обезпечи исковете си, ГАЗ осигури запор на имуществото на VW в Русия - завод в Калужка област и оборудване, дялове в руски дъщерни дружества и контролирани компании. По-късно обаче тези ограничения бяха отменени със съдебни решения. ГАЗ не убеди съда, че премахването на привременните мерки би направило невъзможно възстановяването на причинените му щети, ако съдебното решение беше взето в негова полза.