Новите американски изтребители F-35 се превръщат в "ябълката на раздора" в отношенията между САЩ и Турция. Анкара е един от основните участници в програмата за разработката на моделите самолети и е поръчала 100 бройки от тях. Но никак не е сигурно, че ще ги получи, тъй като се споразумя с Москва да купи руски ракетни системи за противовъздушна отбрана C-400.

През август Конгресът прие законодателство, което би могло да блокира продажбата на американските изтребители на турците. Депутатите в САЩ са разтревожени, че поради близостта на Турция с Русия, технологията на модерния изтребител ще попадне в руски ръце.

"Ще предадем тази технология на Кремъл, ако предоставим на Турция тези самолети", предупреди сенаторът от Ню Хемпшир Джийни Шахийн. Тя отбеляза, че системата С-400 е предназначена да сваля самолети като F-35, предаде CNBC.

Потенциалната забрана обаче създава проблеми както на Вашингтон, така и на властите в Анкара.

Турция е световен лидер в авиокосмическата индустрия, а 10 турски компании ще произведат части за F-35 за около 12 млрд. долара, включително ключови компоненти като централния фюзелаж и част от системите, гарантиращи успешното приземяване на изтребителите. За някои елементи, като дисплея на пилотската кабина, Турция е единственият източник в света, пише Bloomberg.

Турски компании правят ключови компоненти за изтребителите F-35

Източник: Bloomberg

Турски компании правят ключови компоненти за изтребителите F-35

Заедно с Northrop Grumman, държавната компания Turkish Aerospace Industries произвежда и сглобява централния фюзелаж, механизма, освобождаващ бомбите, както и пилоните под крилото, използвани за окачване на бойно оборудване.

Производителят на системи за противовъздушна отбрана Ayesas е единственият доставчик на два основни компонента на F-35 - ракетен дистанционен интерфейс и панорамен дисплей на пилотската кабина.

Kale Aerospace произвежда важни части от корпуса, както и задното окачване. Fokker Elmo прави 40% от системата за електрическо свързване (EWIS) за двигателя F135.

Alp Aviation компоненти и механизми от корпуса, части от системата за приземяване и повече от 100 инженерни части на двигателя за F135, включително титаниеви лопаткови ротори.

САЩ може да изгуби 1/3 от новите си супер изтребители F-35

САЩ може да изгуби 1/3 от новите си супер изтребители F-35

Поддръжката на бойните самолети е непосилна за бюджета на армията

Риск за доставките

Ако САЩ блокират сделката със самолетите, турският президент Реджеп Тайип Ердоган може да прекъсне доставките на части от страната си.

"Ако турската верига за доставки бъде нарушена днес, това ще доведе до прекъсване на производството на самолети, което ще забави доставката на 50-75 изтребителя и ще отнеме приблизително 18-24 месеца, за да се възстановят частите", пише министърът на отбраната на САЩ Джим Матис през юли в писмо до Конгреса.

Ердоган засега запазва мълчание относно потенциалните си действия. Матис трябва да изпрати доклад до Конгреса до средата на ноември относно потенциалното въздействие на всяка промяна в участието на Турция.

Производителят на F-35 Lockheed Martin твърди, че продажбата на самолетите на Турция е на път.